Har ett problem med att det "dunkar" i golvet i ett rum där det enligt min kännedom endast bör finnas elementrör under golvet. Huset har vattenburen värme och element / golvvärme. I detta rum element.
Huset värms med en Nibe F1115 och en extern VVB/Dubbelmantlad. Detta är i markplan och huset är soutterräng där värmepump står.

Det dunkar ibland inte alls, ibland några gånger per timme. Inte regelbundet till gången av värmepumpen eller laddning av VVB vad jag kan tro.

Det är 0,9bar i systemet nu och jag har stängt av cirk-pump och luftat flera gånger utan skillnad.

Alla termostater är öppnade max och reglerade i själva ventilen (Danfoss) för lagom värme per rum.

Någon som har några ideer? Väldigt märkligt fenomen.

Trodde först det var våra kaniner som kan sparka i golvet vid fara men då det lät när de var utomhus så det kan det ju inte helt enkelt vara!

Tack på förhand!

O
Om en radiator ventil sitter i fel flödesriktning kan dunkande och oljud uppstå.
Prova att ta lös termostater och manuellt stänga ventiler och se om du kan provocera fram ljudet.

O
Kolla även så inte nått rör är felkopplat och går baklänges.

O Ovation skrev:
Om en radiator ventil sitter i fel flödesriktning kan dunkande och oljud uppstå.
Prova att ta lös termostater och manuellt stänga ventiler och se om du kan provocera fram ljudet.
Gäller även detta om termostaterna är öppna? Alla mina är på max öppna?
Det skumma är att det är bara på 1 ställe i huset.. Vet tyvärr inte exakt hur stammarna går..

O
Jag har aldrig varit med om det själv, men jag tror det är fullt möjligt att det uppstår under vissa omständigheter, eller om en av ventilerna börjar bli slitna.
En termostat är självbegränsande, så den kan säkert uppnå sitt maxvärde vid särskilda tillfällen även om den är på max.

O
Enklast är att känna på rören, höj kurvan och börja känna skillnaden

O Ovation skrev:
Enklast är att känna på rören, höj kurvan och börja känna skillnaden
Menar du på VP? Nu har jag kurva 9.

Har iaf stängt av termostaten på "problemelementet" själva ventilerna kan inte sitta åt fel håll då rören passar endast åt ett håll.
Det är ny helt ny "Termostat" men lite äldre termostatventil, troligen bytt 2004 då VP installerades.

Det sitter en extra cirk-pump i systemet med back-ventil mellan retur/framledning så den kan suga runt vattnet även om VP är i VVB läge, den går hela tiden och det är visst sus-ljud i elementen (kanske för högt flöde)?

Redigerat:
O
Om du har en backventil i en bypassledning skulle jag börja felsöka den. Backventilen kan mycket möjligt orsaka den typ av ljud. Och sitter det någon form av termisk reglering eller tryckreglering så kanske oljudet uppstår då Backventilen stänger. Tex kan en tryckstöt uppstå som trycker vattnet bakåt i ledningen om du kör högt tryck på pumpen.

Finns en möjlighet att stänga bort den ventilen och lyssna om ljudet försvinner.

O Ovation skrev:
Om du har en backventil i en bypassledning skulle jag börja felsöka den. Backventilen kan mycket möjligt orsaka den typ av ljud. Och sitter det någon form av termisk reglering eller tryckreglering så kanske oljudet uppstår då Backventilen stänger. Tex kan en tryckstöt uppstå som trycker vattnet bakåt i ledningen om du kör högt tryck på pumpen.

Finns en möjlighet att stänga bort den ventilen och lyssna om ljudet försvinner.
Hmm... stängde av ventilen / elementet fullt invridet men var fortfarande kvar.. Elementet blev kallt.
Med värme på är elementet kallare nederst men ska testa lite mer med IR-termometern imorgon.

Testade nu att stänga av den extra cirk-pumpen och endast köra på VP'n cirk-pump dvs ta bort backventilen i princip men ljudet kvarstår...

Väldigt märkligt och märks som sagt endast på 1 ställe i hela huset av flertalet element...

Har verifierat att flödet kommer in rätt väg genom termostatventilen och elementet (I toppen) med IR-Termometer.

Har även knackat på termostatventilen och ser om det gör någon skillnad.

Jag hade detta problem i början av vintern, kolla mitt inlägg "Varför kör dom dynapac i mitt sovrum". Jag stängde ner allt, luftade alla radiatorer, motionerade alla termostater och öppnade dessa på fullt. Nu verkar problemet borta, det var några termostater där käglan hade fastnat i stängt och många termostater som stängde samtidigt som fick pumpen att gå bananas och skicka ut allt varmare vatten som fick dunkningarna att uppstå. Förövrigt känns det som att allt fungerar bättre i år med alla termostater öppna och justeringar av egen kurva efter hand som temperaturerna ändras. Så nästa vinter kommer jag nog inte att behöva pyssla med värmen alls.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag hade detta problem i början av vintern, kolla mitt inlägg "Varför kör dom dynapac i mitt sovrum". Jag stängde ner allt, luftade alla radiatorer, motionerade alla termostater och öppnade dessa på fullt. Nu verkar problemet borta, det var några termostater där käglan hade fastnat i stängt och många termostater som stängde samtidigt som fick pumpen att gå bananas och skicka ut allt varmare vatten som fick dunkningarna att uppstå. Förövrigt känns det som att allt fungerar bättre i år med alla termostater öppna och justeringar av egen kurva efter hand som temperaturerna ändras. Så nästa vinter kommer jag nog inte att behöva pyssla med värmen alls.
Ska ta ett till varv och motionera alla, dock blir alla varma så visst flöde bör det vara! Men ska även prova att knacka på alla om något skit satt sig! Har luftat tidigare men ska nog ta ett till varv vid tillfälle.

Hittade en ventil som tydligen satt fast... Tidigare ägare har byggt elementskydd för flera element så vissa lite bökigare att komma åt... Vet iaf att alla flödar åt rätt håll iaf.

Det jag märker när jag stänger av extra cirk-pumpen är att jag får lägre framledning på golvvärmen troligen pga för lågt tryck, behöver då justera vf-ventilen för att lättare få in flöde där..

Just nu kör jag med cirk-pump på men med lägre hastighet!

O
Försvann ljudet?

O
Lägg upp lite bilder så blir det lättare att få en uppfattning om saker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.