Efter samtal med sotaren om ny imkanal av spirorör så önskade han att man undviker 90-böjar och istället använder två 45-böjar.
De 45-böjar jag hittar är med båda ändarna av nippeltyp och går inte att koppla ihop direkt.
Ska jag alltså såga till en minimal stump av spirorör för att skarva ihop dem, eller finns bättre sätt?

45-graders böj av spirorör med nippeländar mot vit bakgrund, för imkanalinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E
Sätt en muff emellan böjarna.

• Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
Ah tack. Såklart! Känner mig lite småkorkad att jag inte tänkte på denna färdigköpta korta rörstump :surprised:

Det funkar att kapa till en kort rörbit också, men det är ju inte lika smidigt.

Varför två 45? Vad blir skillnaden?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför två 45? Vad blir skillnaden?
Inte så skarp böj

plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte så skarp böj
Men det finns ju kort och lång 90-graders, tycker det borde bli samma? :oops:

Sotaren kanske inte visste om att det finns långböjar som i princip genererar samma radie med en mindre skarv för skit att fastna i

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Långböj låter ju ännu bättre då!
Men jag hittar inga produkter som heter just "långböj" utan det mesta heter antingen ventilationsböj eller kortböj.
Är denna "ventilationsböj" en långböj?:

https://ventilation.se/ventilationsboj-160-90.htm
Metallisk ventilationsböj 90 grader med gummipackningar för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den länkade texten säger "Renslucka vid riktningsförändring över 45 grader". Kan inte det även gälla en lösning med två direkt seriekopplade 45-böjar som skapar en 90-sväng?

M mikewse skrev:
Den länkade texten säger "Renslucka vid riktningsförändring över 45 grader". Kan inte det även gälla en lösning med två direkt seriekopplade 45-böjar som skapar en 90-sväng?
det skall var godkännt med 2 seriekopplade 45-böjar utan renslucka

T tergo skrev:
det skall var godkännt med 2 seriekopplade 45-böjar utan renslucka
Men långböj 90 grader med samma böjradie som två 45-böjar är alltså inte godkänt?

Bygger du åt dig själv så sätt renslucka.
Du har igen det när det blir problem.
Finns kanske speciella luckor men ett T-rör och ett lock är gott att finna när det är stopp.

Protte

M mikewse skrev:
Långböj låter ju ännu bättre då!
Men jag hittar inga produkter som heter just "långböj" utan det mesta heter antingen ventilationsböj eller kortböj.
Är denna "ventilationsböj" en långböj?:

[länk]
[bild]
Detta är vad jag kallar långböj

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.