Elda upp skiten på tomten Eldningsförbud lär ju knappast råda i december..
I Stockholm är det eldningsförbud 50 veckor per år!

Man får elda torra grenar o dyl vecka 18 och vecka 40. Löv etc. får inte eldas alls.

Det är helt riktigt - att lämna rotvältor kostar multum i många kommuner och får inte heller blandas/sorteras/lämnas på gratistippen. Jag blev av med mina via generalentreprenören men har ytterligare någon som ännu inte är uppgrävd.

Ingers lösning blev ju snygg!

Att samla på hög och köra över med traktor ett antal gånger & fylla ut med jord är kanske inte heller helt fel såvida man har plats i trädgården. Om man inte har pulkasugna ungar kan man ju plantera lite buskar & perenner där fram till att högen sjunkit ner tillräckligt mycket. Man kan ha mycket annat kul för 7.000 kr.

Inger P: Tack för tipset, jag ska kolla runt på tomten om det kan passa med pulkbacke nån stans  :)

Att skaka av jord av stubbarna och sen såga itu dem är inget alternativ om man inte är Hulken  ;D Stubbarna är JÄTTESTORA!!!

/Milli

Livslängden på stubbarna beror ju på vilket trädslag det är fråga om ;)
T.ex. en stor tallstubbe som innehåller mycket tjära blir en s.k "tjärstubbe" som säkert klarar sig 100år...

En kollega till mig köpte en beg stubbfräs som senare såldes med lite vinst när jobbet var klart :)

Det enda vettiga sättet att bli av med uppgrävda stubbar är att elda men räkna med att högen kommer att brinna i flera dagar. De som anlägger majbrasor brukar ofta ha lite svårt att få tag på bra "bränsle" så dom blir säkert jätteglada över ett lass med stubbar.

Ang dyra kommuner så är mitt tips att ifrågasätta varför organiskt mtrl ska vara så dyrt att tippa ? Det enda som blir kvar är jord...kan knappast bli mer miljövänligt.. Bråka på bara, det kan hjälpa ;)

Ang kostnad på tippen, här där jag bor kostade de 50 kr för en svart sopsäck med brännbart eller gips fram till nyår, o de kostade ingenting om man fick de hämtat hemma vid dörren..  :surprised: Nu har de gjort om så att de inte kostar nåt vad du än lämnar på tippen men du får betala 200 kr om de ska hämta nåt hemma vid dörren.  :D

Det lät ju lite smartare ... ::)

Henrik

Såvitt jag vet så räknas uppgrävda stubbar som miljöfarligt avfall, och skall alltså deponeras på tippen för en ansenlig summa pengar, fråga mig inte varför..... Men kan kanske vara bra att veta innan man bestämmer sig för att gräva ner dom i en stor hög..........miljö o hälsoskyddet är inte roliga att bråka med.........
Hälsningar Jan-E. :cool:

Jan-E skrev:
Såvitt jag vet så räknas uppgrävda stubbar som miljöfarligt avfall, och skall alltså deponeras på tippen för en ansenlig summa pengar, fråga mig inte varför..... Men kan kanske vara bra att veta innan man bestämmer sig för att gräva ner dom i en stor hög..........miljö o hälsoskyddet är inte roliga att bråka med.........
Hälsningar Jan-E. :cool:
Stämmer - här på ekerö tar de inte emot dom - så man måste åka till den stora stockholmstippen för miljöfarligt avfall och byggavfall för att bli av med dom - dvs Vallentuna - för er som inte är stockholmsbor kan jag säga att jag 15 km till lokala tippen, och 60-70 till den stora. Där får man betala (2002) 600 kr/ton avfall.... - dvs 300 spänn styck.

Så hur sannolikt tror ni det är att stubben råkar ramla av släpet på vägen upp dit ? Och var det verkligen det man ville åstadkomma med lagstiftningen ?

Mvh
/Angelven

Milli skrev:
Vi har grävt upp några stora stubbar på tomten vi ska bygga på.

Nu ligger de i en salig röra och vi fick till svar av det kostar ca1000 kr/ton att bli av med dem på tippen *:(

Dehär stubbarna är jättestora och inget man bara eldar upp. Det är heller inget alternativ att gräva ner dem eftersom de är så stora.

Vad göra ???

/Milli

På det företag där jag jobbar får vi ungefär 200 kr per stubbe i ersättning av de värmeverk vi levererar till. m.a.o. verkar dina polare på tippen, som garanterat levererar den flis som kommer av dina stubbar till samma värmeverk som vi, lite knäppa. 1000 kr/ton i kostnad för att bli av med dem ?! Då skulle vi inte hålla på med vad vi gör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.