E Einarsson99 skrev:
Om jag inte är kung på att läsa är det någon som vet var jag kan beställa en ny display
Hej!
Har du sett på forumet här att de brukar gå att laga?
Jag beställde komponenter i veckan för att laga displayen på vår Diplomat 8
Mvh Conny
 
Hej såg det att många har lagat oxå .vi beställde nytt o installerade själva,pannan gick sönder 3veckor efter o är nu utbytt mot en ny inne pump istället,men plockade bort den nya displayen o sålde den
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Tack för grym tråd! Var nära att byta min 14år gamla thermia, men nu pumpar vi 10 år till!
 
  • En hand håller ett elektroniskt kretskort med en skärm som visar temperatur och värmepumpstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display panel av en äldre Thermia värmepump med otydlig skärm och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Underbart att se!
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Hejsan jag bytte kondingarna för nåra år sen och allt har funka perfekt men nu på sista tiden har bakgrundsbelysningen blivit sämre går knappt att se texten på displayen
kan det vara samma kondingar som är på väg att ge upp ?
ps. displayen visar info helt utan problem men med svag belysning
någon som vet ?
 
Hej!
Ville bara visa min tacksamhet för alla som delar med sig av sina lösningar. Tack för internet och alla vardagshjältar. Efter byte av kondensatorer fungerar displayen igen och jag kan med ro i sinnet njuta av en kall lördagsöl ☺️

Hand håller en elektronisk kretskort med en fungerande display som visar "RUM 21°C INGET BEHOV VÄRME DRIFT VÄRMEPUMP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Ce01jpn och 3 till
  • Laddar…
Cheeseus84 Cheeseus84 skrev:
Hej!
Ville bara visa min tacksamhet för alla som delar med sig av sina lösningar. Tack för internet och alla vardagshjältar. Efter byte av kondensatorer fungerar displayen igen och jag kan med ro i sinnet njuta av en kall lördagsöl ☺️

[bild]
Det är så härligt att se att tråden fortfarande kommer till nytta! Ölen är man värd efter en sån insats
 
  • Gilla
Nedro och 1 till
  • Laddar…
En Nisse ska försöka hemma fixa...Om man stänger av värmepumpen och tar ut displayen, kan man sätta igång pumpen under tiden man håller på och sätter dit nya kondensatorer? Bara man stänger av igen innan man sätter i displayen igen?
 
I ie00jaan skrev:
En Nisse ska försöka hemma fixa...Om man stänger av värmepumpen och tar ut displayen, kan man sätta igång pumpen under tiden man håller på och sätter dit nya kondensatorer? Bara man stänger av igen innan man sätter i displayen igen?
Jag hade displayen inkopplad tills den dagen jag fick kondensatorerna. Då stängde jag av den, bytte komponenterna, satte tillbaka displayen och sen körde igång pumpen igen så vet faktiskt inte hur den fungerar utan displayen.
 
  • Gilla
ie00jaan och 1 till
  • Laddar…
I ie00jaan skrev:
En Nisse ska försöka hemma fixa...Om man stänger av värmepumpen och tar ut displayen, kan man sätta igång pumpen under tiden man håller på och sätter dit nya kondensatorer? Bara man stänger av igen innan man sätter i displayen igen?
jag lät också displayen sitta kvar. Funkade för mig men gick ju inte ställa om temp dock
 
  • Gilla
ie00jaan
  • Laddar…
Gusten87 Gusten87 skrev:
Jag hade displayen inkopplad tills den dagen jag fick kondensatorerna. Då stängde jag av den, bytte komponenterna, satte tillbaka displayen och sen körde igång pumpen igen så vet faktiskt inte hur den fungerar utan displayen.
Tack för svaret!
 
Hejsan!
Efter två telefon samtal gällande dessa kort vart jag tvungen att kolla vart folk kommer ifrån.
Kul att vår verkstad har blivit rekommenderad! Tyvärr kan vi inte hålla det "one-off" priset, speciellt under perioder som vi har mycket att göra.

Mvh Tomi elektronik.
 
  • Gilla
Gusten87
  • Laddar…
Tusen tack även för min del för den här superhjälpsamma tråden! MEN skulle vilja komma med ett viktigt tillägg: KOLLA POLERNA på kondensatorerna! Det här är visst en självklarhet för er andra :) Nu funkar även min D8 display från 2005.
 
Vad roligt att såna här bra trådar får finnas kvar och hjälpa i framtiden!!

Ett till tips som många säkert känner till men det är att hålla inne upp och ner pilen i ca 6sek då kom.er man in i servicecenter. Där kan man välja att gå in i serviceläge och t.ex. testköra pumpat mm.

Ett vanligt fel är att pumpen slutar leverer värme på hösten. Då har den mestadels bara varit i varmvattenläga och då kan ventilen kärva. Sitter längst upp, lossa själva motorn bajonettfattning och knacka på ventilen samt motionera den in och knacka så ploppar den ut. Upprepa tills men inte behöver knacka. Montera tillbaka. Nu har du sparat ca 3000kr på felsökning och en ny motor (motorerna funkar oftast men byts..)

Har tyvärr flyttat men mina gamla 8 går fortfarande i gamla huset! Köpte en termia med till nya
 
  • Gilla
Cheeseus84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.