45 809 läst · 23 svar
46k läst
23 svar
Arbetskostnad för kakling per kvm
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 52 280 inlägg
Sedan gäller det ju att ha koll på om fuktspärr och andra underarbeten ingår också.
:-X
Räkna med 1-3 timmar per kvm inklusive under- och relaterat arbete (spackling om väggarna ej är i bra skick, tätskikt, fix, fogning, silikon vid hörn, golvbrunnar etc).
Det som framför allt styr tidsåtgång är storlek på kakel, eventuell mönsterläggning, hantverkarens noggrannet (t.ex. vid fogningen och mönsterläggning)
Spackel, tätskikt, fix, fog, silikon kostar ca 100 kr per kvm.
Så 2 timmar * 400 kr (inkl. moms) + 100 kr = 900 kr / kvm + kostnad för kakel/klinkers
Räkna med 1-3 timmar per kvm inklusive under- och relaterat arbete (spackling om väggarna ej är i bra skick, tätskikt, fix, fogning, silikon vid hörn, golvbrunnar etc).
Det som framför allt styr tidsåtgång är storlek på kakel, eventuell mönsterläggning, hantverkarens noggrannet (t.ex. vid fogningen och mönsterläggning)
Spackel, tätskikt, fix, fog, silikon kostar ca 100 kr per kvm.
Så 2 timmar * 400 kr (inkl. moms) + 100 kr = 900 kr / kvm + kostnad för kakel/klinkers
Det här var en intressant tråd - jag fick ett (svart) pris på 80 tkr för att sätta c:a 16 kvm kakel och 6,5 kvm klinkers. I detta ingick allt underarbete, material till själva kaklingen och fuktspärrningen, byte av golvbrunn samt bortrivning av plastmatta på golvet. Kakel/klinkers ingick alltså inte. Är jag helt fel ute om jag tycker att det låter mycket....?!
80 tkr ???
Rena konsultarvodet
Rena konsultarvodet