Jag köpte en lägenhet nyligen. Pga av en tidigare vattenskada i köket var det helt nyrenoverat. Jag fick också veta att man tagit bort gasen och satt dit häll och elugn. Enligt säljaren har försäkringsbolagets hantverkare stått för allt jobb i köket.

Jag testade snabbt alla vitvaror vid visning och de startade och allt verkade normalt. När jag flyttade in gick säkringen efter 5-10 min varje gång jag satte på ugnen. Alla lampor i vardagsrummet, diskmaskinen och ugnen slocknade. Allt detta är kopplat till 10a på en och samma säkring.

Säljaren hävdar att de har använt ugnen och att det alltid fungerat. Elektrikern, som jag nu har anlitat, hävdar att det inte kan stämma.

Så vad gör man nu? Vems ansvar är detta? Försäkringsbolagets hantverkare? Säljaren? Mitt?
 
  • Gilla
JFSvensson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja man kan nog se det som att det var fel på varan som du köpte (=bostadsrätten) i köplagens mening i och med att du inte kunde förvänta dig detta med ett nyrenoverat kök. Vad kostar det att åtgärda? Är det några tusenlappar för en Stockholmslägenhet i mångmiljonklassen så är risken att du har svårt att få ersättning. Då lär ju felet vara så litet att det inte skulle påverkat bostadsrättens pris om det var känt vid försäljningen.

Enligt köplagen ska du reklamera felet till säljaren får då möjlighet att avhjälpa det. Enklast är kanske om säljaren betalar en elektriker för att ordna felet. Testa det!

Vägrar säljaren så kanske det är enklast att betala själv om det inte gäller några större summor. Men du kan ju göra ett försök med kravbrev.
 
  • Gilla
klimt och 4 till
  • Laddar…
Det går ju helt klart inte att köra diskmaskin och ugn samtidigt. De övriga prylarna drar inte så mycket. Det borde kunna gå på 10A.
 
H hempularen skrev:
Det går ju helt klart inte att köra diskmaskin och ugn samtidigt. De övriga prylarna drar inte så mycket. Det borde kunna gå på 10A.
Ja och ugnen går ju överhuvudtaget inte att köra i mer än 5-10..
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det går ju helt klart inte att köra diskmaskin och ugn samtidigt. De övriga prylarna drar inte så mycket. Det borde kunna gå på 10A.
Vi får väl fråga våra kunniga elektrikervänner här på forumet om det finns en chans i helvete att man skulle lägga två tunga förbrukare som diskmaskin och ugn på samma 10A-grupp. Det låter som hemmapul i mina öron.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det går ju helt klart inte att köra diskmaskin och ugn samtidigt. De övriga prylarna drar inte så mycket. Det borde kunna gå på 10A.
Går det ens att köra en ugn på 10a? Elektrikern hävdar som sagt att det inte går.
 
Klart det går, men du kommer inte kunna maxa den med tex grill funktionen.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Klart det går, men du kommer inte kunna maxa den med tex grill funktionen.
Ok, fast min funkar ju iaf inte på 10a.
 
O Odsch skrev:
Ok, fast min funkar ju iaf inte på 10a.
Kan bero på inställning och hur många watt elementen är på.
Med en normal hushållsugn borde du kunna använda tex undervärme utan att den drar mer än 10a.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Generellt sett har man en väldigt långtgående undersökningsplikt. Det är av vikt vilka utfästelser som har gjorts, exempelvis i annonsen. Så dessa bör du spara/dokumentera om du inte redan har gjort det. Normalt skulle jag påstå att ett sådant fel skulle falla på ditt ansvar eftersom det hade kunnat upptäckas om en elektriker hade besiktigat innan köpet. Men det kom en intressant dom från Högsta domstolen, som någon annan redan länkat till här i forumet. Eftersom köket var omgjort på grund av vattenskada skulle man eventuellt kunna analogt med den domen anse att du hade fog för att anta att renoveringen var fackmässigt utfört.

Spontant låter det märkligt att allt de skulle dela på en 10A säkring. Hur många watt är ugnen på?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det några tusenlappar för en Stockholmslägenhet i mångmiljonklassen så är risken att du har svårt att få ersättning.
.
Om det var gas tidigare så finns det ju viss risk att det inte finns så mycket att spela med öht i lägenheten. Många lägenheter med gas har bara 1-fas 15 A in.
Då är läget värre.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Går det att sätta en 10A säkring i en 16A passdel? Eller är det normcentral? Jag tänker att en korkskalle varit framme och bytt till felaktig säkring.
 
Krokben
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Går det att sätta en 10A säkring i en 16A passdel? Eller är det normcentral? Jag tänker att en korkskalle varit framme och bytt till felaktig säkring.
Ja man kan alltid gå ner ett steg med samma passdel, så en passdel för 16A går att användas med 10A säkringar. Om så är fallet, och man hade 16A tidigare så hade man ändå inte kunnat belasta mer än typ en platta och ugn samtidigt, säljaren kanske var tråkig i köket? 10A till en enfas spis är bara idiotiskt hursom.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Går det ens att köra en ugn på 10a? Elektrikern hävdar som sagt att det inte går.
Hej! Vi bytte nyligen elcentral och då blev det fel säkring till ugen dvs, det blev en 10A istället för 16A. Vi har en normalstor Miele ugn, när man startade den på vanligt sätt så gick säkringen under uppvärmningen. Under uppvärmningen dra ugnen på allt vad den har och tar rimligen full effekt. Men om man stängde av snabbuppvärmning så gick det bra att använda ugnen med över och undervärme med 10A säkringen. Så beroende på hur man använder ugnen så skulle man ju kunna klara sig med 10A.
 
Vet inte om det har med det hela och göra (ej elektriker :) )
Men i vår BRF så var det enfas. När vi installerade ny häll så installerades en induktionshäll som man kunde programmera. Det innebär att den själv styr ner effekten om man skulle "vilja" maxa alla plattorna, bosten funkar bara på de små etc. Dessutom ligger hällen på en egen säkring.

Vi gjorde så här för att jag tror elektrikern menade att om man skulle ha en induktionshäll och dra på allt max så kommer säkringen gå iom att det är enfas. Så därför är hällen programmerbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.