Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Har du läst spisbibeln, där finns svar på allt.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Inte mitten, är visst en special för Holland.
Men den nedersta är mera anpassad för trefas. Man nyttjar dock bara 2 faser
Protte
Men den nedersta är mera anpassad för trefas. Man nyttjar dock bara 2 faser
Protte
Det spelar ingen roll var du kopplar den, i ett svenskt hem har du normalt inte två separata nollor.G GoGetLost skrev:
Alltså måste dessa från spisen kopplas ihop till en som i bild 1 och 3.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Snälla glöm det som står i mitten. "2L-2N" ska inte försöka tillämpas i Sverige. Det tillför ingenting att försöka bråka sin hjärna med detta alternativ. Skulle man försöka så behöver neutralledaren i den fasta installationen antigen vara dubblerad eller ha dubbel area mot fasledarna.
Det sista är det som gäller i en Svensk bostad med trefas. Beteckningen 400 V 2N~ (här lite förtydligad som 400 V 2L1N~) anger att det ska vara två olika faser i ett trefassystem.
Det sista är det som gäller i en Svensk bostad med trefas. Beteckningen 400 V 2N~ (här lite förtydligad som 400 V 2L1N~) anger att det ska vara två olika faser i ett trefassystem.
Måste inte kopplas ihop om det är en bygel i hällen men lika bra att göra det som på bild 1 och 3, definitivt ja.E El-Löken66 skrev:
Jag har för mig att det förr brukade stå NL only för det alternativet med två nollor.
Men om vi nu leker med tanken att vi skulle dra ut en grupp med två nollor. Då antar jag att den avsäkras också, samma som faserna. Och då kan det inte bli överkast på kabeln.
Men någon holländare får gärna förtydliga.
Men om vi nu leker med tanken att vi skulle dra ut en grupp med två nollor. Då antar jag att den avsäkras också, samma som faserna. Och då kan det inte bli överkast på kabeln.
Men någon holländare får gärna förtydliga.