DennisCA DennisCA skrev:
Jag har två st 2-pols motorer att välja på, en 2.2kw och en 4kw, nån frekvensomriktare har jag inte planerat för i detta skede.
Jag kör 2.2 kW på min slip, 50x2000 mm. Tycker det är perfekt, skulle inte vilja ha mindre. Och mer känns lite over-kill nästan.
Frekvensomriktare hade jag inte klarat mig utan, men det beror ju på användningsområdet för slipen så klart. Om det blir så att du tänker skaffa en framöver så har jag lite tips om du är intresserad.
Ser fram emot fler bilder på slipbygget!
 
Det blir nog ren metall-avverkning för denna slip så jag hade tänkt att bygga maskinen så att en passlig bälthastighet skulle uppnås med motorns normalhastighet, det är ju då storleken på motorhjulet som bestämmer det, jag räknade att ca 125-130mm diameter på drivhjulet borde fixa det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det blir nog ren metall-avverkning för denna slip så jag hade tänkt att bygga maskinen så att en passlig bälthastighet skulle uppnås med motorns normalhastighet, det är ju då storleken på motorhjulet som bestämmer det, jag räknade att ca 125-130mm diameter på drivhjulet borde fixa det.
Ja med en två-polig motor och det drivhjulet så kommer den säkerligen käka stål riktigt fint :)
Min har 120 mm, och jag körde utan frekvensomriktare i början. Men hade lätt klarat snabbare hastighet, framförallt med grova bälten som 40 korn.
 
Med tiden hade det byggts upp rätt mycket hartsavlagringar på ena kapklingan till sågen, så det var dags att göra något åt det.

Enklast och billigast har visat sig vara att lägga klingan i lämpligt tråg (jag har köpt ett krukfat i plast på en planstskola) och hälla på kokande vatten, efter någon minut löses hartsen upp och borstas lätt bort.

Kapklinga med hartsavlagringar i plasttråg med kokande vatten och borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smidigt att inte behöva köpa och hålla på med kemikalier och att med gott samvete kunna hälla ut slabbet i vasken.
Vill poängtera att det här inte är min idé — tvärtom är det någon här på Byggahus som nämnde i någon tråd att han gjorde så här. Kommer tyvärr inte ihåg vem det var men det är alltså inte jag som ska ha credit för det. Ville bara slå ett slag för metoden.
//Ronnie
 
  • Gilla
ergonomen och 16 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Med tiden hade det byggts upp rätt mycket hartsavlagringar på ena kapklingan till sågen, så det var dags att göra något åt det.

Enklast och billigast har visat sig vara att lägga klingan i lämpligt tråg (jag har köpt ett krukfat i plast på en planstskola) och hälla på kokande vatten, efter någon minut löses hartsen upp och borstas lätt bort.

[bild]

Smidigt att inte behöva köpa och hålla på med kemikalier och att med gott samvete kunna hälla ut slabbet i vasken.
Vill poängtera att det här inte är min idé — tvärtom är det någon här på Byggahus som nämnde i någon tråd att han gjorde så här. Kommer tyvärr inte ihåg vem det var men det är alltså inte jag som ska ha credit för det. Ville bara slå ett slag för metoden.
//Ronnie
Tack för tipset Ronnie! Klingan till min kap och ger samt min ena cirkelsåg behöver verkligen detta bad. Får bli gjort nu i veckan tror jag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jepp, kopia av Jeremy Schmidts 2x72 grinder.
Kanske en egen tråd på bygget? :thinking: Har haft tankarna på en slip länge, men inte fått tummen ur. Kanske Du kan inspirera mig att komma igång. :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte, det kommer inte att bli något projekt det här där jag jobbar i sträck med detta som jag gjorde med deckeln. Utan det blir nånting som jag jobbar på lite nu som då. Jag grovskärde plåten redan förra sommaren, fräste materialet i november typ, CAD ritning började jag på i 2019 tror jag. Så det har gått sakta. Har flera mindre projekt på samma gång just nu.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte, det kommer inte att bli något projekt det här där jag jobbar i sträck med detta som jag gjorde med deckeln. Utan det blir nånting som jag jobbar på lite nu som då. Jag grovskärde plåten redan förra sommaren, fräste materialet i november typ, CAD ritning började jag på i 2019 tror jag. Så det har gått sakta. Har flera mindre projekt på samma gång just nu.
Samtidigt bra med projekttrådar som är pågående, gör forumet mer levande.
Vi är ju många med långsamma trådar här, jmf bara med min verkstadstråd..
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hjälpt dottern bygga 'robotar' till sin lillebror, ska bli julklapp.
Inspiration från ytube.
Hemmagjorda trärobotar med skruvögon och bultfötter står på ett brunt bord, verkstadsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Chrille.B och 22 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hjälpt dottern bygga 'robotar' till sin lillebror, ska bli julklapp.
Inspiration från ytube.
[bild]
omfg. Sjukt coola.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Håller med! Så enkelt men jag skulle också vilja vara två år och leka med de robotarna!

*Beep beep* Very Good!
 
Lite tid över igår att se på katapulterna. Passade på att fixa fjädrarna

6hWc23j.jpg

sET1b7D.jpg

AEnz6Yp.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jepp, kopia av Jeremy Schmidts 2x72 grinder.
Snabb fråga; kör du kalldragen stång, automatstål eller vanlig varmvalsad stång. Tänkte dra igång samma bygge snart men kliar mig i huvudet lite över frågan
 
Det kom från skroten, men jag tror den är varmvalsad.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det kom från skroten, men jag tror den är varmvalsad.
Tack. Har funderat över kritiskheten i dim för just den delen då varmvalsat ofta känns lite runt i kanterna/och ojämnt. Funderade på automatstål annars som en billig version av kalldraget men såg också att han svetsade det uppdaterade bordet i fyrkantsstången och då går kanske automatstål bort. Hr du ngn byggtråd? Annars får du gärna posta här om hur det går med vanlig 40x40-stång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.