S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för alternativet att någon underskattat tiden det tar att renovera ett hus känns ju helt uteslutet. :rolleyes:
Med tanke på allt vad tv-snickarna ordnar på en vecka så är det ju gott om tid för att helrenovera en liten stuga på tre månader. Inflyttning före jul var väl planen om jag minns rätt. Fullt rimligt om man kör med tv-snickare.

Tänk er att Anders knackar på där. Jösses, han skulle få hjärtinfarkt direkt. :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
Ur Aftonbladet Förfallen veranda med trasiga plankor och en person som står vid en sliten dörr på ett rött trähus med gröna fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:
Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten. Det är alltså det här rucklet Ebba Busch vill lägga miljoner på.
Altanen har ramlat ihop. Verandan har sett bättre dagar. Så även dörren och fönster. Mossa växer på taket. Besiktningsprotokollet från Anticimex talar ett liknande språk. Toaletten har passerat tiden för sin tekniska livslängd...Rötskador finns i fasadpanelen...Fuktfläckar noteras i tak...
 
  • Gilla
Snickerick och 2 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Kanske finns några här i tråden som skulle ha viss nytta av en förmyndare. Begränsa skärmtiden kanske?
Vilken självinsikt!
Beundransvärt
 
S
D Dr Jumping Jack skrev:
Ur Aftonbladet[bild] :
Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten. Det är alltså det här rucklet Ebba Busch vill lägga miljoner på.
Altanen har ramlat ihop. Verandan har sett bättre dagar. Så även dörren och fönster. Mossa växer på taket. Besiktningsprotokollet från Anticimex talar ett liknande språk. Toaletten har passerat tiden för sin tekniska livslängd...Rötskador finns i fasadpanelen...Fuktfläckar noteras i tak...
Där har alltså Matz tänkt att spendera sina somrar, utan att renovera, men först ska det få fortsätta förfalla i några år till, tills Esbjörn går bort. Med tanke på hans vigör kan man nog lugnt räkna med åtminstone 5-10 år till.

Finns det någon enda tomte som tror på Matz? Knappast.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Ja, ingen normal människa skulle börja göra stora-, alltså i mångmiljonklassen, affärer med en ensam 80-åring.
Hänvisa till att de ”drack kaffe” för att legitimera avtalet känns som att lura ett barn.

Avtalet med Matz 2007 styrker kanske att när Esbjörn 13 år senare gör om samma sak nu med Ebba, därmed saknat insikt gällande avtal under flera år?
Ja affärer måste vara hederliga annars blir det problem
 
S Snickerick skrev:
Hur ung måste man vara för att göra en affär i mångmiljonklassen tycker du? Är 70 år för gammalt? 75, 60, eller kanske 79? Eller går gränsen händelsvis precis under Esbjörns ålder? 79 är ok men inte 81? Som presumtiv köpare måste man alltså börja med att ta reda på säljarens ålder? Hur många måste bistå den äldre och hur gamla, eller unga, måste de vara? Är två 80-åringar ok men inte en?

Jag tycker nog att din kommentar är ganska fördomsfull mot äldre människor, det är ju ren åldersdiskriminering du ger uttryck för. Jag känner flera person äldre än Esbjörn som har gjort sådana affärer, åt bägge håll, utan problem, och som säkerligen skulle bli tämligen förnärmade om man talade om för dem att ingen normal människa skulle göra affärer med dem.
Den andra frågan blir ju då vem som skall se till att 80-åringen inte är ensam, och, om det är motparten, hur motparten skall ta reda på vem som skall bistå 80-åringen? I ett fall som detta kan man tycka att det är ganska uppenbart - en mäklare. Och Ebba har som sagt blandat in tre stycken mäklare. Esbjörn själv ville bestämt inte använda mäklare pga kostnaden för en sådan. Och då ska man minnas att media rapporterat att utomstående som uttalat sig, har sagt att Esbjörn är klar i huvudet. Att en motpart, ex.vis Ebba, skall utreda den andra partens släktförhållanden för att där hitta en lämplig representant, är ju fullständigt orimligt, och dessutom kunde det då också ha blivit vem som av Esbjörns sex syskonbarn och inte nödvändigtvis Matz. Vilket då kunde ha resulterat i exakt samma situation som vi har idag, givet att övriga inte kände till Matz avtal med Esbjörn, vilket är troligt med tanke på att det avtalet berövar dem ett stort arv.

Vad gäller avtalet med Matz kan det mycket väl vara så att Esbjörn "saknat insikt", det gäller ju många även här på byggahus vad gäller dylika avtal, men detsamma gäller ju i så fall även Matz, och då är alltså även han utan rättshandlingsförmåga. Båda två skall i så fall försättas under förvaltning. Men det är det nog ingen som tror, och detta om något visar väl då att det inte är helt enkelt att försätta någon i den situationen, ej heller Esbjörn, och inte heller skall vara det.
Man kan inte lura en mängd människor med hjälp av otillräckliga köpehandlingar och hävda okunskap
 
S Snickerick skrev:
Där har alltså Matz tänkt att spendera sina somrar, utan att renovera, men först ska det få fortsätta förfalla i några år till, tills Esbjörn går bort. Med tanke på hans vigör kan man nog lugnt räkna med åtminstone 5-10 år till.

Finns det någon enda tomte som tror på Matz? Knappast.
Hur någon hanterar sin egendom är inget du har med att göra!
Ebba har inga rättigheter till förvirrade äldres egendom
Släktingars arvsrätt och konstiga byten av andelar av egendom kan vara tokigt men om huset förfaller är det ägarens ansvar
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ur Aftonbladet[bild] :
Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten. Det är alltså det här rucklet Ebba Busch vill lägga miljoner på.
Altanen har ramlat ihop. Verandan har sett bättre dagar. Så även dörren och fönster. Mossa växer på taket. Besiktningsprotokollet från Anticimex talar ett liknande språk. Toaletten har passerat tiden för sin tekniska livslängd...Rötskador finns i fasadpanelen...Fuktfläckar noteras i tak...
Så.... fuktFLÄCKAR. Om det varit en aktuell läcka skulle det förmodligen stått fuktigt mer troligt en gammal läcka?
Jag sitter med toalett över dess tekniska livslängd, och skulle man vara petig är panelen inte i bästa skicka heller.
Inget värre?

OM det varit orört i 20 år hade det funnits mer "skit" att ta upp, värre saker....


Jag förstår bara inte poängen, så vad - ni menar att Ebba gjort en dålig affär? Tror ni det?
Eller att ni tar upp Mats skulle gjort si eller så... och? Vad vet ni vad han gjort, fått göra, eller inte fått göra...
Blir ju bara spekulationer.
 
harry73
B byggarätt skrev:
Ebba har inga rättigheter till förvirrade äldres egendom
Släktingars arvsrätt och konstiga byten av andelar av egendom kan vara tokigt men om huset förfaller är det ägarens ansvar
I och med köpeavtalet som tecknades har Ebba rättigheter till i alla fall Esbjörns sommarstuga. Och arvsrätten ger Esbjörns släktingar inga rättigheter till arvet. Esbjörn kan fortfarande testamentera bort hela arvet utan att släktingarna kan göra något åt det.
Och släktingarnas konstiga byte av andelar av sommarstugan ger bara rättigheter till fastigheten om de finns inskriven hos IM och om Esbjörn har ett testamente
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Så.... fuktFLÄCKAR. Om det varit en aktuell läcka skulle det förmodligen stått fuktigt mer troligt en gammal läcka?
Jag sitter med toalett över dess tekniska livslängd, och skulle man vara petig är panelen inte i bästa skicka heller.
Inget värre?

OM det varit orört i 20 år hade det funnits mer "skit" att ta upp, värre saker....


Jag förstår bara inte poängen, så vad - ni menar att Ebba gjort en dålig affär? Tror ni det?
Eller att ni tar upp Mats skulle gjort si eller så... och? Vad vet ni vad han gjort, fått göra, eller inte fått göra...
Blir ju bara spekulationer.
Poängen är att du protesterade mot att jag kallade det ett ruckel, inget annat. Jag tror nog att vi kan enas om att det är ett ruckel.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Poängen är att du protesterade mot att jag kallade det ett ruckel, inget annat. Jag tror nog att vi kan enas om att det är ett ruckel.
haha, neeeeh, varför ska vi enas om det? Ett ruckel är per definition fallfärdigt... en fuktfläck gör ingen sommar.
 
Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten. Det är alltså det här rucklet Ebba Busch vill lägga miljoner på
Det var denna artikel jag syftade på tidigare när jag menade att Aftonbladet haft en mer nyanserad bild v historien än Expressen som medvetet verkar undanhålla delar som inte gynnar deras "case" - att svärta ner Ebba Busch.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
P PierrePierre skrev:
Det var denna artikel jag syftade på tidigare när jag menade att Aftonbladet haft en mer nyanserad bild v historien än Expressen som medvetet verkar undanhålla delar som inte gynnar deras "case" - att svärta ner Ebba Busch.
Ja, de skrev ju det också i artikeln att den var för att ge en mer nyanserad bild till det kraftigt vinklade drevet som expressen krystat fram.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
T
Vad många hakar upp sig på skicket , Nu har huset en bra grund och stomme , att renovera en fasad kostar lika mycket att göra på ett från 1900 tal som 1970 tals hus , samma kostnad , det samma invändigt som badrum ,väggar kök. osv..

Efter huset i Uppsala köpte jag ett liknade hus som Ebba, tomten(läget) är den som utgör vad jag senare ska få för huset, renovera upp detta hus på 4 månader, rutna takstolar, badrum, fasader osv.. gick snabbt , stommen var i största delar helt intakt.3 takstolar tog bara en stund att byta ut.
På detta sätt lyfte jag husets värde med 1 milj på kort tid, la ut material på ca 300 tusen,.

Eftersom detta inte var första gången , så snackar skatteverket med mig, om du fortsätter på detta sätt, så kommer du åka på byggmästarsmitta , bara 1 år efter dyker nästa tillfälle upp, kommunen säljer ut sina fastigheter , dessa dom förvärvat via förköpsrätt, jag köper en av dessa till förmånligt pris.

Så det utvändiga skicket utgör inga problem , man vill ändå renovera efter sin smak , vare sig huset är från 80 talet, så kostar det lika mycket.
 
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Poängen är att du protesterade mot att jag kallade det ett ruckel, inget annat. Jag tror nog att vi kan enas om att det är ett ruckel.
Som jag beskrev innan så utgör inte kosmetika någon större skillnad på huset, som jag tidigare nämnt, brukar jag jobba med arkitekter , finns många som höjt värderingen högt på kort tid, nästan alltid är det läget på huset som styr, där några brukar leja in arkitekt, o en byggare , dom tar sitt 40 tals hus och bygger om , ibland smärre utbyggnader, kanske lägger ner 2 milj extra , men dom fick huset för 3 milj, totalt utlagt 5 milj försäljning 6,5 milj direkt den är klar .
Finns massor av sådana ex, så har Esbjörns hus försäkring, mycket troligt , den har taxeringsvärden som ligger hyfsat bra , både på hus o tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.