O Odsch skrev:
När jag flyttade in gick säkringen efter 5-10 min varje gång jag satte på ugnen. Alla lampor i vardagsrummet, diskmaskinen och ugnen slocknade. Allt detta är kopplat till 10a på en och samma säkring.

Säljaren hävdar att de har använt ugnen och att det alltid fungerat.
Du skriver att säkringen gick varje gång du satte på ugnen, alltså är inte problemet med att säkringen går relaterat till de övriga förbrukarna.

Hur stor effekt är ugnen på?
Vad är det för karakteristisk på säkringen?
 
Jag skulle säga att den tidigare innehavaren får hänvisa till den elfirma som gjort det så att de fixar uppsäkring/ny matning eftersom det inte är rätt utfört och inte något du rimligen kan förväntas kontrollera (dolt fel). Om de inte kan de har de gjort det själva och om de inte har behörighet så är installationen olaglig = kan polisanmälas. Mer info finns på elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/

https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/

Jättetråkigt att ni hamnar i denna sits och jag hoppas ni kan reda ut det till det bästa! Har varit i samma sits och det löste sig genom att ansvaret vilar på den som utfört installationen.
 
  • Gilla
batsan
  • Laddar…
det finns inget nånstans som säger att elen är olaglig eller att det går att tolka det till att det är ett dolt fel eftersom TS aldrig har förklarat om det är en enfas eller trefas in i lägenheten.

Om det är en enfas in så kan det aldrig vara dolt fel och varningsklockor skulle ha ringt rätt högt direkt som man hör konverterat från Gas.

Sen är det ju inte helt omöjligt att ugnen fungerar som den ska förutsatt att man ser till att inget annat som ligger på samma säkring är igång.
 
Marojo Marojo skrev:
Inte elektriker, men skulle det inte gå att säkra upp till 13A (med hjälp av elektriker som kan räkna och mäta på det först)? Kanske räcker. Om det är normcentral, vilken karaktäristisk är det på dvärgbrytarna? Är det inte lite märkligt att säkringen går efter bara 5 min när bara ugnen används? Säkringar brukar väl kunna överbelastas ganska mycket under betydligt längre tid än så.
Inte heller elektriker, men en dvärgbrytare 10 A som belastas med 15 A löser ut efter ca 5 minuter. Spelar ingen roll vilken karaktäristik det är, då skillnaden endast gäller de första 2-4 sekunderna.
 
I ikeo skrev:
det finns inget nånstans som säger att elen är olaglig eller att det går att tolka det till att det är ett dolt fel eftersom TS aldrig har förklarat om det är en enfas eller trefas in i lägenheten.

Om det är en enfas in så kan det aldrig vara dolt fel och varningsklockor skulle ha ringt rätt högt direkt som man hör konverterat från Gas.
Av att döma av vad TS berättat kan vi utgå ifrån att eldragningen inte är fackmässigt utfört. Visst, det går kanske inte att påstå att eldragningen är olaglig, men ser inte på vilket sätt detta spelar roll?

Förstår inte riktigt heller hur du menar att en- eller trefas skulle spela roll huruvida det skulle klassas som dolt fel?
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Av att döma av vad TS berättat kan vi utgå ifrån att eldragningen inte är fackmässigt utfört. Visst, det går kanske inte att påstå att eldragningen är olaglig, men ser inte på vilket sätt detta spelar roll?

Förstår inte riktigt heller hur du menar att en- eller trefas skulle spela roll huruvida det skulle klassas som dolt fel?
en lägenhet med gas och en enfas in lär ju ge en utökad undersökningsplikt med tanke på att det inte är byggt för elugn och elspis.
 
Claes Sörmland
I ikeo skrev:
en lägenhet med gas och en enfas in lär ju ge en utökad undersökningsplikt med tanke på att det inte är byggt för elugn och elspis.
Det finns ingen undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt.

Så ett annat sätt att se det är att man som köpare kan utgå från att köket och dess utrustning är fullt fungerande om det saluförs som ett nyrenoverat kök.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Vid ett försäkringsärende så brukar försäkringsbolaget inte betala för förbättringar/förändringar så det känns ju konstigt att dom skulle få försäkringsbolaget att byta från gas till el.
Kolla om du kan få kvalitetsdokumentationen på renoveringen. Installationsprovning av elen och säkert vatten på kökets vvs från säljaren.
Vad står det i elschemat att det finns för brukare till de olika säkringarna?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
Om de inte kan de har de gjort det själva och om de inte har behörighet så är installationen olaglig = kan polisanmälas.
Du måste skilja på brottet olaga elinstallationsarbete och en farlig/olaglig anläggning.

För att någon polis eller åklagare ska gå vidare med en anmälan om olaga elinstallationsarbete måste det finnas bra bevis, eller att man blir tagen på bar gärning. Vad jag vet finns det väldigt få fällande domar.

Om det är såna fel på anläggningen att den är farlig så är det nuvarande ägare som har det fulla ansvaret oavsett vem som har utfört arbeten på den tidigare.
 
useless useless skrev:
Du måste skilja på brottet olaga elinstallationsarbete och en farlig/olaglig anläggning.

För att någon polis eller åklagare ska gå vidare med en anmälan om olaga elinstallationsarbete måste det finnas bra bevis, eller att man blir tagen på bar gärning. Vad jag vet finns det väldigt få fällande domar.
Preskriberas väl dessutom efter 2 år.
 
Mikael_L
Och är obevisbart efter 2 minuter ...
 
  • Gilla
Marojo och 1 till
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Jag köpte en lägenhet nyligen. Pga av en tidigare vattenskada i köket var det helt nyrenoverat. Jag fick också veta att man tagit bort gasen och satt dit häll och elugn. Enligt säljaren har försäkringsbolagets hantverkare stått för allt jobb i köket.

Jag testade snabbt alla vitvaror vid visning och de startade och allt verkade normalt. När jag flyttade in gick säkringen efter 5-10 min varje gång jag satte på ugnen. Alla lampor i vardagsrummet, diskmaskinen och ugnen slocknade. Allt detta är kopplat till 10a på en och samma säkring.

Säljaren hävdar att de har använt ugnen och att det alltid fungerat. Elektrikern, som jag nu har anlitat, hävdar att det inte kan stämma.

Så vad gör man nu? Vems ansvar är detta? Försäkringsbolagets hantverkare? Säljaren? Mitt?

Det är klart att säljaren ljuger gå till Tingsrätten kostar ca 550 kr o kör ärendet med besiktningsprotokoll
 
Finns det över huvud taget spisar med ugn att köpa som kopplas in på 1-fas?
Vad jag vet är det alltid 3-fas 400V numera...
 
S
Jag kanske har missat men ser inte hur dina nuvarande ledningar är dragna till och i köket. Sker det med enkelledare/flerledare i rör i väggar/golv/tak eller dolda/utanpåliggande kablar typ KULO/EKK etc.?
Med rör kan det beroende på rörets/-ens dimension och konstruktion ibland finnas utrymme för att byta ut eller komplettera befintliga ledare. Precis som tidigare nämnts är kabelareorna viktiga när man börjar prata om säkringar.
 
Skulle en säljare åka dit på detta som dolt fel så skulle iaf jag tappa hakan.
Även fast detta är en lägenhet så tycker jag att köpare iaf borde titta på proppskåpet före man köper lägenheten för dyra pengar, har man inte egen kunskap att se om allt står rätt till efter mina egna krav så tar man in en kunnig vän eller liknande för att bekräfta hur landet ligger.
Det är inte rocket science.

TS ta dit en elektriker och få ett kostnadsförslag på vad det kostar att få det så som du vill. Är detta under 6% av lgh-köpet så lös det själv, gå inte vidare.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.