Hej
Jag djupdyker i min högtryckstvätt. Hittade en trasig fjäder och en trasig oring igår - enkla grejer att byta (och ganska billigt ca 200).
Det är en kränzle Junior http://www.lantlivikuggeboda.se/pdfrefs/result/kgk_340.pdf
Idag har jag konstaterat att ena motorlagret är väldigt trött och att oljepackningen också trasig.. Det svarta som sticker upp vid axeln är en del av packningen. Det rinner olja rakt från växellådan in i motorn såfort det kommer upp till kullagret...
Har man en sportslig chans på att byta dessa själv? (nej jag har ingen press).
Har hittat prylarna för ca 500 från tyskland vilket väl kan vara rimligt. Det är en gammal maskin men den har ju funkat och alla slangar och allt är i bra skick så det känns lite dumt o byta....
Jag djupdyker i min högtryckstvätt. Hittade en trasig fjäder och en trasig oring igår - enkla grejer att byta (och ganska billigt ca 200).
Det är en kränzle Junior http://www.lantlivikuggeboda.se/pdfrefs/result/kgk_340.pdf
Idag har jag konstaterat att ena motorlagret är väldigt trött och att oljepackningen också trasig.. Det svarta som sticker upp vid axeln är en del av packningen. Det rinner olja rakt från växellådan in i motorn såfort det kommer upp till kullagret...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man en sportslig chans på att byta dessa själv? (nej jag har ingen press).
Har hittat prylarna för ca 500 från tyskland vilket väl kan vara rimligt. Det är en gammal maskin men den har ju funkat och alla slangar och allt är i bra skick så det känns lite dumt o byta....
Halva svaret klart. Man kan få loss axeln själv.
Provade först att knacka på axeln för att driva ur den utan att lyckas.
In med rotorn o hela paketet o frysen en stund och sen en nytt försök.
Lagret säger 7204 BEP.
Oljepackningen står det B+S AD 25 35 7 på.
Ska se om det går att hitta saker i Sverige istället.
Provade först att knacka på axeln för att driva ur den utan att lyckas.
In med rotorn o hela paketet o frysen en stund och sen en nytt försök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagret säger 7204 BEP.
Oljepackningen står det B+S AD 25 35 7 på.
Ska se om det går att hitta saker i Sverige istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Det är bara att googla...
Lagret kostade 2-hundringen från SKF..
Tätningen nån 50-lapp...
Lagret kostade 2-hundringen från SKF..
Tätningen nån 50-lapp...
Har precis googlat.
https://www.remlagret.se/collection...-tc-as-radialtatning-packbox-nbr-dubbellappad
Den heter AS istället för AD. Är det relevant? Läser man texten så verkar det dock rimligt - tål olja, lågt tryck..
https://www.remlagret.se/collections/all/products/7204-bep-20x47x14-vinkelkontaktkullager-skf
https://www.remlagret.se/collection...-tc-as-radialtatning-packbox-nbr-dubbellappad
Den heter AS istället för AD. Är det relevant? Läser man texten så verkar det dock rimligt - tål olja, lågt tryck..
https://www.remlagret.se/collections/all/products/7204-bep-20x47x14-vinkelkontaktkullager-skf
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Ser den likadan ut?
Edit: när jag söker på AD +mått är ju översta träffen "rod seal" från något företag som håller på med hydraulcylindrar....
Edit: när jag söker på AD +mått är ju översta träffen "rod seal" från något företag som håller på med hydraulcylindrar....
Att tänka på vid i/urknackning av lager och axlar är att aldrig slå direkt på lager/axel.
Leta i hylsnyckelsatsen efter lämplig hylsa som passar emot lagret och som du kan slå på. En skruv eller rörbit kan passa.
Leta i garaget och använd fantasin.
Leta i hylsnyckelsatsen efter lämplig hylsa som passar emot lagret och som du kan slå på. En skruv eller rörbit kan passa.
Leta i garaget och använd fantasin.
Ja dom ser lika ut och materialet
Jag hittade något (AD alltså) som var slut i lager i Nya Zeeland - men det går ju bort av flera orsaker..
Det får bli en beställning på det som finns hos remlagret. Jag snålrenoverar ju och tar chansen. Det borde ju funka ett par år iaf.
Ja det tycker jag och den skrivna material specen ser ju bra ut.Dan_Johansson skrev:
Jag hittade något (AD alltså) som var slut i lager i Nya Zeeland - men det går ju bort av flera orsaker..
Det får bli en beställning på det som finns hos remlagret. Jag snålrenoverar ju och tar chansen. Det borde ju funka ett par år iaf.
När man tar ut det dåliga lagret är det inte riktigt lika viktigt.B Bjober skrev:
Jag har en hyfsad plan för hur jag ska få ihop grejerna. Får se om teorin funkar i praktiken.
Kan man polera axeln med typ autosol eller något? Är det dumt av någon anledning?
Finns det någon smörja som kan vara av godo?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Har du inte skadat axeln när du tog bort lagren behöver du inte göra något.... Jag brukar putsa av med baksidan på smärgelduk, sån där 20-25 mm bred som man kan köpa på rulle, där tätningen ska gå...
Nä lagret som är skrot är inte så noga. Axeln ska man va rädd om. Har man knackat kantarell i änden (gud förbjude) så får man dra av skägget med en fil.A andersda skrev:
Är det en tätyta måste man vara noggrannare.
Gamla lagret funkar ofta som dorn för att få i det nya.
Har man ett lager med tätning är det extremt viktigt att dornen inte vidrör tätningen!
Har du en gammal klassisk domkraft så kan du ju lätt bygga dig en press med vad du har hemma.
Bäst är väl om man kan svetsa ihop en ram, men annars så går det ju att överdimensionera med spillvirke så att ramen blir kraftigare än vad som behövs för att få i lagret på plats.
Typ en sånhär
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Bäst är väl om man kan svetsa ihop en ram, men annars så går det ju att överdimensionera med spillvirke så att ramen blir kraftigare än vad som behövs för att få i lagret på plats.
Typ en sånhär
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Det brukar inte behövas någon press för att få i lager i motorer...
I värsta fall kan man lägga lagret i frysen och motorkåpan i ugnen (inte lindningarna såklart, men det fattar du ju), så ramlar de i av sig själva....
Edit : och ja, helt klart värd en svets!
I värsta fall kan man lägga lagret i frysen och motorkåpan i ugnen (inte lindningarna såklart, men det fattar du ju), så ramlar de i av sig själva....
Edit : och ja, helt klart värd en svets!
Ibland kan det slitits ett litet spår i axeln av tätningens "läpp".
Det finns tunna hylsor i rostfritt som man pressar på axeln för
att få en ny fräsch yta för tätningen , har använd dessa nån gång.
( de är gjorda så man kan använda tätning av samma dimension )
Man kan ju också kolla om det går att "flytta" tätningen lite så läppen
på tätningen kommer mot en fräsch yta på axeln.
Men förhoppningsvis går det bra ändå utan ovanstående
Det finns tunna hylsor i rostfritt som man pressar på axeln för
att få en ny fräsch yta för tätningen , har använd dessa nån gång.
( de är gjorda så man kan använda tätning av samma dimension )
Man kan ju också kolla om det går att "flytta" tätningen lite så läppen
på tätningen kommer mot en fräsch yta på axeln.
Men förhoppningsvis går det bra ändå utan ovanstående