75 051 läst · 375 svar
75k läst
375 svar
Tomtgräns - lurade?
Lantmäteriets tjänst är enormt bra. De har även uppdaterade flygbilder i området här (gooclets och hittas är 5 år gamla nu)harry73 skrev:
Dock är det roligt att lantmäteriet TYDLIGT skriver att tomtgränserna är en uppskattning och inte bindande. På mitt hus ligger det väldigt rätt med markrören. (vi pratar decimeter ifrån på sin höjd).
Vad jag dock saknar svar på från TS är ju den där kartan som mäklaren gav henne.
Och vilka bilagor som skrevs på i samband med kontraktskrivningen. Las objektbeskrivning och den "ritade" tomtkartan med.
Som så många andra trådar verkar TS inte svara på frågor utan köra sitt eget spår... Svårt att säga vad som gäller för henne då.
Och vilka bilagor som skrevs på i samband med kontraktskrivningen. Las objektbeskrivning och den "ritade" tomtkartan med.
Som så många andra trådar verkar TS inte svara på frågor utan köra sitt eget spår... Svårt att säga vad som gäller för henne då.
Ja, jag såg ju bara att det var en väg utanför tomten, jag är ju lekman och litade på, att den bilden gällde.SarB skrev:
Appendix skrev:Vad jag dock saknar svar på från TS är ju den där kartan som mäklaren gav henne.
Spontant skulle jag sätta mig i ett möte med övriga medlemmar i GA dvs inte bara styrelsen och sen berätta exakt vad som hänt och fråga om vi inte hitta en smidig lösning på problemet. Köpa/hyra/upllåtelse tills försäljning sker mm.
Då ingen tidigare noterat denna avvikelse eller lidit utav denna borde det gå att komma vidare.
Då ingen tidigare noterat denna avvikelse eller lidit utav denna borde det gå att komma vidare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Och vad skulle poängen för övriga medlemmar att sätta sig in i frågan och bry sig vara? Man utser ju en styrelse av en anledning.
Poängen med demokrati i föreningen är att medlemmarna som är delägare för vara med om besluten. TS är ju trots allt delägare i marken utanför tomten och har givetvis rätt att få nyttja den,Nötegårdsgubben skrev:
Övriga medlemmar har inte samma nytta av ytan utanför hens tomt troligtvis.
Dessa grönområden som är alldelens för stora enligt min mening är onyttiga och onödiga samfälligheter då de oftast nyttjas just till att privatiseras till den egna tomter och ständig källa till strider och bråk om herraväldet om området utanför den egna tomten som allt som oftast blir privatiserade med bodar, mm uthus ,parkeringar, staket, trädgårdsliknandeanläggningar, gräsmattor, buskar, vedförvaringar, båt och skoterförvaring, träd fällning för utsikt mm.
Var det lagstiftarnas andemening att dessa allt för stora grönområden skall privatiseras av somarstugägarna. och hindra allemansrätten.
Produkter som diskuteras: "vedförvaringar"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer