7 035 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
System för temperatur mätning
Hejsan
Jag är ute efter ett system där man kan ha ett antal givare och koppla till en dator så man kan få temperatur kurvor på olika delar av huset över en viss tid. Helst skulle jag vilja ha tag i ett system med trådlösa givare så jag slipper dra kabel genom hela huset.
Jag är intresserad av att mäta hur värmen rör sig i huset när jag eldar i min kamin. Är det någon som har koll på om det finns nått system som funkar så här?
Jag är ute efter ett system där man kan ha ett antal givare och koppla till en dator så man kan få temperatur kurvor på olika delar av huset över en viss tid. Helst skulle jag vilja ha tag i ett system med trådlösa givare så jag slipper dra kabel genom hela huset.
Jag är intresserad av att mäta hur värmen rör sig i huset när jag eldar i min kamin. Är det någon som har koll på om det finns nått system som funkar så här?
Systemet ovan är troligen byggt med sensorer från Maxim (tidigare Dallas Semiconductors) 1-wire system. Kan vara bra om du själv vill bygga ett större system. På kontoret har vi t.ex. ett 15-tal sensorer bara i datorhallen, inkl några hygometrar. Inkl. kablage och kontaktdon kostade det ca 50 SEK / sensor.
Sensorerna heter ds18b20 eller ds18s20. Anslutning til ldatorn görs med t.ex. ds9490r (usb). Du kan köpa dem från t.ex. ELFA (relativt dyrt) eller från HomeChip i England (billigare, http://www.myrialog.com/cgi-bin/ic/homechip). Sensorerna kostar 2.40 Pund och usb-adaptern ca 10 Pund.
Eftersom våra sensorslingor är relativt korta (under 50m) använder vi fyrledarbandkabel med påklämda headerkontaktdon (honor). Sensorerna i TO-92-kapslar sticks rakt in i kontaktdonet. Snabbt och billigt.
Sensorerna heter ds18b20 eller ds18s20. Anslutning til ldatorn görs med t.ex. ds9490r (usb). Du kan köpa dem från t.ex. ELFA (relativt dyrt) eller från HomeChip i England (billigare, http://www.myrialog.com/cgi-bin/ic/homechip). Sensorerna kostar 2.40 Pund och usb-adaptern ca 10 Pund.
Eftersom våra sensorslingor är relativt korta (under 50m) använder vi fyrledarbandkabel med påklämda headerkontaktdon (honor). Sensorerna i TO-92-kapslar sticks rakt in i kontaktdonet. Snabbt och billigt.
Även om det är kul att bygga adaptern själv är det både dyrare och betydligt mer krävande för cpu:n att använda madmodders adapter än att köpa Maxim:s DS9490R för usb. Med madmodders system genererar man timing för 1-wire genom att skicka en hel byte på serieporten för varje bit.
Snygg montering av sensorerna.
Tänk på att för mer än 5-6 sensorer är det bra att dra fram tre trådar (0V, 5V och data) och inte bara två (0V och data). USB-adaptern ovan lämnar båda på en modularjack 6p6c (rj12).
Snygg montering av sensorerna.
Tänk på att för mer än 5-6 sensorer är det bra att dra fram tre trådar (0V, 5V och data) och inte bara två (0V och data). USB-adaptern ovan lämnar båda på en modularjack 6p6c (rj12).
Finns ds9490r hos Elfa? Hittade den inte via deras sökruta.psvpsv skrev:
Vad använder man för programvara för att läsa från givarna via ds9490r?
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
Jag har inte sett ds9490r hos Elfa. Vi köpte våra från HomeChip (se tidigare inlägg).
Det finns en hel del program för att prata med Dallas 1-wire bus. Beroende på om du vill ha ett löst paket för att logga och visa data eller om du vill integera det i något annat är olika paket lämpliga. Vilken datorplatform du använder spelar också in.
Det finns en hel del program för att prata med Dallas 1-wire bus. Beroende på om du vill ha ett löst paket för att logga och visa data eller om du vill integera det i något annat är olika paket lämpliga. Vilken datorplatform du använder spelar också in.
Liknande trådar
-
Hur montera Elfa förvaringssystem
Inredning -
Behöver hitta riktigt kunnig som kan få vårt bergvärmesystem att ge oss komfortabel innetemperatur
Värmepumpar -
LK Minikretsventil + radiator för att få ner systemtemperaturen in till golvvärmesystemet?
Värme allmänt -
VE4 elpanna avsedd för golvvärme och lågtemperatursystem
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vart köpa system för att visa utetemperatur?
Övrigt husrelaterat