TickyNucker TickyNucker skrev:
Jag har ett kök med liknade utformning och placering av köksbord. Hos mig är det 90-95 cm på båda sidorna av bordet, vilket är helt ok. 64 cm kan nog kännas trångt, som sagt.
64cm är smalt, troligtvis står där en stol också och då blir det typ 55cm kvar, så smalt att man knappt kan vända sig utan att slå i. Klaustrofobiskt!
 
Mats-S
Wickevire Wickevire skrev:
Jag har studerat tråden och har förundrats över att ingen har reagerat över att kyl/frys skåpen står bredvid varann. Skulle aldrig placera dom så eftersom när en av dom måste bytas efter några år så lär det vara omöjligt att hitta ett likadant alltså åker man på att byta bägge om man inte kan stå ut med två icke matchande.
Instämmer till 100%
Man blir betydligt mer flexibel om man särar på dom, dessutom kan man leva ett mer hållbart liv där man byter vitvaror när dom gjort sitt, inte för att kylen/frysen bredvid gått sönder. Att kyl och frys ska stå bredvid varandra tillhör ett föråldrat tänkesätt ... think outside the box :)
 
  • Gilla
Wickevire
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer till 100%
Man blir betydligt mer flexibel om man särar på dom, dessutom kan man leva ett mer hållbart liv där man byter vitvaror när dom gjort sitt, inte för att kylen/frysen bredvid gått sönder. Att kyl och frys ska stå bredvid varandra tillhör ett föråldrat tänkesätt ... think outside the box :)
Det är faktiskt en bra poäng. Vi har inbyggnads och bytte ikeas kyl mot en siemens (lite pyssel att få det att passa). Men min reflektion var att det var skönt att slippa byta en fungerande frys för att kylen var kass.
 
  • Gilla
Wickevire
  • Laddar…
Nu har jag inte tittat på allt i detalj (och jag vill definitivt inte såga ert förslag) men jag hade funderat på en köksö (med sittplatser) istället för ett köksbord om ni får plats med det. Har ni en matsal så är det verkligen perfekt med en köksö istället för två matbord men det är ju min högst personliga åsikt.
 
  • Gilla
Trädgårdsnovis
  • Laddar…
Vi har någon typ av kombo som är ett bord så att säga med bänkskiva. Däremot är det gjort så att man kan sitta åt alla sidor, vilket innebär att de skåp som är under är lite otillgängliga. Mer för sällanförvaring. Däremot är det en riktigt bra bänkyta om man t.ex. ska baka och används som matbord vid 95 % av måltiderna. Lite skönt att sitta högt upp nära köket. Hade aldrig planerat så själv, men det är helt ok faktiskt.
 
BirgitS
L Lillebostugan skrev:
Vad ni än gör: Sätt aldrig in en diskho för nära ett hörn som vi har nu! Det blir då hopplöst att kunna vara fler än en person som lagar mat.
Mvh L
Bodde många år i ett hus med litet L-kök där diskhon var precis vid hörnet och vi var alltid två som lagade maten tillsammans. Upplevde inte att det skulle vara ett problem.
 
K katten12 skrev:
Vad har du för stommar alltså bredd? Gillar verkligen inte dom två små inknödda stommarna får det att se lite rörigt ut. Speciellt den brevid högskåpet.

Liknar vårt kök vi skippade högskåp helt och hållet och körde på lådor hela vägen istället.

Varför vill ni ha två ugnar? Är dte inte bättre att köra på en dyrare 4d luftugn istället om man vill köra många plåtar samtidigt?

[bild]
Har ritat det där i Ikeas program, stommarna är 40 60 och 80 cm. Men vi har inte bestämt att vi ska ha ikea, tycker bara deras ritprogram är enkelt att skissa i.
Jag tänker att man ibland gör många grejer samtidigt som ska vara i olika temperatur och kanske har smak man inte vill ska "smitta", typ vitlök i en potatisgratäng och en efterrrätt.
 
O OleB skrev:
Personligen skulle jag tro att det är trevligare att ha matbordet vid/under fönstret. Två förslag för att åstadkomma detta.

Det ena är att plocka bort alt på 4500-fönster-väggen och kondensera det på motsatt vägg brevid dörren. Sätt sedan bordet, vridet 90 grader på 3150-fönster-väggen. Detta ger lite mindre bänkyta / skåp och det blir antagligen lite trångt mellan bordet/stolarna och bänkyta på 4500-dörr-väggen där ju både spis och diskbänk nu måste vara, så det blir kanske inte lysande.

Förslag två är typ samma, men i stället för att plocka bort från alt 4500-fönster-väggen så låter man diskho vara kvar och avslutar där fönstret slutar. Sedan sätter man förslagsvis ett grytskpå nära dörren, sedan spisen och fortsätter med skåp/bänk/högskåp innåt. Då kan man ha sådanna saker man inte normalt behöver komma åt när man åter längst in.

Blir detta bättre än dina andra förslag? Ingen aning. Möjligen kan det vara värt att flytta in några stommar (eller motsvarande flyttlådor etc), ett bord och några stolar för att se vad som känns trångt och vad som är ok. Kan, tycker åtminstone jag, vara svårt att se vad som är tillräckligt utrymme.

Sedan tycker jag du gjort helt rätt. Ritat massa olika förslag och sedan funderat på vilket du tycker bättre om än de andra. Du kommer säkert att kunna rita ännu flera förslag efter denna tråden, men det är ju bara att jämföra med det ni just nu tycker bäst om, och så bestämma om ni tycker om det nya bättre.
Vi har byggt upp köket från trådstarten i kartong på plats för att de att det ryms ett bord :p

Jo, det vore trevligt att sitta nära ett fönster men att ställa bordet mot den väggen blir nog för trångt, även om köket var på andra sidan. Jag vill dessutom ha vasken och spisen på samma länga så man inte behöver bära tex en full pastakastrull tvärs över golvet (och snubbla på alla som kryper där) för att kunna hälla av.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E evafry skrev:
Spis med dubbelugn finns även 60 bred, så en sådan skulle ju kunna vara ett alternativ.

Tänkte också på bordet, skulle en köksö som dubblerar som bord kunna vara ett alternativ? Då får ni både mer arbetsyta och mer förvaring.
Det skulle kunna vara ett alternativ, men hur skulle man då placera den?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Har, som så många andra på detta forum, råkat bli med hus. En betongklump från 50-talet som av sina senaste ägare fått en rejäl uppfräschning. Ja, tyckte nog dom alltså. Förra ägaren rev ut väggar, så att huset trots sina knappt 200kvm bara har 3 sovrum. Förra ägaren drog ny el, med lampkabel liggande löst i nedreglade innertak.
Förra ägaren satte in ett IKEA-kök med samma finess, bänkskivan var skarvad av 8 bitar, varav en del inte var i nivå med varandra. Elen till spisen i en kabel liggande löst under skåpen. Vattenrören skarvade någonstans bakom en vägg, vi har inte hittat skarven än. Luckorna hängande snett för att gångjärnen inte är ordentligt fastskruvade. Ja, ni fattar.

Men det gamla köket har redan flyttat ut (tack fejans köp och sälj) och det börjar vara läge att bestämma hur det nya köket ska se ut. Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra. Vi vill gärna få in hel kyl och frys, 2 ugnar (behöver man 2 ugnar?), maximal förvaring och bra arbetsytor. Jag vill gärna ha en matplats i köket, det finns såklart utrymme för en matplats även i vardagsrummet, men till när man bara ska äta frukost, lunch, bara är familjen hemma, så tänker jag att det är skönt att slippa bära maten så långt.

Det här är mitt bästa förslag hittills.

[bild] [bild]

Som ni ser har köket två ytterväggar. På andra sidan den övre väggen är en toa och hall. På andra sidan väggen till höger finns vardagsrummet, med ett parkettgolv vi tänkte försöka spara. I dagsläget finns ingen vägg mellan kök och vardagsrum, men i husets ursprungliga planlösning var där en vägg. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg? Eller blir det för trångt att få grejer in och ut? Ett annat alternativ vi diskuterat är att byta ut frysen mot ett högskåp för ugn och istället ha frys i källaren plus ev en halvhög frys under bänken, på bekostnad av viss förvaring då.

Eller har du ett helt annat förslag? Jag har försökt rita kök där jag lämnar öppet mellan kök och vardagsrum, det är ju så man vill ha nuförtiden, men jag får inte till nåt bra. Tar tacksamt emot förslag på hur det skulle se ut.
Krikkan Krikkan skrev:
Har, som så många andra på detta forum, råkat bli med hus. En betongklump från 50-talet som av sina senaste ägare fått en rejäl uppfräschning. Ja, tyckte nog dom alltså. Förra ägaren rev ut väggar, så att huset trots sina knappt 200kvm bara har 3 sovrum. Förra ägaren drog ny el, med lampkabel liggande löst i nedreglade innertak.
Förra ägaren satte in ett IKEA-kök med samma finess, bänkskivan var skarvad av 8 bitar, varav en del inte var i nivå med varandra. Elen till spisen i en kabel liggande löst under skåpen. Vattenrören skarvade någonstans bakom en vägg, vi har inte hittat skarven än. Luckorna hängande snett för att gångjärnen inte är ordentligt fastskruvade. Ja, ni fattar.

Men det gamla köket har redan flyttat ut (tack fejans köp och sälj) och det börjar vara läge att bestämma hur det nya köket ska se ut. Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra. Vi vill gärna få in hel kyl och frys, 2 ugnar (behöver man 2 ugnar?), maximal förvaring och bra arbetsytor. Jag vill gärna ha en matplats i köket, det finns såklart utrymme för en matplats även i vardagsrummet, men till när man bara ska äta frukost, lunch, bara är familjen hemma, så tänker jag att det är skönt att slippa bära maten så långt.

Det här är mitt bästa förslag hittills.

[bild] [bild]

Som ni ser har köket två ytterväggar. På andra sidan den övre väggen är en toa och hall. På andra sidan väggen till höger finns vardagsrummet, med ett parkettgolv vi tänkte försöka spara. I dagsläget finns ingen vägg mellan kök och vardagsrum, men i husets ursprungliga planlösning var där en vägg. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg? Eller blir det för trångt att få grejer in och ut? Ett annat alternativ vi diskuterat är att byta ut frysen mot ett högskåp för ugn och istället ha frys i källaren plus ev en halvhög frys under bänken, på bekostnad av viss förvaring då.

Eller har du ett helt annat förslag? Jag har försökt rita kök där jag lämnar öppet mellan kök och vardagsrum, det är ju så man vill ha nuförtiden, men jag får inte till nåt bra. Tar tacksamt emot förslag på hur det skulle se ut.
Har inte läst alla bra förslag du har fått men personligen så väljer jag helst bort alla vägg- och högskåp i kök och speciellt om du har ett ett litet kök. Det blir bara förvaring för prylar som du aldrig behöver i vardagen. Försök istället att vara praktisk. Allt som du inte ska servera i köket kan du förvara i en snygg möbel i matrummet. Utdragbara lådor sväljer mycket och är överskådliga. Snygga hyllplan i ek eller annat ädelträ bryter av en i övrigt mattlackad inredning i en typ ljusgrå färg. De får utgöra placering för kaffemuggar och snygga burkar med frukostflinger nötter grötflingor och annat som användes ofta.
En effektiv och tyst köksfläkt är ett måste i ett nytt kök. Att ha arbetsytan framför fönstret får köket att kännas trivsamt att jobba i. Diskar gör ju maskinen så placera inte diskhon här. Belysningen är viktig så försök att undvika fasta takspots som kan ge jobbiga skuggor och hamna fel. Använd istället takräls och mixa sladdhängda lampor och riktningsbara strutar. Då kan du jobba med ljusföden. Induktionsglashäll är ett måste. Upphöjd ugn och micro i halvhöga skåp. Ovanpå detta/dessa skåp en bänkskiva och avställningsyta. Hel kyl är nödvändigt om man är en hel familj men det finns frysar som kan placeras i bänkskåp i utragbar låda. Köper du du storpack och halva oxar kan du komplettera mex en frysbox i källaren eller i garaget.
Sträva efter att bygga ett kök att leva i och inte som en förvaringsplats av en mängd saker som inte används eller hör hemma här. Och glöm inte var du behöver eluttagen och att du kan använda fjärrstyrda strömbrytare för belysningen.
 
V Visorna skrev:
Utan att kolla i detalj hade jag nog satt högskåp längst hela väggen där du satt kyl och frys nu. Då får du en lång arbetsbänk och supermycket förvaring. Sen en sådan här lösning i hörnet: [länk]
Intressant hörnlösning! Har faktiskt funderat på precis det, men inte fått till nåt bra av just hörnet.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Det skulle kunna vara ett alternativ, men hur skulle man då placera den?
Jag tänkte mig att man kunde ha en köksö ungefär där bordet är, men det beror lite på om ni kan tänka er att sitta på barstolar och äta så att man kan ha en köksö där skivan bara sticker ut lagom mycket för att man ska få plats med benen, eller om ni vill sitta på vanliga stolar så att man måste ha en annan lösning med en skiva som man fäller ut på något sätt, eller med två nivåer eller något. Det påverkar ju formen på köksön. Och även om ni vill sitta mitt emot varandra som på din bild, eller om ni t.ex. kan tänka er att sitta två på ena långsidan och en på varje kortsida.
 
Ursprungsförslaget är ändå väldigt bra. Här visar jag en bild på hur jag skulle gjort. Man kan flytta spis/diskho i sidled lite, ha spisen i hörnet om man vill men ytan vid diskhon i hörnet är ändå rätt praktisk för ett diskställ. Men i huvudsak är det en bra disponering av ytan utan att det känns trångt.

Från matbordet ser man ut genom ett fönster från alla platser vilket är trevligt.
Det går också att sätta hyllor på väggen vid matbordet för lite småsaker.
3D-rendering av ett kök med grå skåp, diskho, hörnspis och matbord nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Vet ej om det har kommenterats, men hörnet till vänster om hon - väggskåpen. Ska de sitta så? Kommer sannolikt slå luckorna mot varandra. Dessutom blir utrymmet i hörnet svåråtkomligt.

Jag har haft ett mycket snarlikt kök för inte längesen. Då hade vi ett skåp i precis ett sådant hörn anpassat för hörn. Blev både snyggt och stort. Till höger strax innan ditt fönster hade vi då ett smalt skåp, 30cm. Vi hade inget fönster där men dock fläkten/spisen.

Ugn i högskåp förstår jag inte varför folk ”klagar” när det kommer till utrymmet. Vi har nog ett mindre kök än det här idag. Men ugn i högskåp.
I gengäld har vi under hällen två jättelådor med plats för grytor och stekpannor.
Vi hade haft varken mer eller mindre plats om ugnen varit under spisen. Kastruller måste ju förvaras någonstans och de hade således placerats i skåpet där ugnen är idag.
Det var nog mest ditslängt lite väggskåp i hörnet, inte lagt nån närmare tanke på om det funkar med dörrarna.
Med skåp anpassat för hörn, menar du ett sånt med lucka i 45 grader mot de andra skåpen? Min erfarenhet av dom är att det mest blir oreda där, eftersom luckan är så liten i förhållande till skåpets storlek.
 
R Rickard_C skrev:
Ett sätt som vi har gjort är att sätta in två ungnar bredvid varandra. Den ena är vanlig ugn och den andrar kombination med ugn/micro. Sedan är hällen centrerad över båda ugnarna.

Att ha två ugnar är härligt när det är stormiddag på gång.
[bild]
Oj! Snyggt! Hur bred är din häll egentligen? Ugnarna ser ju små ut under den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.