...det sitter kvar något slags tunt pappers(lim?)-skikt.

Antar att detta måste bort innan primer-> tätskikt-> fig-> kakel-> fog ska upp, lr?

Hur får man bort detta skikt (på enklaste sätt)?... :question

Tack på förhand!
Dontino

HMMM... [smiley=shocked.gif].....Ingen som har några idéer överhuvudtaget.

Har köpt "tapetborttagare" för "vanliga" tapeter och ska prova det. Hoppas man inte gör bort sig....

//Dontino

Hej Dontino

Om du har tänkt att du skall montera kaklet (inkl tätskikt) på dom skivorna så skall allt löst sittande papper tagas bort, göres lämpligen med kniv och spackel(skrapa o pilla).
När du sedan primar så kommer det att uppstå fler ställen där pappret släpper = samma visa igen.
Tänk dock på att om det bara sitter en gipsskiva med reglar på 45cm cc så ska du gipsa på en sväng till och då behöver du inte bry dig om det lösa pappret.

Lycka till

Hej kakelkjell!

Primer, kakel osv ska upp på väggarna och jag misstänker att så fort jag primer så kommer dett "pappers"-skikt att bubbla upp sig, därav frågan vad som kan underlätta arbetet med att ta bort skiktet.

Behövs inge gips. Har/hade tur/otur när jag rev väggarna eftersom det är lättbetong med spaklat skikt runt om..... :)

//Dontino

Skulle själva ha bort en gammal strukturtapet med garntrådar i från lättbetong väggar i källaren. Fick rådet att ta en vass kniv/rakblad och rispa kors och tvärs över tapeten. Sedan ta en svamp med ljummet vatten och blöta upp pappret och limmet med. Sedan var det ganska enkelt att skrapa bort det som tidigare satt som berget.

Gjorde detta på 16 kvm och tog inte särskillt lång tid.

// Snozzi

Snozzi skrev:
Skulle själva ha bort en gammal strukturtapet med garntrådar i från lättbetong väggar i källaren. Fick rådet att ta en vass kniv/rakblad och rispa kors och tvärs över tapeten. Sedan ta en svamp med ljummet vatten och blöta upp pappret och limmet med. Sedan var det ganska enkelt att skrapa bort det som tidigare satt som berget.

Gjorde detta på 16 kvm och tog inte särskillt lång tid.

// Snozzi
Tack Snozzi!

Hade tänkt att göra något åt "det hållet"! Provar först utan rispningen för att få loss
stora "kocker" vilket gör att det går snabbare.

//Dontino

Gå till en maskinuthyrare och be om en ångmaskin och ånga bort gammalt papper, organiskt material. Så gör man med gamla tappeter som vägrar att släppa från underlaget.

Tänk på att det finn två olika tätskikt.

Tjocka tätskikt
Vanligen uppbyggda av tjockflytande massor omkring 1mm och betraktas som defformationsupptagande tätskikt. Tjocka tätskiktet väljs på väggundderlag av betong, puts, lätt betong.

Tunna tätskikt
Vanligen uppbyggda av tunnflytande dispersioner, betraktas som icke deformationsupptagande. Tunna tätskikt väljs väggunderlag av skivor.

Måste dock upplysa Dig om att Du inte bör applicera tätskiktet själv. ( Om Du vill att ditt försäkringsbolag skall stödja dig i en eventuell skada ). Fast det visste Du väl redan.

Klart han kan applicera tätskiktet själv! Så länge man följer ett godkänt system och verkligen dokumenterar vad man gör (med bilder) så är det inga problem med försäkringsbolagen. Det är först när man gör fel eller fuskar som det blir problem.

A byggingenjor skrev:
Gå till en maskinuthyrare och be om en ångmaskin och ånga bort gammalt papper, organiskt material. Så gör man med gamla tappeter som vägrar att släppa från underlaget.

Tänk på att det finn två olika tätskikt.

Tjocka tätskikt
Vanligen uppbyggda av tjockflytande massor omkring 1mm och betraktas som defformationsupptagande tätskikt. Tjocka tätskiktet väljs på väggundderlag av betong, puts, lätt betong.

Tunna tätskikt
Vanligen uppbyggda av tunnflytande dispersioner, betraktas som icke deformationsupptagande. Tunna tätskikt väljs väggunderlag av skivor.

Måste dock upplysa Dig om att Du inte bör applicera tätskiktet själv. ( Om Du vill att ditt försäkringsbolag skall stödja dig i en eventuell skada ). Fast det visste Du väl redan.

Hej!

Som jag tolkat det , så får jag aldrig ut ersättning som orsakats av tätskiket från
mitt försäkr.bolag ( LF ) enda chansen är att anlita cert. hantverkare med ansvarsförsäkr. och få ersättn. den vägen .

mvh/s

Märk mitt ord val Korsriddaren " Dock..........att du inte BÖR applicera tätskiktet själv.

PERs branschregler säger att det ska vara fackmässigt utförande av tätskikt.

Vad är då fackmässigt utförande. Det är frågan. Skillnad är ju om branschreglerna hade föreskrivit att tätskiktet måste utföras av en fackman. Det är egentligen ditt försäkringsbolag som tar beslutet om det ska vara utfört av en fackman eller fackmässigt utfört. Ett bra tips är att ringa ett annat försäkringsbolag (där man själv inte har en försäkring) och se vad dem säger i frågan.

Om man mot all förmodan skulle ha oturen av en vatten skada. Då börjar en process där försäkringsbolaget för söker hitta en "syndabock". Man kan med lite sunt förnuft räkna ut vem den personen blir, om det skulle vissa sig att skadan beror på tätskiktet. Då hjälper det inte att man dokumenterat hela processen, med bilder och text dokument. Och troligtvis så kommer man få stå för hela renoveringen själv.

Men även en certifierad firma kan göra dåliga jobb. Om skadan skulle beror på att de just gjort ett dåligt jobb. Då får den firman betala hela renoveringskostnaden.

Självklart tycker jag att Dontino ska göra hela jobbet själv. Det skulle jag ha gjort, och det utan att fråga mitt försäkringsbolag.

Tjenixen!

Har inte hunnit med den dialog som har startats angående tätskiktet.

Mitt svar är att jag kommer göra detta själv och att det kommer att bli fackmannamässigt utfört. Tack för tipsen ang de olika tätskikten.

Ska bidra med ett tips vad som gör det fackmannamässigt (ifrån de hantverkare som som utför detta i sitt dagliga jobb):

Det brukar stå 2 rollningar av tätskiktet. Hantverkarna brukar rolla 3 ggr där vattnet kommer i direkt kontakt med vägg och/eller golv, tex inom duschväggarna.

Men det viktigaste är att "få upp" rätt mängd på väggar och golv så mät åtgången på tätskikten för många blir lurade att det står 2 st rollningar. I värsta fall så uppnår man inte "rätt" mängd med 2 st rollningar men tror att allt är frid o fröjd eftersom beskrivningen nämner 2 rollningar.

Hoppas tipset för vidare..... :cool:

Dontino

Tätskiktet brukar beskrivas 1,2-1,7kg /m2. Men allt det där står ju på tillverkarens beskrivning.

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.