nino nino skrev:
Är det någon som VET om garantin gäller om jag köper tex en spis till en hyreslägenhet?
Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och kan vara förknippad med villkor, så det är omöjligt för någon att ge svar på frågan. Exempelvis kan det var villkorat att garanti endast ges till köpa av privatpersoner och gäller inte om utrustningen används inom näringsverksamhet. Givetvis måste du upplysas innan köpet vilka villkor som gäller, men få brukar läsa igenom villkoren.

Rent teoretiskt skulle det kunna vara så för en specifik vara gäller garantin om du köper den från Butik 1 medan den inte gäller om du köper den från Butik 2. Dock brukar det oftast vara tillverkaren som står för garantin och då blir det samma.

Dessutom, köper du för näringsverksamhet så gäller inte heller Konsumentköplagen.

D DFYD123 skrev:
när slutanvändaren är ett hushåll så gäller garantin. Om du däremot ställer den i firmans lunchrum så är det en annan sak även om många tillverkare börjar bli lite mindre krävande gällande det.
Jag har svårt att se hur sådana garantivillkor skulle vara utformade. Har du exempel stipulerar de villkor som du beskriver? Skulle vara intressant att läsa.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och kan vara förknippad med villkor, så det är omöjligt för någon att ge svar på frågan. Exempelvis kan det var villkorat att garanti endast ges till köpa av privatpersoner och gäller inte om utrustningen används inom näringsverksamhet. Givetvis måste du upplysas innan köpet vilka villkor som gäller, men få brukar läsa igenom villkoren.

Rent teoretiskt skulle det kunna vara så för en specifik vara gäller garantin om du köper den från Butik 1 medan den inte gäller om du köper den från Butik 2. Dock brukar det oftast vara tillverkaren som står för garantin och då blir det samma.

Dessutom, köper du för näringsverksamhet så gäller inte heller Konsumentköplagen.



Jag har svårt att se hur sådana garantivillkor skulle vara utformade. Har du exempel stipulerar de villkor som du beskriver? Skulle vara intressant att läsa.
Till att börja med så går dom under benämningen hushållsprodukter. Så ex. Mieles tolkning när den används på ex ett dagis så är den felanvänd, således inte ett garantiärende.
Jag kan så klart saxa ett urklipp från en bruksanvisning, förmodligen vilken som helst, där det oftast står bland dom första sidorna att ”denna produkt är avsedd för hushållsbruk” med det sagt så är alla annan användning felaktig. Men vissa tillverkare har nu utökat denna text att även innefatta, pentryn i personalrum, B&B verksamheter och även cateringverksamheter. Laddar du hem en bruks på ex en ny Husqvarna disk, du kan ta QB6063W så kan du själv läsa denna text.
När det gäller garantier så är de mycket riktig säljaren som sätter spelreglerna även om ingen säljare, för deras egen skull, skulle säga en längre garanti än tillverkaren ger. Dock i vitvarubranschen så är det branschstandard att inte lämna mindre än ett år. Även om konsumentlagen inte kräver detta.
 
Som hyresvärd så skulle jag ha bytt hällen utan att klaga. Speciellt om det är en bra hyresgäst. Så att dom trivs och inte flyttar. Bra hyresgäster skall man vara rädd om. Så tänker vi med våra hus vi hyr ut.
 
R Rosten1000 skrev:
Som hyresvärd så skulle jag ha bytt hällen utan att klaga. Speciellt om det är en bra hyresgäst. Så att dom trivs och inte flyttar. Bra hyresgäster skall man vara rädd om. Så tänker vi med våra hus vi hyr ut.
Ja jag har inte klagat och byta den ska jag så klart göra.
Ja det är klart man ska vara rädd om dom.

Men det är inte roligt att behöva byta ut grejer som säkert skulle ha hållt i 5-7år till utan problem.
 
Tycker du det är jobbigt att vara hyresvärd och sköta om sina hyresgäster och fastigheter så kanske du ska avyttra dom och bara leva på en vanlig arbetar/tjänstelön.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tycker du det är jobbigt att vara hyresvärd och sköta om sina hyresgäster och fastigheter så kanske du ska avyttra dom och bara leva på en vanlig arbetar/tjänstelön.
Det är tyvärr också jobbigt. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Jag kan så klart saxa ett urklipp från en bruksanvisning, förmodligen vilken som helst, där det oftast står bland dom första sidorna att ”denna produkt är avsedd för hushållsbruk” med det sagt så är alla annan användning felaktig.
En manual är på intet sätt en utfästelse om garanti, så det är inget TS kan använda sig av för att säkerställa att det finns giltig garanti om den ställs i hyreslägenheten.

D DFYD123 skrev:
Dock i vitvarubranschen så är det branschstandard att inte lämna mindre än ett år. Även om konsumentlagen inte kräver detta.
Min tolkning är att inköpet görs i näringsverksamhet så KKöpL är inte tillämplig alls.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Min tolkning är att inköpet görs i näringsverksamhet så KKöpL är inte tillämplig alls.
Nej precis, Konsumentköplagen är inte relevant i detta fall utan man får väl helt enkelt titta på vad säljaren skriver i sina villkor avseende eventuell garanti.

Har ingen aning om hur detta brukar vara utformat men allt mellan att det är ointressant om den används i näringsverksamhet eller ej, till att ingen garanti alls gäller om den används i näringsverksamhet, kan väl tänkas.

En garanti är som sagt en helt frivillig utfästelse från säljaren och den kan ha mer eller mindre vilka villkor som helst.
 
  • Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
En manual är på intet sätt en utfästelse om garanti, så det är inget TS kan använda sig av för att säkerställa att det finns giltig garanti om den ställs i hyreslägenheten.

Min tolkning är att inköpet görs i näringsverksamhet så KKöpL är inte tillämplig alls.
då ber jag om ursäkt jag trodde du ville veta varför det inte var garanti när du istället ville veta hur man säkerställer att det är garanti.
Jag kan inte peka på en sådan text jag kan bara gå på erfarenheten av 22 års förs B2B med vitvaror och kök. Där jag av erfarenhet vet att serviceverkstäderna ger fastighetsägaren garanti då produkten står hos hyresgäst då produkten står i ett boende. Står det i en lokal är det ofta annorlunda.

Köplagen är det som styr när försäljning sker till näringsidkare.
 
D DFYD123 skrev:
Köplagen är det som styr när försäljning sker till näringsidkare.
Som är helt dispositiv och därmed kan vara bortavtalad i sin helhet.
 
  • Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tycker du det är jobbigt att vara hyresvärd och sköta om sina hyresgäster och fastigheter så kanske du ska avyttra dom och bara leva på en vanlig arbetar/tjänstelön.
Har jag skrivit att det är jobbigt?
 
I alla fall är vi några som har uppfattat det som så
 
E elmont skrev:
I alla fall är vi några som har uppfattat det som så
Jag har nog mest uppfattat det som att @nino är en seriös hyresvärd som försöker göra rätt och vill veta vad som gäller, och gärna undvika onödiga kostnader, vilket väl är rätt sunt.

Sen att det blir långa "utläggande" diskussioner är nog alla i tråden "medskyldiga" till. Knappast direkt ovanligt eller unikt för denna tråd.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
då ber jag om ursäkt jag trodde du ville veta varför det inte var garanti när du istället ville veta hur man säkerställer att det är garanti.
Jag kan inte peka på en sådan text jag kan bara gå på erfarenheten av 22 års förs B2B med vitvaror och kök. Där jag av erfarenhet vet att serviceverkstäderna ger fastighetsägaren garanti då produkten står hos hyresgäst då produkten står i ett boende. Står det i en lokal är det ofta annorlunda.
Frågan TS hade var om någon "VET om garantin gäller". Det kan ingen här svara på helt säkert utan att se villkoren för garantin i fråga. En användarmanual har ganska lågt bevisläge i den frågan, speciellt då den troligen inte fanns tillgänglig innan köpet.

Jag betvivlar inte att din erfarenhet om hur det oftast hanteras av serviceverkstäderna. Däremot är jag ytterst skeptisk till att det i prövning skulle hålla att enbart hänvisa till en sådan skrivning i manualen och därmed neka garantiåtgärd för att den har stått i pentryt på ett kontor. Men det skillnad på att ha rätt och få rätt, och tror nog få näringsidkare skulle driva en sådan process eftersom det troligen skulle kosta mer än vad de skulle vinna.

D DFYD123 skrev:
Köplagen är det som styr när försäljning sker till näringsidkare.
Precis som Alfredo korrekt påtalat så är den dispositiv i sin helhet
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Frågan TS hade var om någon "VET om garantin gäller". Det kan ingen här svara på helt säkert utan att se villkoren för garantin i fråga.
Jag VET liksom DFYD att garantin gäller. Har handlat säkert 300 olika vitvaror under åren(tror inte denna siffra räcker faktiskt), av olika handlare (allt från minsta ELON till Elgiganten, gross direkt från BSH/Siemens, Osby, you name it) alla har haft samma inställning, dvs används inte maskinen i ett storkök eller i komersiell lokal så gäller samma garantier som för konsument.

När man ringer Elux Service eller BSH så frågar de aldrig hur maskinen används, de tittar bara på tillverkningsåret och skickar ut en tekniker. Skulle maskinen stå i ett storkök exvis så får man nog betala det själv. Står den i en lägenhet så tar dem det.

Mvh
Rapport från verkligheten:D
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.