T tobbe9012 skrev:
Tack för feedbacken, högt som lågt.

Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).

Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...

Arbetet är utfört av en av Sveriges större företag inom takrenovering.
Läste precis att det är 20 års garanti på wakaflexem från monier. Så det ska hålla antar jag

T tobbe9012 skrev:
Takbytet närmar sig sitt slut.
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
Hej.....Detta ser inte bra ut alls. Har just lagt om vårat tak. Var uppe på taket varje dag så att det inte skulle slarvas.....1. Genomföringen med röret och "plåtbiten"...Det finns tegelpannor med genomföring...vilket är det rätta. 2. Varför ligger plåten uppe på tegelpannorna med någon slags "dukvariant"...helt fel !..Skall så klart ligga under tegelpannorna....(fallet är ju neråt ) Jag skulle aldrig godkänna detta

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
:cry:

sammanfattar mina känslor

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A
Det håller säkert tätt, men man ser att det inte är gjort av en plåtslagare. Vad är överenskommelsen?

T tobbe9012 skrev:
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
T tobbe9012 skrev:

utförande på det jobbet inte godkänt i mina ögon , duken ska falsas in i plåten , inge nedvikta kanter eller fasonerad i framkant , har jobbat som plåtslagare i 34 år . Mvh Stefan

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
S Sobbo skrev:
utförande på det jobbet inte godkänt i mina ögon , duken ska falsas in i plåten , inge nedvikta kanter eller fasonerad i framkant , har jobbat som plåtslagare i 34 år . Mvh Stefan
...RÄTT....Ej Godkännt

T tobbe9012 skrev:

Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).

Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...

Lyft på tegelpannorna och se om det finns underbeslag vid röret och skorstensbeslaget.

• Gilla
joppe joppe
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:

Skiss av beslagning runt en skorsten på ett taktäckt med plåt, visas steg för steg från bygghandboken.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in på teknikhandboken.se som plåtslagarna gett ut så
Kan du se hur det skall utföra. Så ska det vara en kil i bak så vattnet rinner av. Wakaflex har jag
För mig att det inte är godkänt längre. Det är bara takbytarna och snickare som använder.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det saknas en skruv, det saknas inte en bult.
Saknas skruv och mutter, dvs skruvförband. Endast skruv i gängat material, bultförband.

K Kvarna vid sjön skrev:
[bild] Gå in på teknikhandboken.se som plåtslagarna gett ut så
Kan du se hur det skall utföra. Så ska det vara en kil i bak så vattnet rinner av. Wakaflex har jag
För mig att det inte är godkänt längre. Det är bara takbytarna och snickare som använder.
Hej Igen

Betala inte en krona fören de har rättat till alla fel

L leifa.k skrev:
Vad är en bult och vad är en skruv? (nyteknik.se)
Går aldrig att reda ut ! Svårare än planka och bräda

• Wow
kest
  • Laddar…
Ur handlingarna framgår följande,

Plåtarbeten genomföringar och huvar är monterade enligt norm.

AMA HUS 18
Kapitel JT.

T tobbe9012 skrev:
Ur handlingarna framgår följande,

Plåtarbeten genomföringar och huvar är monterade enligt norm.

AMA HUS 18
Kapitel JT.
Det plåtarbetet uppfyller inte AMA:s krav, det finns heller inte någon seriös plåtslagare som skulle godkänna detta arbete. Så man blir ju lite orolig om företaget påstår sig ha lämnat ett fullgott arbete efter sig, har du undersökt resten av takbytet? Så det inte finns fler felaktigheter...

• Gilla
Kvarna vid sjön
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det plåtarbetet uppfyller inte AMA:s krav, det finns heller inte någon seriös plåtslagare som skulle godkänna detta arbete. Så man blir ju lite orolig om företaget påstår sig ha lämnat ett fullgott arbete efter sig, har du undersökt resten av takbytet? Så det inte finns fler felaktigheter...
Arbetet har besiktigats av innan plåten monterades och de brister som dykt upp har korrigerats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.