1 360 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Harvia CF9 kontrollenhet, skräp eller otur?
Jag köpte ny kontrollenhet, Harvia CF9, till mitt gamla aggregat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-kontrollenhet-gammalt-aggregat.314721/
Efter källarrenovering är bastun äntligen tömd och jag såg fram mot lite sköna bad.
Tyvärr är kopplingsdifferensen mellan från och tillslag ca 10 grader när jag försöker hålla 75-80 grader.
Det är för mycket tycker jag. Med min gamla Bahco-enhet syntes inga rörelser på termometern,
hysteresen måste ha varit bara nån grad eller två på den. Med 10 grader hysteres blir det för stora svängningar.
Nån annan som har en likadan och kan berätta om jag fått ett dåligt exemplar eller om dom inte är bättre än såhär?
Leverantören Saunainter kan eller vill inte hjälpa mig, och Harvia svarar inte på mina frågor.
/Höghus
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-kontrollenhet-gammalt-aggregat.314721/
Efter källarrenovering är bastun äntligen tömd och jag såg fram mot lite sköna bad.
Tyvärr är kopplingsdifferensen mellan från och tillslag ca 10 grader när jag försöker hålla 75-80 grader.
Det är för mycket tycker jag. Med min gamla Bahco-enhet syntes inga rörelser på termometern,
hysteresen måste ha varit bara nån grad eller två på den. Med 10 grader hysteres blir det för stora svängningar.
Nån annan som har en likadan och kan berätta om jag fått ett dåligt exemplar eller om dom inte är bättre än såhär?
Leverantören Saunainter kan eller vill inte hjälpa mig, och Harvia svarar inte på mina frågor.
/Höghus
svartöra skrev:
Enligt instruktion, rakt ovanför aggregatet en bit nedan taket.
Aggregatatet sitter i en liten alkov och jag testade även att flytta fram sensorn "runt hörnet" men märkte ingen större skillnad.
/Höghus
Jag tänker att det kanske blir trögare när den sitter ovanför kaminen, eftersom det finns värme magasinerad i stenarna.
Jag har satt min på angränsande vägg, i ögonhöjd när man sitter på övre bänk. Jag begriper inte riktigt varför Harvia tycker sensorn ska sitta ovanför kaminen (övertempskydd?) men eftersom min kamin har tidur och termostat tyckte jag att jag med gott samvete kunde strunta i deras instruktion.
Jag har satt min på angränsande vägg, i ögonhöjd när man sitter på övre bänk. Jag begriper inte riktigt varför Harvia tycker sensorn ska sitta ovanför kaminen (övertempskydd?) men eftersom min kamin har tidur och termostat tyckte jag att jag med gott samvete kunde strunta i deras instruktion.
Jag hade samma tankar, det var därför jag provade att flytta den, men det var ingen större skillnad.svartöra skrev:Jag tänker att det kanske blir trögare när den sitter ovanför kaminen, eftersom det finns värme magasinerad i stenarna.
/Höghus
Det låter ju som att något är trasigt ja, för att det skulle vara gjort så med flit låter märkligt. Du kunde ju prova att flytta bastutermometern till den plats sensorn sitter och se om den mäter upp samma differens på den platsen?