Har observerat ett par av takstolarna på huset som inte står på bärande vägg har tryckts ned ett par cm, förmodligen då jag bytt från lätta glaserade tegelpannor där snön gled ner till lite tyngre betongpannor med större friktion samt ett klabbsnötillfälle som var 2016.
Tänker mig försöka antingen sätta korsgående balk som är aningen upphöjd på bärande väggar sedan antingen via tjocka gängstänger och tjocka stålflänsar skruva upp de stolar som gått ner lite. Alternativt använda något slags spel, vajer spel el liknande. Finns någon bra metod/produkt att säkra upp efter man lyft en stol med nån stål eller vajerhistoria? ett fuling alternativ kunde vara att ha ett par vajerspel som man hissar upp med däruppe som "blir kvar där". Men det ser kanske inte så roligt ut.
Pinnbultlösning funkar kanske bra med ett par stora tjocka metallbleck med 4hål och fyra pinnbultar som man drar åt? Jag vet man kan köra med stämp och trycka underifrån men vill gärna slippa såga upp golvet för att komma ner till plattan så tänker mig denna lösning om det nu fungerar. Funderar lite på Använda turboflänsar, har inte hittat något med tjockt stål och förborrat, någon som vet var man kan hitta det annars? turboflänsar kostar en slant. https://www.speeding.nu/thumb/7782/640x0/T6-twin-turbo-flange-stainless.jpg?q=50
 
  • Illustration av förstärkningsbalk och takstol med användning av gängstänger och stålflänsar som stödstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Hade samma problem, 2 takstolar hade satt sig ca 35mm och jag löste det såhär...

Takstolar med applicerad lim för reparation, arrangerade i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar som är ihopklämda med skruvtvingar på en arbetsbänk i ett garage, åtgärd för satta takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nya takstolar upprättade bredvid befintliga i ett vindutrymme för att korrigera sättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av takstolar med nya stödbjälkar och metallbeslag på vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i trä med upprepning där en har förstärkts med gröna stödband för att korrigera sättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
S SnickeNicke skrev:
Hade samma problem, 2 takstolar hade satt sig ca 35mm och jag löste det såhär...

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt, ok du borrade hål i dom och en stor bricka och mutter under. Bra också med mothåll uppåt också ifall den vill bångna med tiden. Funderat på limträ av den anledningen men det lutar åt två vanliga 45x220 Jag har dock mitt undertak kvar och vill gärna slippa ta ner eller såga i det så hoppas komma in med något mellan takstolen och innertaket. Dock är ju innertaket lite nerspännt nu av stolen så det kan bli tufft.
 
Redigerat:
B Bockstensmannen skrev:
Snyggt, ok du borrade hål i dom och en stor bricka och mutter under. Bra också med mothåll uppåt också ifall den vill bångna med tiden. Funderat på limträ av den anledningen men det lutar åt två vanliga 45x220 Jag har dock mitt undertak kvar och vill gärna slippa ta ner eller såga i det så hoppas komma in med något mellan takstolen och innertaket. Dock är ju innertaket lite nerspännt nu av stolen så det kan bli tufft.
Yes, jag körde på M20 gängstänger rätt igenom takstolarna , och fyrkantsbrickor . Med denna lösning så går det att efterjustera om det nu mot alla odds skulle sätta sig ytterligare.

Jag tar för givet att du kommer åt takstolarna från vinden och då borde du kunna köra på samma lösning om du har 28mm glespanel, då får du plats att lirka in bricka och mutter mellan takbeklädnaden och glespanelen.

Jag körde på 2ggr 45x220 som du ser på bilderna.
 
Magnus E K
Snyggt! För extra bonuspoäng sätt även en kloss i mitten av de vertikala reglarna.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
T
Mig får du bonuspoäng för att du satt en brandvarnare i taket medans du håller på!
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Enda är väl att jag ogärna vill borra då jag tänker man kanske skapar sig problem med en försvagning och ev brottangivelse när man borrar i stolarna. Sedan hur fasen fick du borrat såpass rakt och lång sträcka är det någon borr på ställning? Funderar på istället använda ett montageband, stål har ju en fantastisk dragstyrka så jag tänker det borde hålla sedan en större Vantskruv på varje bara så kan man även efterjustera sedan. Tex detta montageband nedan, man behöver dock sätta bultar igenom och brickor med någon form av dagögla i ändarna på bandet så det går att dra ordentligt i bandet sedan utan att det går sönder. Jag hade sedan tidigare en förstärkningsbalk som de förankrat mha montageband, vet inte om det var orginal på huset eller gjort i efterhand men det är största rummet som har långt mellan bärande vägg den sitter Rulle med montageband märkt "MONTAGEBAND 20X1,0X10M" bredvid pris och produktdetaljer på en webbsida.
 
Köp en bit lite kraftigare vinkelstål hos närmsta skrot eller stålgrossist och kapa i lagom långa bitar så du kan sätta en gängstång på var sida balken.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp en bit lite kraftigare vinkelstål hos närmsta skrot eller stålgrossist och kapa i lagom långa bitar så du kan sätta en gängstång på var sida balken.
Inte riktigt med på hur du menar, menar du att du sätter en bit vinkeljärn typ vinkelrät på undersidan och borrar hål i dom för pinnbult? isf kanske bättre med fyrkant eller en tjockare stålplatta med några svetsmuttrar då det förmodligen blir svårt med plats med innertak där.
 
B Bockstensmannen skrev:
Enda är väl att jag ogärna vill borra då jag tänker man kanske skapar sig problem med en försvagning och ev brottangivelse när man borrar i stolarna. Sedan hur fasen fick du borrat såpass rakt och lång sträcka är det någon borr på ställning? Funderar på istället använda ett montageband, stål har ju en fantastisk dragstyrka så jag tänker det borde hålla sedan en större Vantskruv på varje bara så kan man även efterjustera sedan. Tex detta montageband nedan, man behöver dock sätta bultar igenom och brickor med någon form av dagögla i ändarna på bandet så det går att dra ordentligt i bandet sedan utan att det går sönder. Jag hade sedan tidigare en förstärkningsbalk som de förankrat mha montageband, vet inte om det var orginal på huset eller gjort i efterhand men det är största rummet som har långt mellan bärande vägg den sitter[bild]
Hos mig så är underramen skarvad med laskar på varje sida så på mitten är underramen 3x50mm så det var inget problem med försvagning pga borrningen. Jag använde mig av 2st krysslasrar för att säkerställa att jag borrade rakt genom underramen.

Precis som någon annan skrev så skulle jag bege mig till en smed som kunde bocka till ett omega format tjockt plattstål som du antingen borrar och gängar direkr i på varje sida av underramen eller precis som du skriver, svetsar på 2 muttrar allternativt ett plattstål om du inte behöver mer utrymme över ångspärren (om sådan finns)

Se till att ha skruvstämp till hands när det är dags att pressa upp taket. Jag köpte 4st på Hornbach för en billig penning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Dessvärre konstaterat att det var precis 0cm i utrymme under takstolen. Det satt spikad råspont direkt under isoleringen
Tänker att jag får göra nån slags klämjärn med genomgående bultar som man drar åt. Sedan lyfter i dessa järn. Ang stäm tänkte jag man kunde skippa det, rädd att innertaket trycks sönder. Men enklast är kanske såga upp hål i innertaket och golvet för att komma ner till plattan och bara trycka upp skiten. Sedan säkra med något kanske justerbart.
 
B Bockstensmannen skrev:
Dessvärre konstaterat att det var precis 0cm i utrymme under takstolen. Det satt spikad råspont direkt under isoleringen
Tänker att jag får göra nån slags klämjärn med genomgående bultar som man drar åt. Sedan lyfter i dessa järn. Ang stäm tänkte jag man kunde skippa det, rädd att innertaket trycks sönder. Men enklast är kanske såga upp hål i innertaket och golvet för att komma ner till plattan och bara trycka upp skiten. Sedan säkra med något kanske justerbart.
Ja det skall inte vara lätt....

Då skulle jag ha gått till en smed som hade fått tillverka en U-profil i kraftigt stål som är typ 200mm bred så du får ordentlig spridning på de genomgående (4?) bultarna , samma höjd som underramen och anpassad till virkesdimensionen (45mm?) och med en gängstång fastsvetsad på överdelen, sedan kan du köra på samma lösning som jag gjorde med avväxling regel/limträbalk.

Jag skulle inte chansa på att skippa stämpen och bara lita på gängorna!
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Såhär gjorde jag.
Använde två gerberbeslag jag fick in på undersidan av takstolarna. Sedan en upp och nedvänd stolpsko över uppborrat för m20 uppåt. Samt en genomgående m12 som drogs hårt. Skall sätta några stöttor uppåt sedan när jag dragit upp dom ordentligt.
 
  • En bild av en träkonstruktion med två gerberbeslag och en stolpsko använda för att stärka takstolarna, samt en genomgående m12-bult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsbild av gerberbeslag och stolpsko i takstolar med isolering synlig runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vinden med gerberbeslag och stolpsko på takstolar, virke och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, avlägg rapport när du fått upp allt i rätt nivå.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.