Hej

Jag djupdyker i min högtryckstvätt. Hittade en trasig fjäder och en trasig oring igår - enkla grejer att byta (och ganska billigt ca 200).

Det är en kränzle Junior http://www.lantlivikuggeboda.se/pdfrefs/result/kgk_340.pdf

Idag har jag konstaterat att ena motorlagret är väldigt trött och att oljepackningen också trasig.. Det svarta som sticker upp vid axeln är en del av packningen. Det rinner olja rakt från växellådan in i motorn såfort det kommer upp till kullagret...

Närbild av högtryckstvättens inre med synlig axel och oljeläckage, samt defekt oljepackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en högtryckstvätt med synligt slitet motorlager och oljepackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man en sportslig chans på att byta dessa själv? (nej jag har ingen press).

Har hittat prylarna för ca 500 från tyskland vilket väl kan vara rimligt. Det är en gammal maskin men den har ju funkat och alla slangar och allt är i bra skick så det känns lite dumt o byta....
 
Halva svaret klart. Man kan få loss axeln själv.

Provade först att knacka på axeln för att driva ur den utan att lyckas.

In med rotorn o hela paketet o frysen en stund och sen en nytt försök.
Axel, rotor, lagret med beteckningen 7204 BEP, oljepackning och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagret säger 7204 BEP.

Oljepackningen står det B+S AD 25 35 7 på.

Ska se om det går att hitta saker i Sverige istället.
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att googla...

Lagret kostade 2-hundringen från SKF..
Tätningen nån 50-lapp...
 
Ser den likadan ut?

Edit: när jag söker på AD +mått är ju översta träffen "rod seal" från något företag som håller på med hydraulcylindrar....
 
Att tänka på vid i/urknackning av lager och axlar är att aldrig slå direkt på lager/axel.
Leta i hylsnyckelsatsen efter lämplig hylsa som passar emot lagret och som du kan slå på. En skruv eller rörbit kan passa.
Leta i garaget och använd fantasin.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Ja dom ser lika ut och materialet
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser den likadan ut?

Edit: när jag söker på AD +mått är ju översta träffen "rod seal" från något företag som håller på med hydraulcylindrar....
Ja det tycker jag och den skrivna material specen ser ju bra ut.

Jag hittade något (AD alltså) som var slut i lager i Nya Zeeland - men det går ju bort av flera orsaker..

Det får bli en beställning på det som finns hos remlagret. Jag snålrenoverar ju och tar chansen. Det borde ju funka ett par år iaf.
 
B Bjober skrev:
Att tänka på vid i/urknackning av lager och axlar är att aldrig slå direkt på lager/axel.
Leta i hylsnyckelsatsen efter lämplig hylsa som passar emot lagret och som du kan slå på. En skruv eller rörbit kan passa.
Leta i garaget och använd fantasin.
När man tar ut det dåliga lagret är det inte riktigt lika viktigt.

Jag har en hyfsad plan för hur jag ska få ihop grejerna. Får se om teorin funkar i praktiken.

Kan man polera axeln med typ autosol eller något? Är det dumt av någon anledning?

Finns det någon smörja som kan vara av godo?
 
Har du inte skadat axeln när du tog bort lagren behöver du inte göra något.... Jag brukar putsa av med baksidan på smärgelduk, sån där 20-25 mm bred som man kan köpa på rulle, där tätningen ska gå...
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
A andersda skrev:
När man tar ut det dåliga lagret är det inte riktigt lika viktigt.

Jag har en hyfsad plan för hur jag ska få ihop grejerna. Får se om teorin funkar i praktiken.

Kan man polera axeln med typ autosol eller något? Är det dumt av någon anledning?

Finns det någon smörja som kan vara av godo?
Nä lagret som är skrot är inte så noga. Axeln ska man va rädd om. Har man knackat kantarell i änden (gud förbjude) så får man dra av skägget med en fil.
Är det en tätyta måste man vara noggrannare.
Gamla lagret funkar ofta som dorn för att få i det nya.
Har man ett lager med tätning är det extremt viktigt att dornen inte vidrör tätningen!
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Äger varken domkraft eller svets men om jag lyckas med bara dom saker jag redan har så sparar jag en massa pengar som jag annars lagt på en ny högtryckstvätt...

Då borde man väl vara värd en svets?
 
Det brukar inte behövas någon press för att få i lager i motorer...

I värsta fall kan man lägga lagret i frysen och motorkåpan i ugnen (inte lindningarna såklart, men det fattar du ju), så ramlar de i av sig själva....

Edit : och ja, helt klart värd en svets!
 
  • Gilla
andersda och 2 till
  • Laddar…
Värm lagret (~100 grader i vanlig ugn) så kan du sätta dit det utan våld...
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
galento
Ibland kan det slitits ett litet spår i axeln av tätningens "läpp".
Det finns tunna hylsor i rostfritt som man pressar på axeln för
att få en ny fräsch yta för tätningen , har använd dessa nån gång.
( de är gjorda så man kan använda tätning av samma dimension )

Man kan ju också kolla om det går att "flytta" tätningen lite så läppen
på tätningen kommer mot en fräsch yta på axeln.

Men förhoppningsvis går det bra ändå utan ovanstående (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.