3 061 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Vattenburen eller elgolvvärme i badrum?
Som någon skrev så har ju både lk och uponor elpatronsatser till sina fördelare för mindre rum som kan göra att man kan ha värme på då ordinare värmrekälla går på sparlåga. Självklart drar priset iväg men man har ju mycket billigare uppvärmning då man kan utnyttja bergvärmen som uppvärmning av golvet
Nä, så kan det vara men du låser fast dig vid ett system som du efter garantitidens slut får hoppas det inte slutar fungera. Nu är jag inte elare så jag vet inte livslängd å sånt men jag vet ju hur att vattenburen golvvärme håller måånga årC cpalm skrev:
Har el själv (inte jag som lagt det) men det känns fånigt när jag har rör till elementen gående genom badrummet.
Hade givetvis lagt ner vattenburet om jag gjort badrummet själv.
Jag har inte högre elräkningar än grannarna i samma hus, som har en vattenburen handdukstork.
23,5 grader på mitt golv från typ september till april, 4,5 kvm oisolerad platta.
badrummen ligger mitt i huset, ej fönster eller yttervägg.
Jag har inte högre elräkningar än grannarna i samma hus, som har en vattenburen handdukstork.
23,5 grader på mitt golv från typ september till april, 4,5 kvm oisolerad platta.
Det är inte några rör det handlar om utan problemet om man inte har golvvärme i övrigt, då behöver man ha åtminstone en minikrets med pump, termostat etc. Det finns några system med endast termostater men det verkar vara olika åsikter hur bra det fungerar. Således, vill man installera ett helt golvvärme system för att värma upp några m2 golv mitt i huset. Det är frågan.Isakare skrev:Har el själv (inte jag som lagt det) men det känns fånigt när jag har rör till elementen gående genom badrummet.
Man kan ju räkna baklänges och se om det känns rimligt. Svårt att bedöma effektbehovet och det beror ju dessutom till stor del hur välisolerat det är nedåt och önskad golvtemperatur, men om man drar till med 30 W/m², sex månaders uppvärmningssäsong och en besparing på 2/3 för värmepumpsdrift så skulle besparingen för 5 m² bli 5 * 30 * 2/3 * 6 * 30 * 24 = ca. 430 kWh / år. Tja, det kanske är en rimlig investering. Frågan är om 30 W/m² är ett rimligt antagande?V Vector skrev:
Liknande trådar
-
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Vad ska vi välja? El eller-vattenburen golvvärme?
Badrum -
El eller vattenburen värme i badrum
Badrum -
Vattenburen eller elgolvvärme på liten toa? Eller båda?
Värme allmänt -
Vattenburen eller elgolvvärme - vad tjänar vi på????
Värme allmänt