@Snigla
Ja, skorv har vi nog fått varje år, och vi roterar också, här har vi aldrig haft potatis förr och jag tycker ändå jag varit duktig med att vattna i år :thinking:

Men väldigt skoj att ha egen potatis, behöver bara bli bättre på att skörda dem tidigt som färskpotatis =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
@Dalbotös antar att det är en potatissort?
De på bilden är:
Arran pilot
Orla
Red emmalie
Purple majesty
Bionica.
 
Karlia
Jag har sått aji amarillo, black scorpion tongue, jamaican Bell och aji white fantasy. Sådde i januari förra året, allt har inte mognat.

Skördat potatis, brysselkål och jordärtsskockor har jag gjort däremot. Nyss skördade brysselkål och jordärtskockor i en röd hink på ett köksbord framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag har sått aji amarillo, black scorpion tongue, jamaican Bell och aji white fantasy. Sådde i januari förra året, allt har inte mognat.

Skördat potatis, brysselkål och jordärtsskockor har jag gjort däremot. [bild]
Du menade i våras hoppas jag? inte januari 2019... (förra året) ?

om det nu var 2020 du menade så har vi oxå några plantor som inte mognat än! Trots att de såddes samtidigt som ”alla andra” (och de andra är färdigskördade nu)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jo, i mitt huvud är chilisäsongen över, därför blev det förra året.. Såklart inte korrekt:) Januari 2020. För mig är det jamaican Bell som inte mognat, står nu inne förhoppningsvis utan spinn eftersom jag behandlat mot det..

Men ganska lite frukt jämfört med förra året även på de som mognat (nu menar jag 2019)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Nackdelen med att ta in chili :rolleyes: Jag har sprayat med någon bladglans som ska ta kål på löss och spinn, tror det är därför hen ser ut att vifta glatt med ett framben.

Bladlus på bladverk som ger intryck av att vifta med ett ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Hej!
Så glad att jag fann denna tråd på Byggahus - nu får jag ytterligare en anledning att sitta och "läsa ikapp" på sånt roligt och intressant som jag missat. Jag vet att det är lätt att Googla men ibland, oftast, blir ju svaren så många så det går inte att välja ut vad som är lämpligast utifrån mina egna förutsättningar, så det är roligare att ställa en fråga i ett forum.

I mitt växthus, inte uppvärmt, finns ännu två chiliplantor som har galet många frukter, samt en Physalis där jag skördat det mesta men ännu finns blommor på. Säsongen har gett oss mycket glädje av tomater, gurkor och paprika - några uppdrivna och andra köpta i april (säsongsstart försäljning av grönsaksplantor). Glömde nämna mini-auberginen som jag köpte bara på kul, och den fick många, men små, fina frukter som blev en ljuvligt god moussaka i augusti så den kommer jag söka efter nästa vår.

Till min fråga. Chilifrukterna som frodas; jag känner att jag snart måste ta in dem i värmen så att de inte riskerar att mögla eller ruttna. Detta är bara tredje året jag har chili, första året fick jag frukter som hann torka i värmen (2018) och förra året blev det inte många frukter alls...tror några ligger i frysen :oops:

Så, ni vana chilliodlare - ska jag ta in hela plantan på verandan (+14) eller i huset (+20) , skörda eller inte, och vad gör jag med dem? Torka i ugnen? Som jag räknat rör det sig om 80-100 nu mogna frukter och jag vill verkligen kunna ta hand om dem men med minsta möjliga ansträngning, typ. Mycket tacksam för svar och idéer.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lite odlingshumor:

Bild av en textskämt där en person jämför sina vänners livsnyheter med sin passion för växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hej!
Så glad att jag fann denna tråd på Byggahus - nu får jag ytterligare en anledning att sitta och "läsa ikapp" på sånt roligt och intressant som jag missat. Jag vet att det är lätt att Googla men ibland, oftast, blir ju svaren så många så det går inte att välja ut vad som är lämpligast utifrån mina egna förutsättningar, så det är roligare att ställa en fråga i ett forum.

I mitt växthus, inte uppvärmt, finns ännu två chiliplantor som har galet många frukter, samt en Physalis där jag skördat det mesta men ännu finns blommor på. Säsongen har gett oss mycket glädje av tomater, gurkor och paprika - några uppdrivna och andra köpta i april (säsongsstart försäljning av grönsaksplantor). Glömde nämna mini-auberginen som jag köpte bara på kul, och den fick många, men små, fina frukter som blev en ljuvligt god moussaka i augusti så den kommer jag söka efter nästa vår.

Till min fråga. Chilifrukterna som frodas; jag känner att jag snart måste ta in dem i värmen så att de inte riskerar att mögla eller ruttna. Detta är bara tredje året jag har chili, första året fick jag frukter som hann torka i värmen (2018) och förra året blev det inte många frukter alls...tror några ligger i frysen :oops:

Så, ni vana chilliodlare - ska jag ta in hela plantan på verandan (+14) eller i huset (+20) , skörda eller inte, och vad gör jag med dem? Torka i ugnen? Som jag räknat rör det sig om 80-100 nu mogna frukter och jag vill verkligen kunna ta hand om dem men med minsta möjliga ansträngning, typ. Mycket tacksam för svar och idéer.
Välkommen till tråden :)

..ang chilin - om det börjar bli kyligt ute hos er på nätterna så kan det vara idé att flytta dem, om du har plats på varmare håll! Skulle tro att det räcker på uteplatsen först iaf... om det inte är för fuktigt (det brukar ju vara fukten som ställer till det på hösten.. blir lätt mögel osv).

Vi har oxå 2-3 plantor som inte bytt färg än.. ovanligt sent och segt! Men vi har våra kvar i kallväxthus än.. (de verkar ha klarat frostnätterna!)

Om man vill försöka mogna dem inne.. har det fungerat bättre för oss att klippa av en hel liten gren .. ist för att plocka av frukterna.

Vad man kan göra.. jaaaa.. allt hehe.. marmelader, inläggningar, flingor/flaket, chilisalt, sambal, hetsåser.. ha i matlagning (vi fryser in både hela, skivade och finhackade.. till olika maträtter):ok:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Karlia
Vid frost dör plantorna, de 14 grader du nämnde kan nog räcka för att de sista ska mogna. Jag brukar övervintra någon chili, I år får jag se hur det går, spinn och löss tycks ha exploderat inne i värmen..

Tidigare år har jag gjort chilisalt och såser. I år tänker jag torka och mala. Tänker att jag kan göra sås på det malda också.

Eftersom jag torkar mycket svamp köpte jag en bättre tork förra året, chilin går i den.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har bott inne sedan förra året!

Padronpepparplanta med gröna blad och några mogna frukter inne i en kruka framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ej fått ny jord, ingen större kruka.. näring 4 ggr i sommar.. ingen extralampa..

Blommar som en tok nu igen :surprised:

sSka snart skörda 4-5 röda frukter jag sparat så jag kan ta frön! Tack vare att den stått inne själv.. så är den ej korspollinerad med våra andra i växthuset...

.. och det är den ”icke starka” padronen..
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blev mycket skrivande till mina burkar (innehållsförteckningar, namn osv) .. så jag fick tänka om - det blev inköp av en etikettskrivare!

Jisses så smidigt! Spottade ut lapparna mycket snabbare än skrivaren.. och de hamnade inte ”fel i rutorna” :)

Burk med hemmagjord innehållsförteckningsetikett, innehåller röd chili och kryddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första testning (Innehållsförteckning).. :)(y)
 
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Fadai
December. Tog in mina sista Physalis igår. Trots växthus utan värme har de fortsatt växa och blomma, helt galet! Skål med mogna physalisfrukter omgivna av sina karakteristiska ljusgula höljen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Fadai Fadai skrev:
December. Tog in mina sista Physalis igår. Trots växthus utan värme har de fortsatt växa och blomma, helt galet! [bild]
Samma här, blev en skörd på ca 40 frukter, i gammalt icke uppvärmt växthus dessutom med två trasiga fönster.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.