TT4F TT4F skrev:
25 Mbps för 4K UHD är vad jag fått hittills. Och då menar jag att det är en bra bit till 10 Gbps
Jag hittar inga konkreta siffror på vad man bör kalkylera med för teknisk livslängd på en nätverksinstallation men den borde vara vara i häraden 50 år eller så? Exempelvis 2,5 Gbps som nämndes är bara två tiodubblingar bort från UHD-TV och jag skulle bli förvånad om detta inte sker inom nätverksinstallations livslängd.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hittar inga konkreta siffror på vad man bör kalkylera med för teknisk livslängd på en nätverksinstallation men den borde vara vara i häraden 50 år eller så? Exempelvis 2,5 Gbps som nämndes är bara två tiodubblingar bort från UHD-TV och jag skulle bli förvånad om detta inte sker inom nätverksinstallations livslängd.
Nu fokuserar du igen på den teoretiska kapaciteten. Jag började leka med strömmad tv inom ett företagsnätverk ungefär 1995-96. Då fanns det endast 10 Mbps nätverkskort, och man hade precis börjat diskutera 100base-T som standard. Den strömmade tv som vi mätte på var cirka 2-3 Mbps (dagens kompressionsteknik är mycket bättre). Detta är 25 år sedan och jag hittar inte många reella företags- eller hemmaapplikationer som kräver mer än 5 Mbps idag.
Dock har nätverket gått från 10 Mbps till minst 1 Gbps, och för servers 10 Gbps. Jag säger absolut inte att du har fel. Ska man handla så kan man absolut ta höjd för nya applikationer.
Vad jag primärt är ute efter är om det finns något annat än UHD/4K tv som kräver de bandbredden som dagens nät klarar.

TT4F TT4F skrev:
Vad jag primärt är ute efter är om det finns något annat än UHD/4K tv som kräver de bandbredden som dagens nät klarar.
Som jag skrev är jag också nyfiken och kommer inte på något direkt idag. Sen är det väl alltid bra om det går fort om man ska flytta stora datamängder men det görs antagligen inte i sådan omfattning i hemmiljö att dagens nätverk är besvärande långsamma. Om backuprutinerna nattetid tar lite extra tid kvittar nog för de flesta.

Men visst har du rätt i att jag fokuserar på den tekniska "teoretiska kapaciteten" här. Ska man installera en ny teknisk pryl (nätverk) med mycket lång förmodad livslängd och har möjlighet att tiodubbla dess kapacitet för en i sammanhanget ganska låg kostnad så är mitt val rätt klart, även om jag helt håller med om att kapaciteten idag inte på något sätt krävs. Jag baserar min åsikt på hur utvecklingen sett ut på området historiskt och med detta i bakhuvudet har jag väldigt svårt att tro att det som idag anses normalt skulle vara acceptabelt om säg 50 år.

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Håller med om att det är mycket bra att dra kabel istället för att tro att "trådlöst" löser allt. Är dock lite nyfiken på vad du gör hemma eftersom du siktar på 10 Gbps. Vad är applikationerna som kräver detta?, eller är du backup center till AWS :surprised::surprised:
Jag har redan en NAS, en iMac och en Mac mini utrustade med 10-Gbit. Även om jag kanske inte absolut behöver hastigheten just nu känns det ju dumt att inte utnyttja den, och samtidigt bespara mig en ny kabeldragningen senare när behoven är större. (Jag har mätt överföring till externa diskar till ca 17-Gbit, vore trevligt att komma i närheten av samma hastighet mellan enheter också.)

Dessutom har Bahnhof redan lanserat uppkoppling på 10-Gbit, vilket jag säkert kommer att vilja nytta förr eller senare.

Faktiskt use case idag: Det tar för lång tid att flytta en film på 70 GB från där den ligger till där den behöver ligga för att kunna se den. Är det vanligt förekommande? Nej. Orsakar det mer än lätt irritation? Nej. Ser jag någon som helst anledning att inte ta bort flaskhalsen när jag ändå håller på? Absolut inte.

Redigerat:
  • Gilla
TheJesper och 3 till
  • Laddar…
Kul ämne! :D

Nu är jag absolut ingen expert inom området, men har väl snappat upp något här och där.

Hur som så hjälpte jag en kund som jobbar med musikproduktion. De jobbade mycket digitalt och behövde kunna skicka (mycket) stora filer till varandra över internet. Den kabelanslutningen som fanns var inte tillräcklig (tror vi mätte upp ca 100Mbps), filöverföringen av projekten tog för lång tid. Så vi drog en ny nätverkskabel och mätte upp 1000Mbps när vi var klara.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket plats den typen av filer tar idag, men kan tänka mig att både musik- och filmproduktion är områden där man uppskattar högre hastigheter. Och sådant kan man ju också hålla på med hemmavid, som hobby. Och att samarbeta digitalt ligger ju också i tiden.

Det var ingen skärmad kabel vi drog, och inga 10Gbps. Men 1Gbps kommer man bra långt på! Och Actassi-kontakter i detta fallet, monterad i Exxact-ram med rak centrumplatta. ;)

• Gilla
Nummer27
  • Laddar…
N Nummer27 skrev:
Jag har gjort några forumsökningar och bara hittat äldre diskussioner i ämnet, jag ber om ursäkt om jag missat något.

Jag har just nu möjlighet att dra kablage och sätta uttag precis som jag vill, och tänker passa på att göra något någorlunda framtidssäkert.

[...]

Finns det några andra vettiga alternativ?
Vad bestämde du dig för sen? Skärmat, inte skärmat? :)

• Gilla
Nummer27
  • Laddar…
Det är ju ganska dumt att koppla ihop chassierna på dator och switch när signalledarna är galvaniskt skilda från elektroniken med transformatorer.

Protte

Jag kom över skärmad Cat6 kabel billigt, som många andra påpekar känns det idag overkill men ingen vet hur framtiden ser ut. Redan idag har jag problem på jobbet. Sitter och ritar kartor mot en server på annan plats, leverantören rekomenderar gigabit, får ut ungefär 600Mbit och det laggar...

• Gilla
Nummer27
  • Laddar…
smn smn skrev:
Vad bestämde du dig för sen? Skärmat, inte skärmat? :)
Det blev skärmat, kändes bäst så. Och rak centrumplatta, snyggare när den inte är i bruk. När den är i bruk ska kabeln antagligen ändå inte gå neråt, och då kan jag köpa kabel med vinklad kontakt.

Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken jag med. Förekommer dessa interface i normala prylar nuförtiden? Jag har ingen aning. Skulle dock tro att de finns där rätt snart, i alla fall inom livslängden för en nätverksinstallation.
Det kostar en tusenlapp att uppgradera en iMac eller Mac mini till 10gbe, och adaptrar för USB/Thunderbolt kostar inte särskilt mycket mer.

blackarrow blackarrow skrev:
Cat7a Duplex där man skiljer på Tx och Rx paren så e inte stör varandra.
Allt över 100mbit skickar och tar emot samtidigt på alla 4 paren. Iaf om de är RJ45-kontakterade (8p8c). Cat7 och Cat7a verkar heller inte ha någon standard som den kabeln kan används till. Cat6A klarar 10G, vill man ha mer än det så behöver man Cat8.

• Gilla
Nummer27
  • Laddar…
Så, sidofråga - jag har trådad gammal cat5 (4?) som ger 95-100 Mb f Xbox/tv m fl prylar men har 250/250 in just nu så känns som lite waste (sen kör jag mesh på att trådlöst med 350+).
Om jag förstår alla inlägg rätt så är bäst bang for buck en rulle CAT-6A oskärmad installationskabel the way to go, då får jag 1gb och kan sova tryggt ett decennium till?

TheJesper TheJesper skrev:
Hej,

Jag fick för mig att köpa F/FTP Cat 6A kablar för jag tänkte - när man ändå renoverar vill man ha så bra som möjligt. Efter köpet fick jag massa råd att inte köra 6a, men köpt är köpt...

Med brasklapp för att jag inte vet vad jag håller på med tyckte jag inte det var så svårt att koppla in uttagen (har bara gjort ett och ett halvt än så länge :rofl:)... Jag lär inte märka nån skillnad på hastigheten ändå... Jag kommer göra en mätning sedan för skojs skull med och utan kabel från switch i källaren.

Om Elektrikern böjt kablarna "mer än en snusdosa" vet jag dock inte så kanske falierar det redan där hehe..

Hur som helst köpte jag skärmade uttag och en bra kabelskärare (Cyklops) och fick bra priser på Wattväktarna. Köpte även en bra liten tång (Knipex). Även om de inte finns på deras sida kan de beställa...

MODULARJACK RJ45 KAT 6A STP (Schneider: VDIB1771XB01) (från WW)
LexCom/Actassi Kabelskalare för TP/Fiber-kabel (från WW)
Knipex Super-Knips 78 03 125 Elektronik och finmekanik Tång för kretskort utan facett 125 mm (från CDON)

Brasklapp som sagt för att jag inte är expert! Men funkar bra än så länge.

[bild][bild]
[bild][bild]

Tips: När du använder kabelskäraren, börja med att inte dra riktigt ett helt varv och testa dig fram, annars kan du råka skära i folien. Men när man testat på några stumpar funkar den riktigt bra och underlättar jobbet!
En liten sidnot. Men har du sett i din jakt på uttag om Schneider Exxact finns med enkelport? Jag har letat men hittar inget annat än dubbeluttag. Tyvärr nyttjar jag nämligen befintliga telerör utan möjlighet att dra fram för dubbla uttag.

N nwin skrev:
En liten sidnot. Men har du sett i din jakt på uttag om Schneider Exxact finns med enkelport? Jag har letat men hittar inget annat än dubbeluttag. Tyvärr nyttjar jag nämligen befintliga telerör utan möjlighet att dra fram för dubbla uttag.
Hej, jag hittade den här som jag har tänkt sätta på några ställen där jag har enkla rör.

Förpackad vägggenomföring för rör med etikett och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju dock från Renova-serien, ej Exxact.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.