Hej,

Vi bygger nytt och skall precis till att välja kakel och klinker. Förutom "bagatellen" att välja färg och form finns det antagligen en del praktiska aspekter att tänka på. Ni som har erfarenhet av kakel och klinker - behöver man t ex fundera på om :

1) Glansig yta är bättre än matt ?

2) Mörkt klinker kontra ljust på golv ?

3) Går det att hålla rent ljus/vita fogar ?

Tacksam för synpunkter på vad som är mest praktiskt när det gäller att hålla rent golv/väggar eller om det inte är någon större skillnad ???

Egna och bekantas erfarenheter:

1 Glansig är lättare att hålla ren, men fingeravtryck och torkspår syns lättare.

2 Jag gillar mörkt bättre, det enda som syns på det är damm. På vita golv syns allt, ljus-mörkgrå verkar vara praktiskt.
*EDIT* Kom att tänka på att på mörkt syns torkfläckar efter kalkhaltigt vatten väldigt väl. Har inte de problemen själv, men har sett det hos släkten.

3 Nej. Du får tänka på att fog är poröst, hur mycket man än skrubbar så försvinner inte det värsta. Man får bättra på med sådan där fogfärg, åtminstone i köket vid spisen.

/ama

1.) Vi hade matt vitt kakel 20*25 i förra huset. Jag tycker att matt ger ett mer exklusivt intryck än blankt. Jag märkte dock inte att den skulle vara svårstädad.

2.) Vi hade mörka 40*40 i förra huset och om du har ljusa väggar är det klockrent. Det bör dock hållas efter så det inte ser sjaskigt ut. Nystädade så känner man sig verkligen lyxig.

Vi kommer att köra exakt likadant kakel och klinker i nya huset. Vi har en del över om någon är intresserad. ;)

3.) Ljusa fogar är snyggt men bör undvikas i badrum etc. då fogen mörknar.

mvh
David

Hej!

Vi håller på att renovera vårat kök och tänker lägga in svart klinker på golvet och varmbeige kakel på väggarna.

Detta tilsammans med köksluckor i ljust grå pärlspont och svarta bänkskivor..

Vi hoppas att det ska bli bra... :)

Ljusa fogar på golv blir inte skitigare än mörka MEN det kommer med tiden synas väl var ni går mest...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.