Lite rund i kanterna är den men den verkar vara konsistent i dimensionerna det som jag har, kollademed skjutmåt på diverse ställen och den ser ut att vara 40mm till 0.1mm noggrannhet.

Jo jag skapade en byggtråd, den finns nog här i forumet, "bygger en 2x72 bandslip" heter den.
 
Har idag konstaterat att jag tycker bättre om Biltemas billiga dyckertpistol (art 15-530) som funkar jättebra, Funktionssäker, stark och lämnar små märken.

Jag tänkte uppgradera när jag behövde en klammerpistol och köpte Rapid PBS151 på någon rea men har bara haft strul med den, spik/klammer fastnar (ofta!) och den slår rejäla märken i underlaget. Sistnämnda borde vara en justeringsfråga men har faktistk inte listat ut hur man göra. Och innan någon undrar körde jag med "riktig" dycker och klammer från Rapid, på rekommenderat tryck, med ren luft och lagom smörjt. (biltema fick inget av den lyxbehandlingen, max luft, och billig spik, men dock lite olja)

Kort sagt, biltema levererade denna gång och rapid har inte gjort det än.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Haft samma biltema i många år nu, den funkar faktiskt.
 
  • Gilla
dat96mhe och 2 till
  • Laddar…
@dat96mhe (Pluggade du data i Lule 96 kanske?) @DennisCA

Tack för den feedbacken. Tittat på En Rapid och då blir det en biltemaistället . Kört tryckluftslang därifrån och den var väldigt bra kvalisort.
 
  • Gilla
dat96mhe
  • Laddar…
Jag gjorde det omvända, bytte ut en biltema klammerpistol som efter kanske tusen klammer blivit olidlig att använda pga stopp med resulterade intrasslade stift i mekanismen. Grundproblemet, dålig precision i slagstift och dess glidbana, gjorde det omöjligt att reparera. Rapiden PS111 jag köpte som ersättning håller mycket bättre kvalitet och har skjutit fler klammer än biltema utan problem.
 
  • Gilla
dat96mhe
  • Laddar…
D dat96mhe skrev:
Har idag konstaterat att jag tycker bättre om Biltemas billiga dyckertpistol (art 15-530) som funkar jättebra, Funktionssäker, stark och lämnar små märken.

Jag tänkte uppgradera när jag behövde en klammerpistol och köpte Rapid PBS151 på någon rea men har bara haft strul med den, spik/klammer fastnar (ofta!) och den slår rejäla märken i underlaget. Sistnämnda borde vara en justeringsfråga men har faktistk inte listat ut hur man göra. Och innan någon undrar körde jag med "riktig" dycker och klammer från Rapid, på rekommenderat tryck, med ren luft och lagom smörjt. (biltema fick inget av den lyxbehandlingen, max luft, och billig spik, men dock lite olja)

Kort sagt, biltema levererade denna gång och rapid har inte gjort det än.
Kombimodeller för spik och klammer är nog inte jämförbara med dedikerade pistoler, bla för att de behöver ha breda slagstift som inte är så bra när dyckert ska skjutas just för att de lämnar märken. Verkar vara många som tycker att kombi krånglar så det är nog inte värt den besparingen.
 
  • Gilla
dat96mhe
  • Laddar…
Cheesen
Tände röken i morse. Sista gången jag köpt kol på Byggmax... Verkar vara impregnerad med nå skit. Har aldrig vart med om halvmeterhöga lågor från chimneystartern.
(Bara kol däri, tände som vanligt med gasolen i tändhålet under...
Chimneystarter med ovanligt höga lågor tänd på en snötäckt mark i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Gjort de sista julklapparna.

Handgjorda skärbrädor i trä på ett vitt köksbord, med julpynt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda träskärbrädor och en ljusstake på ett vitt bord som hemgjorda julklappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 22 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
@dat96mhe (Pluggade du data i Lule 96 kanske?) @DennisCA
Data i Lund 96, så nästan :)
 
Redigerat:
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Tillverkat tre upphängningsblock för strykbrädor. Perfekt för insidan av städskåpsdörren för att trolla bort en skrymmande pryl. Min fru hade lite vänner över och alla beställde en var sin uppsättning... Får börja sälja dem kanske.

Handtillverkade träblock med skruvar som upphängning för strykbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort upphängningsblock i trä med skruvar för montering av strykbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Vi lät såga isär oljetanken förra året. Av ren snålhet sparade jag plåten, kunde vara bra att ha tänkte jag. I förra veckan fick sambon syn på ett eldfat i en heminredningsbutik för 1000 kr. Då tänkte jag att jag kunde tillverka ett efter egen design istället. Spara kronor och slösa tid.

Ritade en skiss i sketchup i datorn. Byggde en prototyp i kartong för att få ett hum om storleken. Kapade ut bitarna med vinkelslip och svetsade ihop. Premiäreldade idag och allt såg bara bra ut. Svetsfogarna blev väl rätt ok med tanke på hur ytterst lite jag svetsat i mitt liv och hur länge sedan det är jag svetsade öht.

Nu ska jag försöka komma i stad att tillverka några fler i lite andra modeller som julklappar.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Idag har jag fortsatt med mina eldfat. Sambon önskade sig en mer ”romantisk” stil än mitt stealth-eldfat.

Jag skissade fram en design med roterande blomblad i Sketchup. Tre av de sex blombladen är förlängda på undersidan för att bli fatets ben. Sökte på ”flower table” på Google och plank*host*... ...inspirerades av det bästa jag kunde hitta :)

3D-modell av ett eldfat med blombladsdesign och utskurna ben, skapad i Sketchup, placerad på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Designskiss i Sketchup av ett blombladsformigt eldfat med tre förlängda blad som ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kopierade upp måtten för de två delarna på en bit renoveringstapet. Delade in formen i trianglar och gjorde radierna för hand. Klippte ut mallarna för hand. Gick rätt bra och blev tillräckligt exakt.

Mall för metallbit till ett eldfat utritad på renoveringstapet med triangulära former och avrundade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mall för blombladsliknande konstruktion på randig matta, utskuren och redo för plåtsvetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det jag gjort just idag är att kapa ut bitarna ur plåten och göra dem färdiga för svetsning. Processen består av tre steg, kapa ut den grova formen med raka snitt som tillsammans blir en hyfsat rundad form, sen tog jag slipskivan och rundade av det sista på formen och sen avslutade jag med att fasa kanterna och ta bort grader med en lamellslipskiva.

Metallbitar och pappersmall för blombladsformade delar av ett eldfat på en verkstadsbänk, redo för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med utskurna plåtbitar och pappersmallar för att designa ett eldfat med blombladsliknande form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade möjlighet att jobba lite med det här mitt på dagen idag så då var jag utomhus och kapade. Gjorde det sista inomhus nu när barnen somnat. Annars är det ju klart bättre att vara utomhus om man kan:
- lägre brandrisk
- man får inte in en massa svart damm i luftvägarna
- mindre att städa
- bättre belysning
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Du skulle haft en plasmaskärare
 
Rickard.
Klaugust Klaugust skrev:
man får inte in en massa svart damm i luftvägarna
En Sundströmsmask kanske du skulle satt på önskelistan om detta är något du gör rätt ofta. Ett dammfilter och ett packet med förfilter så klarar man sig väldigt länge. Förfilterna byter man och riktiga filtret kan man i princip blåsa rent oändligt med gånger. (tills det går sönder eller fortsätter vara tungandat efter rengöring)

Jag tycker helt ärligt att alla borde ha en riktig mask hemma då det är många tillfällen man borde använda men kanske skiter i det om man inte har en bra hemma.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Alltså jag är ju boschian men det här är ett verktyg som jag aldrig vart imponerad av... Har låtit och betett sig så här sedan den var ny...

Nåja, det blir nog anisgrisar i alla fall.
 
  • Haha
  • Wow
saiter och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså jag är ju boschian men det här är ett verktyg som jag aldrig vart imponerad av... Har låtit och betett sig så här sedan den var ny...
[video]
Nåja, det blir nog anisgrisar i alla fall.
Såna där har jag slitit ut 2 stycken av, innan jag bet ihop och köpte en electrolux assistent... Den andra gick av i leden...

Edit: den första fick jag med mig när jag flyttade hemifrån, och dog av att någon släppte ut den magiska röken... Den var nog från tidigt 80-tal.. Köpte en till med hoppet att de var lika bra, men den gick bokstavligen av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.