Hej, vad finns det för riktvärde för att anlita hantverkare för kakling / plattsättning per kvm? Endast arbete inget material. Jag fick ett pris på 200 kr / kvm. Synpunkter?

• Gilla
  • Haha
BBSAB och 1 till
  • Laddar…
Får jag komma med en motfråga, är det vitt eller .....?

• Gilla
BBSAB
  • Laddar…
Vet ej än, men jag tror inte det!

Ok, är det svart (kakel ;))så har vi också fått det priset, så då är det nog kanske ett rätt pris...

Sedan gäller det ju att ha koll på om fuktspärr och andra underarbeten ingår också.

Har man inte direkt hela tummen mitt i handen så tycker jag att man ska göra det själv

Betalade ca 500kr/m2 inklusive allt förutom kaklet.

hempularen skrev:
Sedan gäller det ju att ha koll på om fuktspärr och andra underarbeten ingår också.
Allt ingår... flyspackel... rubbet..., men inte själva kaklet.

I mitt pris om 200 kr kvm ingår även att de aplicerar tätskickt efter konstens alla regler och sedan kalkar. Inget material.
/andreas

:-X

Räkna med 1-3 timmar per kvm inklusive under- och relaterat arbete (spackling om väggarna ej är i bra skick, tätskikt, fix, fogning, silikon vid hörn, golvbrunnar etc).

Det som framför allt styr tidsåtgång är storlek på kakel, eventuell mönsterläggning, hantverkarens noggrannet (t.ex. vid fogningen och mönsterläggning)

Spackel, tätskikt, fix, fog, silikon kostar ca 100 kr per kvm.

Så 2 timmar * 400 kr (inkl. moms) + 100 kr = 900 kr / kvm + kostnad för kakel/klinkers

• Gilla
Phuong Dao
  • Laddar…
kalkar vill man nog inte att de gör,...kalkigt blir det iaf efter några duschar ;)

(sorry kunde inte låta bli)

Det här var en intressant tråd - jag fick ett (svart) pris på 80 tkr för att sätta c:a 16 kvm kakel och 6,5 kvm klinkers. I detta ingick allt underarbete, material till själva kaklingen och fuktspärrningen, byte av golvbrunn samt bortrivning av plastmatta på golvet. Kakel/klinkers ingick alltså inte. Är jag helt fel ute om jag tycker att det låter mycket....?!

en liten fråga... När ni säger per kvadrat, menar ni golvyta eller totala ytan med väggar?

kvm golv eller väggayta ej rummets storlek.

80 tkr ???

Rena konsultarvodet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.