nino nino skrev:
Du skulle haft en plasmaskärare
Jo det kanske hade varit något! Är de uppnåbart prisvärda något att ha?


Rickard. Rickard.ag skrev:
En Sundströmsmask kanske du skulle satt på önskelistan om detta är något du gör rätt ofta. Ett dammfilter och ett packet med förfilter så klarar man sig väldigt länge. Förfilterna byter man och riktiga filtret kan man i princip blåsa rent oändligt med gånger. (tills det går sönder eller fortsätter vara tungandat efter rengöring)

Jag tycker helt ärligt att alla borde ha en riktig mask hemma då det är många tillfällen man borde använda men kanske skiter i det om man inte har en bra hemma.
Efter första kvällen satte jag på ett vanligt munskydd, typ motsvarande detta:
Person iförd munskydd liknande de som nämns i forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det hjälpte åtminstone rätt väl mot synliga partiklar, man slapp det värsta svarta snoret. Nackdelen är att skyddsglasögonen immar igen för att utandningsluften gärna smiter ut under ögonen.

Vår ekonomi är inte på topp just nu så nån plasmaskärare blir det nog inte just nu. Ett bättre andningsfilter kan jag nog unna mig. Tänkte också kanske köpa en metallkapskiva med diamanter. På det här blom-eldfatet har jag förbrukat sex vanliga 125mm-kapskivor (Dronco Inox 1mm). Med en diamantskiva borde man ju kunna undvika en hel del damm då. Tänker att det är en fördel att diametern på skivan är konstant också. Tänkte typ den här:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...kivor/kapskiva-metall-125x22-23x1-3-900224200
Nån som testat en sån eller motsvarande?
 
Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såna där har jag slitit ut 2 stycken av, innan jag bet ihop och köpte en electrolux assistent... Den andra gick av i leden...

Edit: den första fick jag med mig när jag flyttade hemifrån, och dog av att någon släppte ut den magiska röken... Den var nog från tidigt 80-tal.. Köpte en till med hoppet att de var lika bra, men den gick bokstavligen av...
Ja en electrolux har vi haft.. men växellådan exploderade för en 10 år sedan... det var då det panikköptes en Bosch under julhandeln på Coop... (Vill minnas att jag köpte denna för Cooppoäng)
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jo det kanske hade varit något! Är de uppnåbart prisvärda något att ha?



Efter första kvällen satte jag på ett vanligt munskydd, typ motsvarande detta:
[bild]
Och det hjälpte åtminstone rätt väl mot synliga partiklar, man slapp det värsta svarta snoret. Nackdelen är att skyddsglasögonen immar igen för att utandningsluften gärna smiter ut under ögonen.

Vår ekonomi är inte på topp just nu så nån plasmaskärare blir det nog inte just nu. Ett bättre andningsfilter kan jag nog unna mig. Tänkte också kanske köpa en metallkapskiva med diamanter. På det här blom-eldfatet har jag förbrukat sex vanliga 125mm-kapskivor (Dronco Inox 1mm). Med en diamantskiva borde man ju kunna undvika en hel del damm då. Tänker att det är en fördel att diametern på skivan är konstant också. Tänkte typ den här:
[länk]
Nån som testat en sån eller motsvarande?
Jag använder bara diamant för kapning, aning långsammare kaphastighet jämfört med en helt ny vanlig skiva. Men fördelarna överväger många gånger om.
Och fundera på en riktig mask och bättre ventilation om det här är ett intresse du vill fortsätta med. Jag har inte provat Sundström som tipsades om ovan men de är säkert bra för slipning och liknande.
Jag har 3Ms masker, de är riktigt bra. Och dyra men dyker ofta upp begagnade. En kombinerad slip-och svetsmak gillar jag bäst just för att slippa byta och krångla när en håller på då svetsning för mig även innebär slipning :seenoevil:
 
Rickard.
Klaugust Klaugust skrev:
Ett bättre andningsfilter kan jag nog unna mig.
Jag rekommenderar inte superstark just Sundströms då jag helt ärligt aldrig testat någon annan "riktig" halvmask men det måste väl vara märket som används mest i bygg och industri i Sverige (bara min känsla) . Använder dom själv i jobbet ibland så för mig var det ett självklart val.

Den dryga femhundringen är en värd investering tycker jag då den är alltid där redo till skillnad mot engångsmasker som har en tendens att vara slut när man behöver dom. Sen är den både bekvämare och faktiskt gör sitt jobb att filtrera luften, kan det läcka luft ut kan det läcka luft in :)

Glöm inte bort att resten av familjen kan låna den så inga skuldkänslor när nån annan får slipa spackel eller något annat dammigt och tråkigt jobb :)
 
Redigerat:
8grader ute.
Tvättade bilen, när jag körde in den i garaget för ytterligare lite kärlek passerade en MC utanför.. :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Idag har jag fortsatt med mina eldfat. Sambon önskade sig en mer ”romantisk” stil än mitt stealth-eldfat.

Jag skissade fram en design med roterande blomblad i Sketchup. Tre av de sex blombladen är förlängda på undersidan för att bli fatets ben. Sökte på ”flower table” på Google och plank*host*... ...inspirerades av det bästa jag kunde hitta :)

[bild] [bild]

Jag kopierade upp måtten för de två delarna på en bit renoveringstapet. Delade in formen i trianglar och gjorde radierna för hand. Klippte ut mallarna för hand. Gick rätt bra och blev tillräckligt exakt.

[bild] [bild]

Så det jag gjort just idag är att kapa ut bitarna ur plåten och göra dem färdiga för svetsning. Processen består av tre steg, kapa ut den grova formen med raka snitt som tillsammans blir en hyfsat rundad form, sen tog jag slipskivan och rundade av det sista på formen och sen avslutade jag med att fasa kanterna och ta bort grader med en lamellslipskiva.

[bild] [bild]

Jag hade möjlighet att jobba lite med det här mitt på dagen idag så då var jag utomhus och kapade. Gjorde det sista inomhus nu när barnen somnat. Annars är det ju klart bättre att vara utomhus om man kan:
- lägre brandrisk
- man får inte in en massa svart damm i luftvägarna
- mindre att städa
- bättre belysning
Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.

Halvfärdigt eldfat av metallplåtar fastspända med tvingar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hemmagjort eldfat i metall under konstruktion med punktsvetsade kanter på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
Två tvingar fastspända på metallarbete, på en verktygsvagn med vinkelslip i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldfat av svetsad metall med bladformade ben punktsvetsade ihop på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.

Så här blev den när den var färdig.
Hemgjort eldfat av svetsad metall på stenplattor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsat eldfat i form av en blomma med metallblad och synliga svetsfogar på en betongplatta mot gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fungerar också!
Eldfat av svetsat metall konstruerat med överlappande ben står på marksten med brinnande ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ergonomen och 41 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort en kapmojäng, eller vinkelanslag för cirkelsåg om man nu vill använda ett längre namn. Den funkade utmärkt de två snitt jag använt den till hittills så det känns som ett väldigt bra tillskott i verkstan.
Egenbyggd träkapmojäng monterad på träplanka som vinkelanslag för cirkelsåg i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 14 till
  • Laddar…
Cheesen
Klaugust Klaugust skrev:
Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.

[bild]
[bild]

När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
[bild] [bild]

Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.

Så här blev den när den var färdig.
[bild] [bild]
Den fungerar också!
[bild]

Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
Har du svetsat igen dräneringshålet i mitten... tyckte det var genialiskt med ett hål där.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tillverkade rundstång idag till katapultprojektet, till själva armen:
5fCy7yH.jpg

IXLKGJn.jpg

6WxYOzw.jpg

IT68yqx.jpg

Funkar riktigt bra, jag klyver en bit till 15x15mm och sen hyvlar jag hörnen, sen monteras det i borrchucken och man kör genom den. Baserat på Mattias Wandels design. Enkel att slänga ihop då den behövs, jag tycker designen kunde förbättras så den inte är så känslig för hur man håller den, blir variationer i diametern, behövs mera stöd före och efter.

Senaste bilden, de är mera kompletta än i bilen nu.
4bueND7.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Sådär ja, lösningen är inte så sofistikerad och vacker, men vad gör väl det för nu funkar det att styra spånsugen med nexakontrollen.
Spånsug utrustad med en improviserad styrning via nexakontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bybe och 8 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har du svetsat igen dräneringshålet i mitten... tyckte det var genialiskt med ett hål där.
Jo jag gjorde det. Tänkte också att det kunde vara bra att ha ett hål där men ville inte att glöd osv skulle kunna slinka ned i hålet medan man eldar.
 
Cheesen
Klaugust Klaugust skrev:
Jo jag gjorde det. Tänkte också att det kunde vara bra att ha ett hål där men ville inte att glöd osv skulle kunna slinka ned i hålet medan man eldar.
Den risken hade man väl lätt kunna konstruera bort med en fängpanna under hålet. typ som dom flesta billiga klotgrillar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ni vet när man bestämt sig för att tvätta bilen men det blivit för mörkt..?
Person med pannlampa tvättar bil i mörker vid uppfart nära carport med ljusdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(pannlampa)
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Den risken hade man väl lätt kunna konstruera bort med en fängpanna under hålet. typ som dom flesta billiga klotgrillar.
Hehe, det är klart att man lätt hade kunnat göra det men jag ville samtidigt hålla formen så ren som möjligt. ”Back to basics” fast med en mer eller mindre komplicerad form. Jag kommer dock förmodligen göra många fler och då kommer det säkert bli nån mer konstruerad modell.

Det jag skissar på nu är att göra en isärplockbar och släpbar vedeldad grill som bara består av plåtar med spår i som man skjuter in i varandra för att låsa formen. När man tagit isär den ska man kunna lägga ihop skivorna och skruva ihop dem med stjärnvred och bära dem i ett handtag.

3D-modell av en isärplockbar vedeldad grill i plåt, både ihopmonterad och nedpackad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konceptskiss av en isärplockbar vedeldad grill bestående av plåtar med spår som skjuts in i varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exploded view diagram av isärplockbar vedeldad grill i olika plåtdelar och stjärnvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte, kanske är en superdålig idé, men "grilla korv" har kommit upp flera gånger när jag visat eldfaten, så tänkte att man kunde göra ett som var dedikerat till korvgrillning. Man skulle kunna göra så att den övre halvan av sidorna (grillgallerhållarna) består av skenor av armeringsjärn istället och att man då kan montera bort dessa om man vill ha ett lågt, vanligt eldfat. Eller att man skickar med låga sidor utöver de höga. Paketet blir lite tyngre men det blir mer troget formspråket.

Exempel:
3D-rendering av en enkel, demonterbar vedeldad grill designad med plåtar som låses med spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-design av en isärplockbar och släpbar vedeldad grill med armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Gillar ditt tänk, men jag är rädd för att din idé, blir för tung att bära på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.