optimum
Till de som är emot att vi har belysning på våra hus som förutom att vi tycker det är snyggt gör att olovligt folk håller sig borta.

Hur är er lösning på att slippa folk som vill bryta sig in i huset och stjäla våra prylar?

Återkom gärna med bra tips.

Grannsamverkan funkar dåligt om huset är mörkt för då kan de inte se objudna personer.
 
optimum optimum skrev:
Hur är er lösning på att slippa folk som vill bryta sig in i huset och stjäla våra prylar?
Flytta till ett lugnt område, där folk känner varandra. Kanske låter trist men är det bästa tipset jag har.
 
Magnus E K
Avsaknad av fasadbelysning idag = här bor en fattig jävel som inte äger något värt att stjäla.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Till de som är emot att vi har belysning på våra hus som förutom att vi tycker det är snyggt gör att olovligt folk håller sig borta.

Hur är er lösning på att slippa folk som vill bryta sig in i huset och stjäla våra prylar?

Återkom gärna med bra tips.

Grannsamverkan funkar dåligt om huset är mörkt för då kan de inte se objudna personer.
Vet inte var jag hörde det, så det för vad det är, hörsägen. Men, jag hörde i alla fall nämnas att någon hade pratat med profesionella inbrottstjuvar som tyckte det här med en massa fasadbelysning var jättebra, då slipper de stå där och se skumma ut med ficklampor.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hur är er lösning på att slippa folk som vill bryta sig in i huset och stjäla våra prylar?
Hur ofta händer det?
Men visst, vissa är överängsliga.
 
optimum
I InsidersUnited skrev:
Flytta till ett lugnt område, där folk känner varandra. Kanske låter trist men är det bästa tipset jag har.
Bor redan i ett lugnt område med bra grannar men hur säkrar man upp mot inbrott i helt mörka hus?
 
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ofta händer det?
Men visst, vissa är överängsliga.
Ja de flesta grannar har också lampor på husen tända hela mörka tiden av dygnet.
Nej det händer inte ofta men då jag haft påhälsning i vår sommarstuga vet jag hur otrevligt det är och vill inte ha in sådana i vårt hus.

Några av grannarna har även starka lampor med rörelsesensorer..

Trist att det ska behöva vara så.
Men viss belysning är snyggt tycker jag.
 
optimum optimum skrev:
Hur är er lösning på att slippa folk som vill bryta sig in i huset och stjäla våra prylar?
Återkom gärna med bra tips.
För det första behöver man inte vara så otroligt rädd för inbrott. Det är sällsynt och många drabbas aldrig. Sannolikheten för att få cancer är betydligt högre. Här kan man ta hjälp av sjukvårdens KBT för att komma ifrån sina rädslor och slappna av.

Rent tekniskt kan man inte göra så himla mycket för att förebygga inbrott. Vill de in så går de in.
Låsta dörrar är alltid en bra grej. Detektor på både fönster och dörrar som kan larma om de öppnas, detta kan man även ha igång när man är hemma så det plingar till i mobilen om garagedörren öppnas.

Annars för belysning, rörelsedetektor som aktiverar belysning när det finns något att belysa, där har du lösningen.
Det skapar oändligt mycket mer uppmärksamhet när en lampa tänds i mörkret, än om den lyser hela natten. För att någon ska se en kringstrykande med konstantbelysning måste man konstant spana ut i mörkret. Men har man rörelseaktiverad belysning kan man redan i ögonvrån se att den tänts, alternativ att man även aktiverar någon signal inomhus för detta. Även grannarna kan reagera på att belysningen nu tändes.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kuligt att titta in här när man ringt elektrikern om att sätta belysning i takfoten. Han lär inte komma innan våren så som hantverkarna är fullproppade och jag har viktigare saker innan.
Aha, vi har ett sånt hus i närområdet där ägaren satt in belysning i takfoten.
Med tanke på hur det varmvita ljuset ser ut som slickar fasaden så kallar jag huset för Golden Shower-huset.
Det ser verkligen ut som nio pissestrålar från takfoten. I gult och allt. Fantastiskt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Aha, vi har ett sånt hus i närområdet där ägaren satt in belysning i takfoten.
Med tanke på hur det varmvita ljuset ser ut som slickar fasaden så kallar jag huset för Golden Shower-huset.
Det ser verkligen ut som nio pissestrålar från takfoten. I gult och allt. Fantastiskt.
Har du bättre lösning då?

Något liknande detta var min tanke, alternativet är ju rörelsesensor och enorm strålkastare som bara är jobbig för sådana som dig som stör sig ;) Excellent med tanke på de 9 katterna eller vad fan de är som springer här.

Fasadbelyst-hus-spotiled.jpg
 
R Rkarlsson skrev:
Har du bättre lösning då?
Något liknande detta var min tanke, alternativet är ju rörelsesensor och enorm strålkastare som bara är jobbig för sådana som dig som stör sig ;) Excellent med tanke på de 9 katterna eller vad fan de är som springer här.
Bilden är ett perfekt exempel på varför fasadbelysning gör hus så läskigt fult.
Husets ögon, fönstrena blir fullständigt becksvarta i konkurrensen av ljuset från fasaden.
Det ser ut som att huset missbrukat metamfetamin länge och har riktigt mörka otäcka hålögon.

Vad är det du egentligen vill åstadskomma? Att belysa fasaden kan endast sägas ha ett dekorativt syfte (om man nu anser det vara dekorativt), på ett par meters håll räcker det absolut inte till för att lysa upp något på marken.

Vill du se var du går i mörkret? Då skulle jag hellre föreslå ljuspollare utmed de stråk du rör dig på. Har du en större uppfart/gårdsplan kanske hellre gatlyktor av något fint snitt. På strategiska platser kan man ha mer belysning, exempelvis där man anländer med bilen och behöver packa ur/koppla på laddning, eller vid entrédörren där man behöver fumla med nycklar.

På vår lantbruksfastighet på den kolmörka landsbygden med många gångytor, dörrar, stråk och allt möjligt så använder vi pannlampa, det är mest praktiskt. Lyser där man är och alltid där.
 
  • Gilla
Jope09
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bilden är ett perfekt exempel på varför fasadbelysning gör hus så läskigt fult.
Husets ögon, fönstrena blir fullständigt becksvarta i konkurrensen av ljuset från fasaden.
Det ser ut som att huset missbrukat metamfetamin länge och har riktigt mörka otäcka hålögon.

Vad är det du egentligen vill åstadskomma? Att belysa fasaden kan endast sägas ha ett dekorativt syfte (om man nu anser det vara dekorativt), på ett par meters håll räcker det absolut inte till för att lysa upp något på marken.

Vill du se var du går i mörkret? Då skulle jag hellre föreslå ljuspollare utmed de stråk du rör dig på. Har du en större uppfart/gårdsplan kanske hellre gatlyktor av något fint snitt. På strategiska platser kan man ha mer belysning, exempelvis där man anländer med bilen och behöver packa ur/koppla på laddning, eller vid entrédörren där man behöver fumla med nycklar.

På vår lantbruksfastighet på den kolmörka landsbygden med många gångytor, dörrar, stråk och allt möjligt så använder vi pannlampa, det är mest praktiskt. Lyser där man är och alltid där.
Det är ju upp till betraktarens öga. Jag tycker det ser ok ut. Syftet är att få ner ljus så man ser var man sätter fötterna.
Problemet där jag vill belysa är att dels så blir det överdrivet mer jobb att få ut el jämfört med att dra en kabel från kattvinden.
Och det andra är att jag inte är förtjust i att sätta pollare där jag vill lysa upp.
Har 3 spottar mellan garage och hus, och det belyser perekt då jag går där när jag hämtar ved.

Typ såhär ser det ut =) vid husgrunden ligger runda stenar ca 30-40 cm, sen stenlagd gång och resten gräs. På högra sidan där lyktan står är det också mörkt trots lyktan.
Framsidan är riktigt mörk vid denna årstid.
18699934_10155431421488413_8125133494564898923_n.jpg
 
Magnus E K
Det blir ju inte bra när man ser själva ljuskällorna som starka små punkter. Det gör att man inifrån ser MINDRE än om det vore helt mörkt. Eller ännu värre synliga avlånga lysrör som en del hus i närheten (ej synligt från mina fönster tack och lov) satt upp.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det är förväntat. Det är en effekt som beskrevs av William Stanley Jevons på 1860talet. Det benämns i allmänhet Jevons paradox.

Dessutom medför det en accelererande ljusförorening.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.