Hej,
Jag har isolerat och gjort klart vårt garage, och även satt in en luftvärme pump. Så långt så är alltid superfint. Dock märker jag att det blir kondens på insidan av fönstrena längt hela nederkanten, kanske inte helt onormalt men. Jag har dock ingen ventilation i garaget, och inser att det kan vara boven. Öppnar ibland garagetporten varje dag .. en stor 5m port så tänker att det får en del luft ändå men det kanske inte räcker ?
Nån som har lite tips eller råd ?
Jag har isolerat och gjort klart vårt garage, och även satt in en luftvärme pump. Så långt så är alltid superfint. Dock märker jag att det blir kondens på insidan av fönstrena längt hela nederkanten, kanske inte helt onormalt men. Jag har dock ingen ventilation i garaget, och inser att det kan vara boven. Öppnar ibland garagetporten varje dag .. en stor 5m port så tänker att det får en del luft ändå men det kanske inte räcker ?
Nån som har lite tips eller råd ?
Har du kalla fönster är det även bidragande. Vad är det för fönster?
Tack för snabbt svar @Luugen .. misstänkte det. Hur bör dom placeras ? lägger in en bild längre ner.L Luugen skrev:
Tänken är att köra in bilen eller båda, så ja det kan båda vara blöta av regn men även snö. Vad mer behövs isåfall ? jag har kört värmepumpen i Avfuktningsläge sen igårkväll men tycker inte det blev någon nämnvärd skillnad.1 markus1 skrev:
Du kommer nog behöva en avfuktare. För mig räckte det inte med ventiler, fick mögelpåväxt på väggar efter halva vintern.M M@ZE skrev:Tack för snabbt svar @Luugen .. misstänkte det. Hur bör dom placeras ? lägger in en bild längre ner.
Tänken är att köra in bilen eller båda, så ja det kan båda vara blöta av regn men även snö. Vad mer behövs isåfall ? jag har kört värmepumpen i Avfuktningsläge sen igårkväll men tycker inte det blev någon nämnvärd skillnad.
beroende på vart du bor och hur nybyggt det är så finns det lite olika förslag.
För det första så om det är nybyggt så lär du ha en massa fukt i plattan som kommer att ta sin lilla tid att få ut. Vårt garage stod klart i Juni och plattan avgav fukt i februari. Plattan torkar egentligen inte ut förrän man har på värme i huset.
Sedan har du några olika sätt som du kan komma fram till för att få ett torrt och fin garage,
-Ventilation som nämnts.
-Avfuktning.
-Värme
Noterade att du har luftvärmepump. om du bor där det inte är kallt ute så kan du ju börja med att ställa den på avfuktning några timmar om dagen.(Den funktionen brukar finnas på dom flesta lvp)
Annars är tipset att införskaffa en luftavfuktare, det är oavsett en bra investering och kommer att göra underverk för garaget. Har själv avfuktare och förvånas över hur mycket vatten den faktiskt tar bort, speciellt under hösten och sensommaren.
Ventilation för att få ut fukten är ett tredje sätt men jag förespråkar egentligen inte detta då det innebär att man vädrar ut värme som man betalat dyrt för att få in. Självklar ska man ha luftväxling men man måste tänka på att det kostar. Att sedan ventilera bort nån liter vatten varje dag vilket kommer att behövas om du ställer in en blöt bil är väldigt svårt.
För det första så om det är nybyggt så lär du ha en massa fukt i plattan som kommer att ta sin lilla tid att få ut. Vårt garage stod klart i Juni och plattan avgav fukt i februari. Plattan torkar egentligen inte ut förrän man har på värme i huset.
Sedan har du några olika sätt som du kan komma fram till för att få ett torrt och fin garage,
-Ventilation som nämnts.
-Avfuktning.
-Värme
Noterade att du har luftvärmepump. om du bor där det inte är kallt ute så kan du ju börja med att ställa den på avfuktning några timmar om dagen.(Den funktionen brukar finnas på dom flesta lvp)
Annars är tipset att införskaffa en luftavfuktare, det är oavsett en bra investering och kommer att göra underverk för garaget. Har själv avfuktare och förvånas över hur mycket vatten den faktiskt tar bort, speciellt under hösten och sensommaren.
Ventilation för att få ut fukten är ett tredje sätt men jag förespråkar egentligen inte detta då det innebär att man vädrar ut värme som man betalat dyrt för att få in. Självklar ska man ha luftväxling men man måste tänka på att det kostar. Att sedan ventilera bort nån liter vatten varje dag vilket kommer att behövas om du ställer in en blöt bil är väldigt svårt.
1 markus1 skrev:
Tack för svar @CheesenCheesen skrev:beroende på vart du bor och hur nybyggt det är så finns det lite olika förslag.
-Ventilation som nämnts.
-Avfuktning.
-Värme
Garaget är 10år gammalt, men stått oisolerat länge. Jag bor i Sthlm och håller en innetemp på 15 grader med LVP:en. Det kanske är så att ventilations uttag måste fixas och även en separat lufavfuktare som @markus1 skriver. Frågan är bara hur ventilerna ska placeras. Jag har sett att en del tar in luft ex långt ner på sidan om porten och sen uttag längst mot bakre vägg fast högt upp.
Något såhär kanske ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte en ventilerad port?
annars så är det ju kanske enklast att sätta ett par låga ventiler vid porten som du nämner och ett par höga i andra sidan av garaget.
Jag har ju byggt ett lite glesare garage så jag klarar mig med ventiler i portbladen.. tillsammans med avfuktare så är det oerhört torrt.. (Brukar ligga runt 40% luftfuktighet) Eftersom jag har lite snickeri där inne så blir virket snickeritorrt trots jag håller ynka 10 grader detta på grund av den torra luften..
annars så är det ju kanske enklast att sätta ett par låga ventiler vid porten som du nämner och ett par höga i andra sidan av garaget.
Jag har ju byggt ett lite glesare garage så jag klarar mig med ventiler i portbladen.. tillsammans med avfuktare så är det oerhört torrt.. (Brukar ligga runt 40% luftfuktighet) Eftersom jag har lite snickeri där inne så blir virket snickeritorrt trots jag håller ynka 10 grader detta på grund av den torra luften..
Nej tyvärr är det inget ventilation i porten, tror inte man har det på elportar men jag kan har fel, men har iaf inte sett nån som har det. Vet inte exakt hur jag ska tänka kring ventiler och hur många och placering ..Cheesen skrev:Du har inte en ventilerad port?
Vad har du för luftavfuktare ? Kört pumpen på avfuktnings läge men blir inte torrt. Ser även längst ner vid garageporten att det är väääldigt blött/fuktigt.Cheesen skrev:Du har inte en ventilerad port?
Hjääälp