5 483 läst · 58 svar
5k läst
58 svar
Minsta ip44 kopplingsdosa
Mitt wifi skulle dö av mina 8 st 4mpixel kameror på kontinuerlig inspelninglnilsson skrev:Nu var ju inte frågan ställd till mig, man jag kan ge några orsaker till att inte köra över Wi-Fi:
Billigare apparater (för hemmabruk) har ofta ganska dåliga Wi-Fi chip och antenner, jag tappade ofta förbindelsen med min kamera som satt 5 meter från routern (bara en yttervägg och resten fri sikt).
Kan vara knepiga att koppla in, vissa kräver att man stänger av 5ghz nätet under installation.
Dom tar bandbredd som man kan vilja använda till andra saker. Bandbredden i Wi-Fi är begränsad och alla delar på samma.
Jag kör med dahua och hikvision kameror, inga wifi och plastskit
Just där jag ska ha kopplingsdosorna är högt upp där man inte kan nå för att klippa av kabel lätt. På övriga ställe är kabeln genomförd i fasaden och gömd.
Antingen så använder du specifikt anpassade skarvar för nätverkskabel, som denna eller så använder du det anslutningsdon som ingår i kameran. Bägge varianterna kräver att du kan crimpa på ett RJ45 på din nätverkskabel. Det är enkelt och verktyget kostar ca 300-500 kr. Använd kontakter av bra kvalitet med ledarstyrning, sådana kan du hitta på t.ex. Kjell&Co här. Där hittar du för övrigt också skarvdonet men till ett betydligt dyrare pris.
Jag har monterat flera kameror utomhus och på det stället där anslutningsdonet inte kunde gömmas/skyddas av sitt läge monterade jag ett målat kabelskydd av plåt över det.
Jag instämmer till fullo med alla som avråder från WiFi. Det enda som är bättre är att det är marginellt enklare att montera kameran men eftersom man ändå måste fram med el måste det dit kabel. Då kan man lika gärna dra Cat6 och köra PoE, det får man dessutom göra helt själv utan att blanda in elektriker. Säkerhetsaspekterna behöver vi inte ens blanda in.
Här är en variant som inte kräver crimpverktyg. Jag har aldrig använt den så jag kan inte uttala mig om kvaliteten men den verkar vettig.
Jag har monterat flera kameror utomhus och på det stället där anslutningsdonet inte kunde gömmas/skyddas av sitt läge monterade jag ett målat kabelskydd av plåt över det.
Jag instämmer till fullo med alla som avråder från WiFi. Det enda som är bättre är att det är marginellt enklare att montera kameran men eftersom man ändå måste fram med el måste det dit kabel. Då kan man lika gärna dra Cat6 och köra PoE, det får man dessutom göra helt själv utan att blanda in elektriker. Säkerhetsaspekterna behöver vi inte ens blanda in.
Här är en variant som inte kräver crimpverktyg. Jag har aldrig använt den så jag kan inte uttala mig om kvaliteten men den verkar vettig.
Crimpa rj45 har jag gjort en hel del
Problemet är att anslutningskablarma till kameran har både 12v och rj45. Rj45 kopplingarna är förstås utomhusanpassade men i mitt tycke fula. Därför vill jag dölja både rj45 skarven och den löst hängande 12v anslutningen.
Här är en bild på anslutningarna som finns som jag vill dölja
https://static.bhphoto.com/images/multiple_images/images500x500/1603900830_IMG_1437464.jpg
Problemet är att anslutningskablarma till kameran har både 12v och rj45. Rj45 kopplingarna är förstås utomhusanpassade men i mitt tycke fula. Därför vill jag dölja både rj45 skarven och den löst hängande 12v anslutningen.
Här är en bild på anslutningarna som finns som jag vill dölja
https://static.bhphoto.com/images/multiple_images/images500x500/1603900830_IMG_1437464.jpg
Samma som jag har, dessutom har jag en tredje kabelsnutt med en resetknapp. Kabelskydd av plåt är din vän här. Skyddar kabeln, lätt att måla i valfri färg och billiga och enkla att montera. Jag tejpade 12V-anslutningen och resetknappen "bakåt" mot kameran. Nätverksanslutningen på mina kameror passar precis i ett 20 mm kabelskydd. I just mitt fall täcker jag hela den utvändiga kabeldragningen med kabelskydd eftersom det passade bäst så men du kan ju också bara ha en kort snutt närmast kameran om det passar bättre.
För en av mina kameror hade det passat bra med kabelskydd men för nån annan hade det nog ändå varit bäst med en liten kopplingsdosa. Några förslag på liten kopplingsdosa?tommib skrev:Samma som jag har, dessutom har jag en tredje kabelsnutt med en resetknapp. Kabelskydd av plåt är din vän här. Skyddar kabeln, lätt att måla i valfri färg och billiga och enkla att montera. Jag tejpade 12V-anslutningen och resetknappen "bakåt" mot kameran. Nätverksanslutningen på mina kameror passar precis i ett 20 mm kabelskydd. I just mitt fall täcker jag hela den utvändiga kabeldragningen med kabelskydd eftersom det passade bäst så men du kan ju också bara ha en kort snutt närmast kameran om det passar bättre.
Som sagt, du lär inte hitta något mindre som är för utomhusbruk.
Hur ska du göra skarven i den? Om du gör med fiskögon kanske du kan gå ner i storlek men det är inte optimalt för nätverkskabel.
Jag tror att den minsta möjliga grunkan du kan göra är just 15 cm kabelskydd.
Hur ska du göra skarven i den? Om du gör med fiskögon kanske du kan gå ner i storlek men det är inte optimalt för nätverkskabel.
Jag tror att den minsta möjliga grunkan du kan göra är just 15 cm kabelskydd.
Jo, och då menar jag att du inte kommer få plats med kontaktdonet i en kopplingsdosa utan att böja sönder nätverkskabeln. Mina kontaktdons totallängd när de är ihopskruvade är någonstans kring 6-7 cm och då har jag inte räknat med att kabeln sticker rakt ut och inte kan böjas hur mycket som helst. Optimalt sett vill du ha en långsmal dosa och några sådana känner jag inte till.
Eftersom det är en rent estetiskt grej så rekommenderar jag, ja, du vet....
Eftersom det är en rent estetiskt grej så rekommenderar jag, ja, du vet....
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/14---Rör,-dosor,-förskruvningar-och-brandskydd/Kopplingsdosor-utvändiga/Dosor/KOPPLINGSDOSA-IP65/p/1438410?isPaginationRequest=true#review_section
Flärparna fälls in och skruvas inifrån om du inte vill skruva fast dosan utanför
Flärparna fälls in och skruvas inifrån om du inte vill skruva fast dosan utanför
Finns på flera nätbutiker ifall du inte kan komma åt grossister:
https://www.hemochbastu.se/abb-kopp...Two9e6AHQWp4sAoP7apdVFhcINOQFuEhoCLmkQAvD_BwE
https://www.hemochbastu.se/abb-kopp...Two9e6AHQWp4sAoP7apdVFhcINOQFuEhoCLmkQAvD_BwE
Egentligen — kom jag på nu — kan du ju faktiskt använda vilken sorts koppling som helst, som du sedan sveper in ordentligt i vulktejp. Då får du en vattentät inneslutning som smälter ihop (vulkaniserar) till ett enda stycke, och som du kan forma hur du vill. Finns på våra vanligaste gubbdagis.
Jag har ju använt den metoden, inser jag nu, för att täta skarvarna till antennkablarna till mitt trådlösa bredband. Har stått sig genom väder och vind i säkert 6-7 år minst.
Jag har ju använt den metoden, inser jag nu, för att täta skarvarna till antennkablarna till mitt trådlösa bredband. Har stått sig genom väder och vind i säkert 6-7 år minst.