26 405 läst · 60 svar
26k läst
60 svar
Är detta plåtarbete korrekt utfört?
Det slängs med väldigt hårda ord åt alla håll här i tråden tycker jag, dock inte befogat.
1. Stosen, troligtvis en befintlig avluftare som gjorts ny (även om jag också tycker det är snyggare lösning med stospanna) så är det korrekt gjort. Inget konstigt med det.
2. Bakstycken, för att inte få pannorna att resa sig i bakkanten för mycket så används uteslutande näst intill bara denna typen av plastplåt ex, wakaflex i mötet mellan plåt och pannor de senaste åren. Inget konstigt med det.
3. Skorsten, personligen hade jag ej monterat en sådan skorsten med farmarskruv, utan jag föredrar fästbleck med en liten popnit i vingen, likaså anslagskanten mot skorstenen gör jag hellre in i fog MEN ovanstående lösning finns med i AMA och är inget fel. Inget konstigt med det.
4. Skorstenen, jag hade nog gjort som sagts ovan att löpa bakstycket upp till nock när den står så nära men hantverk handlar till viss del om personliga preferenser och uppenbarligen tyckte denna plåtslagaren att detta blev bättre, inget konstigt med det.
5. Snörasskyddet, sätt dit en bult och mutter. Inget konstigt med det.
My two cents,
1. Stosen, troligtvis en befintlig avluftare som gjorts ny (även om jag också tycker det är snyggare lösning med stospanna) så är det korrekt gjort. Inget konstigt med det.
2. Bakstycken, för att inte få pannorna att resa sig i bakkanten för mycket så används uteslutande näst intill bara denna typen av plastplåt ex, wakaflex i mötet mellan plåt och pannor de senaste åren. Inget konstigt med det.
3. Skorsten, personligen hade jag ej monterat en sådan skorsten med farmarskruv, utan jag föredrar fästbleck med en liten popnit i vingen, likaså anslagskanten mot skorstenen gör jag hellre in i fog MEN ovanstående lösning finns med i AMA och är inget fel. Inget konstigt med det.
4. Skorstenen, jag hade nog gjort som sagts ovan att löpa bakstycket upp till nock när den står så nära men hantverk handlar till viss del om personliga preferenser och uppenbarligen tyckte denna plåtslagaren att detta blev bättre, inget konstigt med det.
My two cents,
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Håller med digGoteborg skrev:Det slängs med väldigt hårda ord åt alla håll här i tråden tycker jag, dock inte befogat.
My two cents,
Som totalt okunnig lekman tänker jag att det väl lätt måste läcka rätt friskt på sidorna?
Men låt oss vända på saken. Hur SKA det se ut? Nån som kan lägga upp bilder?
Men låt oss vända på saken. Hur SKA det se ut? Nån som kan lägga upp bilder?
HammarClark skrev:
Fast det där är början på en takkupa och den pannan har lika mycket stöd av läkten som alla andra pannor på taket. Det går upp en plåt även därunder som sen går ihop med vindskivor på kupan. Du får titta på rätt ställe.HammarClark skrev:
Ser ju trots allt inget vidare ut om det nu ska vara ett föredömligt exempel men givetvis ok om det är i övrigt som du beskriver. Samma med TS jobb får nog som amatör hålla med om att det inte heller är något att ta till de höga klagotonerna kring säkert ett jobb i mittfältet av vad man kan hitta numera.-RB- skrev:
Problemet är ju ofta att man inte anpassar helheten med underarbete, modulmått så långt det går optimalt osv så både tegelläggning och plåtarbete kan flyta på i varandra på bästa sätt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det saknas en skruv, det saknas inte en bult.
Jag kan heller omöjligt föreställa mig att det är en plåtslagare som utfört detta arbete. Kanske TS bör undersöka så det inte är någon av takmontörerna som också utför plåtjobben...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Visst det kunde kanske gjorts ännu lite bättre vid övergången till kupan. Men nu var det inte det som bilden skulle vara ett exempel på utan baksidan av skorstenen. Eller imkanalen, i mitt fall.GK100 skrev:
Som andra påpekat, sjukt vad mycket inkompetenta hantverkare det existerar. Dåliga jobb brukar dock ofta vara förknippat med de billigare alternativen. Var det så i detta fall också, att du ville hitta en ”prisvärd” hantverkare? Bara undrar.
Tack för feedbacken, högt som lågt.
Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).
Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...
Arbetet är utfört av en av Sveriges större företag inom takrenovering.
Plåtarna är monterade av takläggarna själva, plåten ska enligt utsago komma i form av en satts som monteras på plats i kombination med tätningsduken(wakaflex ser det ut som, inte frågat).
Jag delar kritiken att det ser bedrövligt ut jämfört med gammalt hederligt hantverk där plåtarna knäcks och monteras på plats. Men, frågan som jag är intresserad av är hållbarheten över tid. Dvs, funkar dessa dukar som tätar mellan plåt och pannorna över tid? om 5,10,20 år från nu...
Jag håller med om att det estetiskt inte ser så vidare kul ut, men fel är det inte. Samla in alla garantier du kan från takläggning, om du känner dig orolig så påtala att du även vill ha materialgarantier på den duken/plasten som sitter i övergång mellan pannor och plåt.T tobbe9012 skrev:Tack för feedbacken, högt som lågt.
Sedan bygger ett pannetak (betong eller tegel eller sten) på att underlagspappen är tätskikt. Så att underbeslagen är korrekt monterade är det viktiga här.