Väntan är olidlig!
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vägen är väl för bilar och dessa kommer ju med egen belysning. Jag har svårt att se att belysning är något som krävs för att vägen ska vara användbar.
På landet är det rätt vanligt att barnen ska till skolan, de mindre hämtas med typ minibussar, de större barnen får ta sig till närmaste busshållplats, ibland någon kilometer bort, ofta ser jag att de cyklar eller går (cyklarna syns rätt tydligt för det står då en hel hop cyklar vid busskuren medan de är i skolan). Så att vägar bara är för bilar har jag inte märkt så mycket av i Sverige, varken i städer eller grusvägar långt ute på landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
E
S snugge skrev:
Det står heller inget om att vägen får vara asfalterad, men det tror jag de flesta kan hålla med om vore ok..?
Det är som tidigare sagts rätt mycket gråzon känns det som.
Det är ju också en ganska intressant fråga. Ja, de flesta kan tycka så men bonden, vars mark vägen ligger, som kanske inte nyttjar vägen på må tycka det kanske är försvårande och jobbigt då han ska förbättra sina korsande dräneringar. Asfalt dyrt.

I avtalet från 1800-talet förutsatte man kanske att vägen skulle vara av grus som bäst.
 
O Steamboy skrev:
Det har tidigare i tråden diskuterats vad som juridiskt sett ingår i begreppet väg. Tidigare i tråden har defenitionen i Lantmäteriet handbok för anläggningslagen citerats. Där står:

"En väganordning är enligt 46 § andra stycket en anordning som behövs för vägens bestånd, drift eller brukande. Som exempel på väganordningar kan nämnas slänt, bankett, dike, vägren, upplagsplats, vändplats, bro, trumma, skyddsvärn, stängsel och vägmärke.

I den mån det är nödvändigt för att vägen ska fylla sin funktion är följande anordningar att betrakta som väganordning: hållplats, parkeringsplats, rastplats, vägbelysning. Beträffande vägar för skogsbrukets behov är behövliga last- och avläggsplatser för virke att betrakta som väganordningar."


Som du ser är rätt mycket som faktiskt räknats in i en "väganordning" (första stycket) och några saker som kan räknas in om de är nödvändiga (andra stycket). Där i bland vägbelysning. Så frågan är inte vad du kan utläsa ur servitutet utan hur lagar och rättspraxis definierar en väganordning, och vad som är tillämpligt i det här fallet. Det har vi dock ännu inte lyckats hitta några bra rättsfall eller liknande som klargör.
Aj, aj aj ...
 
Snailman Snailman skrev:
Det fanns väl ingen väg där från början, så rimligtvis har han också rätten att anlägga vägen, och göra mötesplatser etc. Underhålla vägen och bredda den vid behov.

Däremot gissar jag att markägaren inte har rätt att använda vägen, då är problemet vid trädfällning inte så stort som någon skrev tidigare. Markägaren får ju hålla sig i sin skog.
Trots att det är ett servitut tror jag faktiskt att markägaren också har rätt att använda vägen!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vägen är väl för bilar och dessa kommer ju med egen belysning. Jag har svårt att se att belysning är något som krävs för att vägen ska vara användbar.
Inser det svåra, men läs mer i tråden...
 
Tumbleweed som rullar över en öde väg i ett torrt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vill bara påpeka något som ingen verkar ha tänkt på som markägare och juridikintresserad. Servitutet gör att han har rätt till EN färdväg, inte att det måste vara just den som nu finns! Om någon skulle sätta igång en process mot mig skulle jag anlägga en grillplats, fågeldamm eller något annat just där vägen ligger. Först skulle jag naturligtvis göra en annan väg så det fortfarande finns möjlighet att ta sig till och från fastigheten, men belysningen blir svår att få nytta av. Bra att tänka på vid en eventuell förhandling. Reta aldrig en tjurig bonde :)
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
T
S Se6179 skrev:
Vill bara påpeka något som ingen verkar ha tänkt på som markägare och juridikintresserad. Servitutet gör att han har rätt till EN färdväg, inte att det måste vara just den som nu finns! Om någon skulle sätta igång en process mot mig skulle jag anlägga en grillplats, fågeldamm eller något annat just där vägen ligger. Först skulle jag naturligtvis göra en annan väg så det fortfarande finns möjlighet att ta sig till och från fastigheten, men belysningen blir svår att få nytta av. Bra att tänka på vid en eventuell förhandling. Reta aldrig en tjurig bonde :)
Men får den tjuriga bonden då det är TS som väl äger själva vägen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
A ansgar46 skrev:
Trots att det är ett servitut tror jag faktiskt att markägaren också har rätt att använda vägen!
A ansgar46 skrev:
Trots att det är ett servitut tror jag faktiskt att markägaren också har rätt att använda vägen!
Markägaren har bara rätt att använda vägen om TS tillåter det, annars inte. Markägaren har dock rätt att korsa vägen om det behövs för att nå sina marker. Men det är kanske inte helt tydligt för alla vilka marker vi pratar om. det är en ca 30 m bred remsa som går mellan några tomter.
 
harry73
S Se6179 skrev:
Vill bara påpeka något som ingen verkar ha tänkt på som markägare och juridikintresserad. Servitutet gör att han har rätt till EN färdväg, inte att det måste vara just den som nu finns!
Nej, den avstyckade fastigheten hade rätt att anlägga en väg på därför anvisad mark. Det är den väg som finns och den är fastighetstillbehör till TS fastighet. Markägaren får inte ta bort vägen eller på något annat sätt försämra TS möjlighet att använda vägen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Markägaren har bara rätt att använda vägen om TS tillåter det, annars inte. Markägaren har dock rätt att korsa vägen om det behövs för att nå sina marker. Men det är kanske inte helt tydligt för alla vilka marker vi pratar om. det är en ca 30 m bred remsa som går mellan några tomter.
Jag tror inte det! Jag har också läst en massa sedan tråden startades och vill minnas att jag läste någonstans att MA får tillträde till vägen vid behov. (Men han får inte blockera den)

ps. man kan redigera sina inlägg om det blir fel!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
vill minnas att jag läste någonstans att MA får tillträde till vägen vid behov.
Var läste du det?
 
harry73
A ansgar46 skrev:
ps. man kan redigera sina inlägg om det blir fel!
Jag vet, men nu blev det fel i dina inlägg :rofl:
 
M -MH- skrev:
Var läste du det?
Det minns jag inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.