Hej
Lockad av att läsa den har tråden tog jag en sväng imorse förbi närmaste Lidlbutik och kom ut med två par av frässet med 12 verktyg och borrguiden. En uppsättning till mig själv och en för utdelning till hugad spekulant inom familjen. Verktygsnörd som jag är så får man ju göra en snabb analys av kvaliteten:
Borrguiden är identisk med den som jag redan har sedan länge från Bosch. CAD-underlaget till Lidl-KWB , Bosch och Craftomat som Bauhaus säljer. Det enda som skiljer är ytstrukturen (graining) på synliga ytor och ingötspunkter i plastverktyget samt position av material-spec på plasten PA6 GF15 samt lite svaga sjunkmärken på Lidl´s handtag (gjutprocessen). Funktionellt är alla varianter helt identiska. Prislappen är intressant: Lidl-KWB: 100SEK, Craftomat: 299SEK, Bosch: 200-550SEK beroende på affär.

Jag kollade också Parkside fräskittet med 12 stål och de såg OK ut i affären. Hemma har jag kollat båda askarna vad gäller utseende, mått och ballansering i min Makita kantfräs RT0700C med verktyg och hastighet 5 (av 6) jämfört med de Boschstål (15 SET grön) som jag har. Med Makitafräsen och körning stående på ett plastgolv har jag känt på vibrationerna på motorkåpan och hur mycket maskinen "flyter" omkring på golvet pga vibrationerna. Jag kollade två frässtål per ask med största diameter med likartade mått och form.
Resultat: Alla skaft 8.0 mm
Skärplattornas tjocklek: Bosch 2.4mm, Lidl 1.9mm
Allmänt utseende och utförande: Likvärdigt mellan båda Lidl-askarna och Bosch (har dock större kullager)
Vibrationer: Största V-fräs 45g: Bäst Lidl från ask2. Bra Bosch. Mindre bra från Lidl ask1
Största radiefräs R9: Bäst Lidl från ask1. Bra Bosch. Mindre bra från Lidl ask2
Av detta kanske man lär sig att variationer förkommer, men man kan ha tur också på en billigt set.
Pris: Lidl Parkside 12set 129SEK, Bosch grön 12 set 599SEK - ?
Livslängd och ytfinnish på verkligt träarbete: ?

Två borrguider på ett trägolv, en märkt med "kwb" och en med "Bosch", båda med röda vred och svart plastkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två plastborrguider med metallinsatser från olika tillverkare på trägolv.
Skapa konto
Två V-formade fräsar med synliga specifikationer på skaften, uppställda på träyta.
Skapa konto

• Gilla
p.lundgren och 23 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dagens verktyg från den tyske.
Ok, allt var inte verktyg, men ingen mjölk i alla fall.
En färgglad duk, en påse salta pinnar, ett skruvstäd i förpackning och tre flaskor alkoholfri IPA på ett golv.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
LRSvensson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Allt är ju till verkstan iaf :cool:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Beklagar ölvalet, har gått på den niten med, allt som är billigt är inte bra! Ship Full of IPA är klart värda sitt pris i jämförelse...

Är denna nåt att ha? Nån med erfarenhet? :D

• Rader av 3-i-1-multifunktionsslipmaskiner från Parkside i butikshylla med priset 299.00 synligt under.
    Skapa konto
Ooli Ooli skrev:
Är denna nåt att ha? Nån med erfarenhet? :D
Snurrar den eller skakar bara? Den verkar ha en rund slipdyna som utbytesdel men om den inte snurrar är det meningslöst?

• Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
men om den inte snurrar är det meningslöst?
Menar du att oscillerande slipmaskiner är meningslös?

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Menar du att oscillerande slipmaskiner är meningslös?
Jag menar om den inte är random orbit (fritt roterande platta) är det meningslöst med den runda slipplattan. Men jag vet som sagt inte, maskiner med fyrkant eller delta-platta brukar av förklarliga skäl inte vara det, här ingår alla tre sorter.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Missförstod vad du menade och är den bara oscillerande så håller jag med om att den runda är aningen meningslös.

Redigerat:
Bäst är ju en som är både fyrkantig och snurrar. Effektiv ända in i hörnen.

• Haha
  • Gilla
BloomingOnion och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bäst är ju en som är både fyrkantig och snurrar. Effektiv ända in i hörnen.
Och hur ser en sådan ut????

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Såg någonstans att lidl skulle ha en remington rakapparat för 199kr, trodde det var denna veckan men nu kan jag inte hitta den.

Någon som känner igen erbjudandet?

A Andy78 skrev:
Såg någonstans att lidl skulle ha en remington rakapparat för 199kr, trodde det var denna veckan men nu kan jag inte hitta den.

Någon som känner igen erbjudandet?
Jo jag har sett den men tror det var förra veckan. Kan finnas kvar i vissa butiker fortfarande. Kundtjänst brukar kunna hjälpa till att hitta saldo

Hylla i butik med Remington hår- och skäggklippare, hörlurar och rumsklimatmätare blandat med nät av citroner och paprika.
Skapa konto

Ingen som handlade i måndags? Magnetlisterna mycket mer prisvärda denna gång jämfört med sist! Även nya 3M tape rullar. Det blev en bitssats för mig också :) och en del spackel

Reklamblad för byggvaror med bitssats, skiftnyckel och magnetlist, samt priser för verktyg och 3M tape.
Skapa konto
Reklamblad för byggprodukter med olika erbjudanden på LED ficklampor, magnetlister och batterier.
Skapa konto
Reklambild som visar olika 3M-produkter som tejp, maskeringstejp och möbeltassar, samt en PARKSIDE packtejphållare.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Jo jag har sett den men tror det var förra veckan. Kan finnas kvar i vissa butiker fortfarande. Kundtjänst brukar kunna hjälpa till att hitta saldo

[bild]
Kundtjänst svarar för tillfället inte lagerstatus pga en högre belastning efter lansering av Lidl plus tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.