Jag har en attefallsstuga. Tänkte dra in toaavlopp till den till våren. Huset står på plintar så jag kommer åt underifrån för att installera röret.
- Vilken diameter på röret ska man ha?
- hur långt från väggen ska rörets ena kant vara? (så att jag inte är för nära och toaletten slår i väggen).
- hur mycket ska röret sticka upp genom golvet för att trä på toaletten på röret?
- Ska man ha nån gummumuff på röret som toalettens rör träs ner i så det inte kommer upp dålig lukt?
Vill gärna ha en toalett som "täcker" själva röret (vill inte behöva se det.)

mvh !

Till toalettstolen drar du 110mm rör. Jag monterade en wc-stos med packning på mitt avloppsrör, jag har för mig att den ska sticka upp 6cm över färdigt golv (det fanns en markering på röret). Ladda ner bruksanvisningen för den wc-stol som du har tänkt att köpa så kan du hitta måtten där. Jag har för mig att jag satte mitt rör 12cm c-c från vägg. Gällande mått från vägg och dragning av avloppsrör finns det en del läsvärt på https://www.sakervatten.se

okej, ja 12cm cc från väggen verkar det vara såg jag där.
Hur menar du att det finns markering på röret? Det är väl ett avloppsrör som man kapar till och skickar upp genom golvet?
Är det en sån här man trär på röret? Hur tätar den mot själva porslinet till vänster mot lukt, silikon?
Ska röret gå upp till pilens ovankant?
Avloppsrörskoppling med markering och gummitätning, potential för installation genom golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

aha där ser man, så strecket ska ligga i linje med golvet?
Hur såg röret ut som du dockade på denna enhet?

N NoOne2k skrev:
Jag satte en sådan här:
[bild]
Se pilen för markeringen. [länk]
Tätar tätskiktet direkt emot denna eller kör man rör med muff genom tätskiktet innan denna monteras?

S Simon83 skrev:
Tätar tätskiktet direkt emot denna eller kör man rör med muff genom tätskiktet innan denna monteras?
Läs anvisningarna från den tillverkaren av tätskikt du har valt. För ex kiilto ska det monteras en gummimanschett.

N NoOne2k skrev:
Läs anvisningarna från den tillverkaren av tätskikt du har valt. För ex kiilto ska det monteras en gummimanschett.
Jag har tänkt anlita mattläggare för att göra tätskiktet innan kakel/klinker men håller nu på med avloppet innan golvet gjuts...

Bara låta de sticka upp för mkt och såga av i rätt höjd från färdigt golv sen:)

• Gilla
Simon83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.