Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, skulle antagligen inte bli många flygningar kvar över huvud taget då. Finns väl så många regler att de flesta flygbolag har brutit mot någon av dem några gånger inkl. riktigt farliga saker som att räkna fel på bränsleåtgång och hur passagerare ska fördelas i kabinen när den är rätt tom. Eller så får vi en värld där flygbolag uppstår, flyger något år tills de inte får landningstillstånd och då lägger ner varpå nya uppstår, vilket inte verkar vara någon fördel.
Möjligen har mitt skummande, orsakat ett missförstånd. Är det inte direktflyget från England som landade i Sverige, trots att det var förbjudet?

Manfred
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Möjligen har mitt skummande, orsakat ett missförstånd. Är det inte direktflyget från England som landade i Sverige, trots att det var förbjudet?

Manfred
Jo.

jag tolkade ditt svar som att du tycker att just det flyget skulle fått landbingsförbud, medan jag tolkar BirigtS som att hon menar alla BA flighter. I så fall är det någon sorts missförstånd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Möjligen har mitt skummande, orsakat ett missförstånd. Är det inte direktflyget från England som landade i Sverige, trots att det var förbjudet?

Manfred
Det är inte förbjudet att landa för plan från England utan det har de gjort några gånger ända sen flygstoppet infördes för att hämta upp passagerare som ska till England. Transporter av varor är också tillåtna.

Jag trodde du menade att British Airways skulle bli av med alla landningstillstånnd för att de bröt mot regeln att medföra passagerare en gång.
 
Pandemin är dyr.......

Tysk ekonomi har hittills förlorat över 212 miljarder euro, omkring 2 150 miljarder svenska kronor, på pandemin, enligt beräkningar som institutet för näringslivsforskning (DIW) gjort för tidningen Welt am Sonntag.

När coronakrisen är över kommer förlusterna att röra sig om cirka 391 miljarder euro. Beräkningarna bygger på antagandet att infektionstalen kommer att minska till i vår och att återhämtningen då får en skjuts. Men om nedstängningen inte hävts vid det laget kan det få svåra följder.

– Kan vi inte kraftigt trycka ner infektionstalen till mars vore det en katastrof, säger Marcel Fratzscher, chef för DIW.

Det kommer då att dröja år innan Europa och särskilt den av eurozonen så avhängiga tyska exporten återhämtar sig.

https://www.affarsliv.com/artikel/r4egez5l

Bryter säkert mot någon upphovsrättslag nu när jag kopierar texten.......
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bryter säkert mot någon upphovsrättslag nu när jag kopierar texten.......
Lite OT.
Men det finns en citeringsrätt, som ger oss rätt att citera mindre delar av copyright-skyddade texter för att kunna diskutera innehållet i ett annat sammanhang.
Att sprida länkar är aldrig ett copyright-brott.

Sen kan det diskuteras vad mindre delar av en text betyder. Jag tror att man har landat i att det aldrig kan röra sig om mer än hälften av texten/publikationen ifråga, den nedre gränsen är mer glidande. Det ska nog i alla fall vara såpass lite att inte hela betydelsen av ursprungstexten går att förstå.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju fråga sig varför Nederländerna tycker det är okej med att britter flyger dit. Vet @harry73 något om hur diskussionen gått där?
Nej tyvärr, inte hört något om det
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Har de inte varit transparenta då?
och gällande finländarna:[länk]

Lite mer om hur det gick till här: [länk]

På vilket sätt kan man vara mer transparent, vad är det som saknas?
De kanske varit transparenta och jag bara inte lyckats läsa just det pga julledighet.

Jag var ute efter deras förklaring till att de inte bara gjorde som @danniee vill, dvs ”Ingen får lämna planet och komma in i Sverige. Tanka, skicka räkningen till British Airways och hej då. ”. Jag uppfattar det som att vissa hade velat sett just den responsen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
De kanske varit transparenta och jag bara inte lyckats läsa just det pga julledighet.

Jag var ute efter deras förklaring till att de inte bara gjorde som @danniee vill, dvs ”Ingen får lämna planet och komma in i Sverige. Tanka, skicka räkningen till British Airways och hej då. ”. Jag uppfattar det som att vissa hade velat sett just den responsen.
Som jag förstår det skulle det vara ett brott att förvägra svenskar som befinner sig på svensk mark att komma vidare in i landet. Det är nog en sån där grundläggande mänsklig rättighet. Tycker jag många gånger under året har sett hänvisningar till det från många länder.
 
En ledtråd till läget via expressen :)

MORGAN JOHANSSON GICK PÅ MELLANDAGSREAN

Justitieminister Morgan Johansson (S) gick på mellandagsrean på annandagen i Lund, rapporterar SVT Nyheter. Detta trots Stefan Löfvens skarpa uppmaning att han hoppades att det inte skulle bli någon mellandagsrea i år.

– Spontant känns det otroligt olämpligt, säger Joakim Esbjörnsson-Klemendz, docent i virologi vid Lunds universitet, till SVT Nyheter.

Morgan Johansson skriver i ett sms till SVT att han var på köpcentret för att köpa en försenad julklapp till sina föräldrar.
 
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag förstår det skulle det vara ett brott att förvägra svenskar som befinner sig på svensk mark att komma vidare in i landet. Det är nog en sån där grundläggande mänsklig rättighet. Tycker jag många gånger under året har sett hänvisningar till det från många länder.
Men är landningsbanan Svensk mark?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men är landningsbanan Svensk mark?

Staffan
Hela Arlanda är i Sverige jepp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hela Arlanda är i Sverige jepp.
Men var befinner sig då Taxfreeförsäljningen och transithallen?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
I Sverige med svenska lagar men utanför den svenska tullarna.
 
B b8q skrev:
Sen är det ju lite larvigt att man endast har flygstopp, men det är helt OK att passera igenom en massa europeiska länder mellan Storbritannien och Sverige landvägen, om man skulle vilja ta buss eller tåg...
Det finns en poäng där. Den s.k "nya Smittan" finns i fler länder .
Så den kan ju komma in på många sätt än bara via flyg från England.
Troligen går den inte att hindra utan en total isolering.
Bara hantera, men det är väl det vi ägnar oss åt. Symtombehandling... tills pandemilagen kommer...
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Först infördes flygstoppet i två dygn därför att det pågick diskussioner i EU om gemensamma regler men tydligen lyckades man inte komma överens utan varje land landade i sina egna. Då hade det väl sett ändå konstigare ut om man hade backat.

Man kan ju fråga sig varför Nederländerna tycker det är okej med att britter flyger dit. Vet @harry73 något om hur diskussionen gått där?
Inser du inte nu att det är ett luftslott våra myndigheter håller på med. Oförmögna att göra något riktigt på grund av tidigare slapphet.

Grundlagens frihet är guld värd i normalläget men kass vid kriser likt denna. Det borde funnits saker i den som går att använda typ denna pandemi men som man inte kan använda annars. VI står med byxorna nere och är oförmögna att göra något bra nu mot smittspridningen.

Ha en bra Dag Birgit. Jag jobbar igen så jag svarar inte på ett tag.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.