Liten uppdatering kanske..?

Det blev en provbastu i helgen. Tog ungefär 45 minuter att få upp Harvian i 90 grader. Bra drag vill jag lova.

Lavhöjderna blev bra eftersom jag la dem på 99 resp 52 cm. Dock behöver jag något att hålla i om man ska upp på den övre laven för att inte riskera fall mot aggregatet.

Någon av er som vet var man kan köpa en sånt fotstöd färdigt? (annars bygger jag ett själv) *bilden stulen från Internet*

Träbastulavar på olika höjder med ett handtag för säker åtkomst.

Har bara behandlat lavarna med grönsåpa och vatten.

Det är lite pyssel kvar i bastun att fixa vid tillfälle men det får bli om några veckor.

Likaså relaxen ska fixas till i lugn och ro. Där blir det vindpapp och uppochnedvänd råspont som ska grovslipas och målas. Sedan bastupanel i väggar och tak som målas vitt.

En eller två ventiler ska in och så ska jag sätta ett invändigt vattenutkast i relaxen som man kan koppla trädgårdsslangen på.

Sedan ska det pimpas i relaxen in absurdum. :-D

Har medvetet valt bort vattenvärmaren i bastun eftersom det tar längre tid att värma upp. Har dusch inne och skulle elen försvinna har jag inget kallvatten heller. Funderar dock på en separat vattenvärmare ute fast de är så dyra. Kanske ska man satsa på en avdankad vedspis och en vanlig gryta? Då kan man blanda själv...

Lite bilder och en film bifogas. Håll till godo!

Inredning i en outbyggd bastu med två plaststolar och ett litet bastulav av trä framför ett stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en hemmabyggd bastu med trälav och bastuaggregat, behandlad med grönsåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastu interiör med tänd Harvia vedeldad bastuugn, glödande ved och stenar, omgivet av obehandlade träbänkar och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termometer och hygrometer för bastu upphängd på ljus trävägg, visar cirka 90 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ehagstrom och 17 till
  • Laddar…
Just nu händer det inte så mycket. Får inte lyfta något på ytterligare ett par veckor pga operation men en första bastu sub-op går fint. Blev alkoholfri öl eftersom jag behövde köra hem efteråt.
Väldigt skön bastu i alla fall...

Har i alla fall tätat det temporära golvet inför vintern och så blir det lite pyssel vartefter...

Flaskor med alkoholfri öl och saft står på ett hyllplan, markerar en avkopplande paus i byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vedeldad bastuaggregat med tänd eld och en hink bredvid på ett trägolv inuti en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med träbänkar, belysning och ett grönt bastudynan på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med ett litet bord med alkoholfri öl, snacks och bastutillbehör, utsikt till trädgård genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personens ben framför en tänd vedbastu, med träpaneler och synlig stenvägg, avkoppling efter operation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönsterfoder på
plats och värmeskydd mot ugnen.

Nu kan man ta sig upp och ner med viss värdighet till den övre laven.

Har ett par mindre pallar som man kan ha på golvet i bastun eller i relaxen om man vill.

Värmeskyddet blir perfekt att hänga lavduken på...

Har även tätat det temporära golvet i relaxen inför vintern.

Det går framåt...

Bastuinteriör med installerat fönsterfoder, vedeldad bastuugn och träbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av bastu med vedeldad ugn, fönsterfoder och träpallar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Fick en fråga på ett helt annat ställe men som kanske är intressant här också.

Värmeskyddet i al köpte jag på K-Rauta.

Fotpallarna får man för 80 kr st på Hornbach. Lite olja på så blir det perfekt.

Lavduken i storleken 150x50 cm fick jag tag i hos MoiMoiShop i Sigtuna. 79 spänn styck. Kostar uppåt 300 kronor på andra ställen.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Innan egna bastun bit klar
 
  • Hand håller en ölburk framför en eldplats utomhus i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det blev lite småpyssel gjort inne i bastudelen igår. Hörnlister, dörrfoder och lite annat.

Eftersom det är en mobil bastu så passade jag på att pimpa den också. Se så fint... ;-)

Mobil bastu i skogsmiljö med träpanel och skorsten, upphöjd på stödben med röda varningstrianglar på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Magnusalsjon och 9 till
  • Laddar…
Medan jag kommer ihåg det...
Har en kvist som har försvunnit från en panel. Era bästa tips för att täta det?

Ska man ta en träplugg som limmas från baksidan och slipas till?
Ska man köra trälim och blanda med spån från panelen så att det får samma färg?

Kan även meddela att jag har problem med kåda som droppar från taket men det hade jag förväntat mig. Tar bort från golv och plåt med jämna mellanrum. Även ramen till bastudörren lämnar ifrån sig mängder med rinnande kåda.

Ja? :)

Trä är levande material så det får jag leva med. Ska däremot hålla koll så att det inte droppar ovanför lavarna. Har försökt att undvika panel med synliga kvistar där.
 
S Saelen skrev:
Dags för en uppdatering kanske?

Golvet lagt (sibirisk lärk). Ska vara obehandlad, bara såpskuras ibland.

[bild]

Börjat med bastupanelen. Lägger 5 cm tjocka stenar under ugnen. Går att ta bort ’ifall att’...

[bild]

Två sidor klara. Panel på ovansidan av hjulhuset. Svarta väggskydd väntar på att bli monterade. Jag har köpt en Harvia M3 med skyddsplåten WK17 (heter den väl) + väggskyddsplåt.

Varför? För att jag tycker det blir snyggast så... ;-) Ja, det är overkill...

[bild]

Ventil isatt högt upp diagonalt mot ugnen.

[bild]

Slutligen så är tre väggar klara (i stort sett).

Varför så konstigt reglat? Dels en regel för ryggen och ev ryggskydd och dels en regel så att jag har något att fästa regelverket för den övre laven. Kommer att bli runt 90 cm upp.

Har även förberett på gaveln för den nedre laven på 45 cm höjd.

Djup då? Just nu lutar det åt 45 cm uppe och 55 cm nere men tar gärna emot era tankar där...

[bild]

Nästa steg blir att bränna ur ugnen utanför, montera väggskydd, sätta klart panelen runt hjulhusen, lyfta in ugnen och montera skorstenen. Sedan bygger jag mellanväggen.
Golvet blev bra (allt annat med). I Nordligaste Finland där jag bastat mycket i knuttimrade bastun, där har de tätt brädgolv med lite fall mot ungefär mitten. I mitten där golvet är som lägst så är det en liten fullängds längsgående glipa mellan de två lägsta brädorna och det fungerar som avlopp. När man tvättar sig så sker det från handfat, man blandar varmt o kallt vatten med en skopa, riktigt som förr i tiden. Dessa bastun jag referar till är typ 50+år utan åtgärder, bastuaggregatet har givetsvis fått bytas ut emellanåt. Deklart, det är lite rejälare virke där än i söder. Bra jobbat Saelen!
 
Redigerat:
  • Gilla
bjornlindelof och 2 till
  • Laddar…
Träklädda bastulavar och fönster i en mysig bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en vedeldad bastu med tänd brasa synlig genom glasdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänk med ölburkar och chips, text på bänken "Öl är så gott, att det är gøy å pisse!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu i skogsmiljö upplyst av inomhusbelysning och utomhuslampor med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stig med markbelysning leder till en bastustuga i skymningen med träd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir bara lite småpyssel gjort just nu i väntan på varmare väder.

Mest blir det dock sköna bastubad faktiskt.
 
  • Gilla
viltfjall och 4 till
  • Laddar…
Här har jag ju inte uppdaterat på ett tag, mest för att det inte har hänt så
mycket. Men ok då.

Runt nyår blev det en hel del bastande. En femtimmars seans med öl och tilltugg tog musten ur en. Insåg att jag behövde en ventil uppe i relaxen också så det är fixat.

Det kådar i bastun men till största delen är det karmen till bastudörren. Det är ju furu så får ta bort det vid tillfälle.

Jag har haft en gammal garderob som temporärt golv i relaxen. Det är ny bytt till det riktiga golvet och målat ett par varv.

Nymålat svart golv i en relaxdel av en mobil bastu med synliga trästommar och brandsläckningsfilt på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en mobil bastu. Då blir det en löstagbar veranda också. Möjligen kan prisökningen på trallvirke ha spelat in också.

Alltså, fulplinta upp med trumlad sten, torrbetong, singel och terrasstöd. Så lastpallar på det... Självfallet inte fastsatt i vagnen.

Ja?

WT deluxe men det skiter jag i. :)

Så har jag lagt OSB-skiva på omlott för att hålla ihop det. Blir stabilt som Dr Alban skulle ha sagt. Men, jag har dränkt in OSB-skivorna med en blandning av terpentin och linolja så att det håller lite längre.

Det blir som ett slags ’offerbrädor’ och bara att byta ut vid behov. Kanske målar jag med brun lasyr också så att det syns mindre. Fast lasyr på linolja blir nog inte så bra.

Jag kommer troligen att bygga vidare terrassen framför fönstret på samma sätt med pallar och OSB. Där ska ljugarbänken finnas i solen...

En fråga till er; hur skulle ni sätta belysningen på vagnen? Vilken sort?
Tror att en vid dörren och en på högra sidan blir bra men en eller två på gavel. också. Helst skulle jag vilja ha LED...

Mobil bastu med nybyggd veranda på block- och pallkonstruktion, behandlad OSB-skiva som golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Lite mer pyssel...

Monterade elintag och två belysningar på gaveln. Jag kommer att göra en löstagbar veranda framför också med ljugarbänk. Lös plintning, terrassfötter, lastpallar och OSB är en vinnande kombo... :)

Började även på insidan med panelen i hörnet där de två elkablarna kommer in. Lite pyssel men nu är det bara att fortsätta med panelen.

Elen kommer jag att koppla temporärt tills väggar och tak är klara. Då blir det riktig klamring och koppling.

Passar även på att förregla i väggen ifall jag väljer att ha fast bänk istället för lösa stolar.

Skönt att kunna pyssla med relaxen i lugn och ro samtidigt som att bastun går att använda när som helst...
Trädgårdsbyggnad med elintag och belysning, löstagbar veranda under konstruktion, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av byggprojekt med nymonterade lampor, elintag och påbörjad väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ollearg och 2 till
  • Laddar…
Pågående byggnation av innervägg i ett rum med temporär elinstallation, verktyg och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat bygge av en liten stuga med träfasad i skogsmiljö, står på betongblock, med tillfällig elanslutning och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplade ihop elen temporärt och började med en innervägg i relaxen. Reglade för ev bänk i väggen också.

Det blir nog bra det här...
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Bygger innerväggar i relaxen med bastupanel. Blir samma i taket.

Behöver lite inspel/inspiration från er.

Golvet är ju mörkgrått och att ha väggar och tak vita. Jag kommer att sätta väggfast bänk i vinkel så att tre st ska kunna sitta utan att trängas.

Vit bänk, då blir det för mycket vitt. Ska det vara trärent eller mörkgrått istället?

Inomhusbygge med träpanel på väggar, kablar och konstruktionsmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Delvis färdigställt basturum med ljus bastupanel på väggar och tak, oanslutna elkablar hänger längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad bastupanel på väggar och tak i ett pågående byggprojekt med synliga elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastubyggnad med träpanel och metallskorsten i en skogsmiljö, byggmaterial synligt framför, klar för invändig finslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev lite mer gjort idag... Saknas exakt ett paket bastupanel för taket. Så behövs det lite smyglister i olika format för att sätta foder.

Väggar och tak blir vita. Det blir fast bänk i vinkel som blir 50 cm djup.
Men det blir lite krematorievarning om den också blir vit så jag funderar på samma mörkgrå färg som golvet.

Blir bra det här...

Elen då? Ja? Den fixas när väggarna är målade...
 
Jag säger trägen bänk. Tänker mig att en vit ser smutsig ut snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.