26 421 läst · 60 svar
26k läst
60 svar
Är detta plåtarbete korrekt utfört?
Läste precis att det är 20 års garanti på wakaflexem från monier. Så det ska hålla antar jagT tobbe9012 skrev:Tack för feedbacken, högt som lågt.
Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).
Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...
Arbetet är utfört av en av Sveriges större företag inom takrenovering.
Hej.....Detta ser inte bra ut alls. Har just lagt om vårat tak. Var uppe på taket varje dag så att det inte skulle slarvas.....1. Genomföringen med röret och "plåtbiten"...Det finns tegelpannor med genomföring...vilket är det rätta. 2. Varför ligger plåten uppe på tegelpannorna med någon slags "dukvariant"...helt fel !..Skall så klart ligga under tegelpannorna....(fallet är ju neråt ) Jag skulle aldrig godkänna dettaT tobbe9012 skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
sammanfattar mina känslor
T tobbe9012 skrev:
utförande på det jobbet inte godkänt i mina ögon , duken ska falsas in i plåten , inge nedvikta kanter eller fasonerad i framkant , har jobbat som plåtslagare i 34 år . Mvh StefanT tobbe9012 skrev:
Lyft på tegelpannorna och se om det finns underbeslag vid röret och skorstensbeslaget.T tobbe9012 skrev:Tack för feedbacken, högt som lågt.
Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).
Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...
T tobbe9012 skrev:Tack för feedbacken, högt som lågt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du se hur det skall utföra. Så ska det vara en kil i bak så vattnet rinner av. Wakaflex har jag
För mig att det inte är godkänt längre. Det är bara takbytarna och snickare som använder.
Hej IgenK Kvarna vid sjön skrev:
Betala inte en krona fören de har rättat till alla fel
Det plåtarbetet uppfyller inte AMA:s krav, det finns heller inte någon seriös plåtslagare som skulle godkänna detta arbete. Så man blir ju lite orolig om företaget påstår sig ha lämnat ett fullgott arbete efter sig, har du undersökt resten av takbytet? Så det inte finns fler felaktigheter...T tobbe9012 skrev:
Arbetet har besiktigats av innan plåten monterades och de brister som dykt upp har korrigerats.S Spikrätaren skrev: