Vi går i tankarna att köpa ett bostadsrättshus. Huvudbyggnaden är ett äldre hus från 1929 som har byggts om och uppdaterats till modern standard med jordad el, mekanisk FTX-ventilation, uppvärmning med bergvärmepump etc. Huset har även byggts ut ca 100kvm markyta som blir ytterligare två bostadsrätter. Den gamla och den nya huskroppen sitter ihop med varandra. Den gamla huskroppen har källare och den nya huskroppen är gjuten platta på mark.
Nu undrar jag - finns det något jag bör tänka på vid köp med tanke på att det är ett så pass gammalt hus som är stommen till den lägenhet som vi är intresserade av? Bör jag vara orolig för tidigare byggmaterial som använts? Radon? Dränering? Den gamla källaren? Takkonstruktion? Väggkonstruktion? Eller något annat? Jag har ingen erfarenhet av hus sedan tidigare så alla goda råd vad jag bör vara uppmärksam på eller fråga byggherren om tas tacksamt emot.
Länk till annonsen på Hemnet
Länk till gatuvy på det gamla huset
Bifogar lite egna bilder samt den ekonomiska planen för föreningen. Är det någon som är duktig på ekonomiska planer för bostadsrättsföreningar så tas kommentarer även på denna tacksamt emot.
Nu undrar jag - finns det något jag bör tänka på vid köp med tanke på att det är ett så pass gammalt hus som är stommen till den lägenhet som vi är intresserade av? Bör jag vara orolig för tidigare byggmaterial som använts? Radon? Dränering? Den gamla källaren? Takkonstruktion? Väggkonstruktion? Eller något annat? Jag har ingen erfarenhet av hus sedan tidigare så alla goda råd vad jag bör vara uppmärksam på eller fråga byggherren om tas tacksamt emot.
Länk till annonsen på Hemnet
Länk till gatuvy på det gamla huset
Bifogar lite egna bilder samt den ekonomiska planen för föreningen. Är det någon som är duktig på ekonomiska planer för bostadsrättsföreningar så tas kommentarer även på denna tacksamt emot.
Hus från 1920talet är byggtekniska de bästa husen man kan bo i så det behöver du inte oroa dig för, däremot så måste du sätta dig in i vad det innebär att bo i en brf med bara 3 lgh många banker beviljar inte lån till dessa lgh, och det kräver att du blir med i styrelsen vilket kräver tid och kunnande, se också över den ekonomiska planen, själv tycker jag den ser optimistisk ut, i värsta fall räkna med en avgiftshöjning.
Stort tack för ditt svar. Vi är medvetna om riskerna med en liten bostadsrättsförening och att det är svårt att få bankerna att bevilja lån och har löst det med en bra bankkontakt. Trots riskerna så menar vi ändå på att det är värt det då vi vill bo kvar i området och det i princip är omöjligt att få tag i ett hus här under 15 mijoner. Vi har bra inkomster så en höjning av avgiften på några tusenlappar skulle inte vara något problem. Du verkar kunna i frågan - vad är det som ser optimistiskt ut i den ekonomiska planen?HeineA skrev:Hus från 1920talet är byggtekniska de bästa husen man kan bo i så det behöver du inte oroa dig för, däremot så måste du sätta dig in i vad det innebär att bo i en brf med bara 3 lgh många banker beviljar inte lån till dessa lgh, och det kräver att du blir med i styrelsen vilket kräver tid och kunnande, se också över den ekonomiska planen, själv tycker jag den ser optimistisk ut, i värsta fall räkna med en avgiftshöjning.
Hur kommer man ner i källaren? Det står ju sex rum men jag får det bara till fyra rum och en källare som man ej kommer åt från lägenheten... Eller jo jag noterade sedan hur man kommer ned, är källaren i det ursprungliga huset så kan ju en noggrann undersökning vara på sin plats. Hur är den renoveringen gjord?
Tänk på att du inte köper ett hus eller en lägenhet.. Du köper en andel i en ekonomisk förening (en sorts företag) med brukanderätt i en lägenhet. Det går inte att jämföra med en villa, den ekonomiska risken är större då man inte har 100% möjlighet att styra firman.
Tänk på att du inte köper ett hus eller en lägenhet.. Du köper en andel i en ekonomisk förening (en sorts företag) med brukanderätt i en lägenhet. Det går inte att jämföra med en villa, den ekonomiska risken är större då man inte har 100% möjlighet att styra firman.
Jag tycker att bostadsrätten är en helt fantastisk upplåtelseform.
Jag har bott i brf i hela mitt liv och varit ordförande och skulle aldrig hyra eller äga själv.
Med det sagt blir man ju mer som en fastighetsägare när man bor i en lite brf. Men det behöver inte vara dåligt, eftersom man i ett sådana fall kan styra kostnader etc.
Äger föreningen marken eller hyr den av staden? (Är det Bromma vi pratar om här?) Om det är Bromma tänk på att många brf där har tomträtt och att staden tänker höja arrendet avsevärt de kommande åren.
Jag har bott i brf i hela mitt liv och varit ordförande och skulle aldrig hyra eller äga själv.
Med det sagt blir man ju mer som en fastighetsägare när man bor i en lite brf. Men det behöver inte vara dåligt, eftersom man i ett sådana fall kan styra kostnader etc.
Äger föreningen marken eller hyr den av staden? (Är det Bromma vi pratar om här?) Om det är Bromma tänk på att många brf där har tomträtt och att staden tänker höja arrendet avsevärt de kommande åren.
Ja, det är 4 rum + en källare uppdelat på 2 rum. Du kommer ner i källaren via trappen, dörren rakt fram till vänster när du kommer in genom huvudentren. Jag vet inte mycket om hur renoveringen är gjord, har du några tips på frågor jag kan ställa till byggherren? Just källaren vet jag att de bilat upp golvet på och lagt golvvärme. Jag skulle gissa att all el, värme, ventilation, vatten och avlopp är omgjord/nydragen.Cheesen skrev:Hur kommer man ner i källaren? Det står ju sex rum men jag får det bara till fyra rum och en källare som man ej kommer åt från lägenheten... Eller jo jag noterade sedan hur man kommer ned, är källaren i det ursprungliga huset så kan ju en noggrann undersökning vara på sin plats. Hur är den renoveringen gjord?
Är medveten om risken med bostadsrättsförening och även mindre föreningar. Bor idag i en förening med ca 50 lägenheter och förstår att det kommer bli skillnad så som att vi kommer behöva engagera oss i styrelsen och om om någon av de andra bostadsrättsinnehavarna för betalningsproblem så blir det även föreningens problem. Samtidigt tänker vi att detta är ett så etablerat sätt att anskaffa bostad i Sverige idag så vi är beredda att ta den risken.
Spännande, kan du inte berätta lite mer? Hur stor är er förening? Vart finns ni?FamiljenL skrev:Jag tycker att bostadsrätten är en helt fantastisk upplåtelseform.
Jag har bort i brf i hela mitt liv och varit ordförande - skulle aldrig hyra eller ägs själv.
Med det sagt blir man ju mer som en fastighetsägare när man bor i en lite brf. Men det behöver inte vara dåligt, då kan man styra kostnader etc.
Äger föreningen marken eller hyr den av staden? (Är det Bromma vi pratar om här?) Om det är Bromma tänk på att många brf har tomträtt och att staden tänker höja arrendet avsevärt de kommande åren.
Detta objekt är i Mälarhöjden och tomten är friköpt. Se gärna länkarna i mitt ursprungsinlägg
Men små föreningar är det mycket mer viktigt att de övriga medlemmarna är vettiga. På bilderna verkar man ju göra någon form av markåtgärd. Om man lyckas inse att det behövs samt faktiskt genomför något så är det ett positivt tecken.Cheesen skrev:
EDIT
Såg nu att det är själva ombyggnationen man genomför. Lite lotto om man inte vet vem man "flyttar ihop med".
Redigerat:
Nu såg jag att det var Mälarhöjden. Jättebra att det är friköpt! Jag bodde i en liten förening när jag pluggade i Uppsala 10 lägenheter. Bor i Stockholms innerstad nu. Just nu i ett 20-talshus men vi flyttar snart till 1910. Det är mycket att göra i ett äldre bostadsrättshus. Mycket som händer och man bör ha koll på det mesta, ungefär på samma sätt som en person som äger sitt hus måste ha koll på. Att taket ska skottas, tvättmaskiner som går sönder, värme/vatten. Ansvar att ingen halkar och bryter sig etc.B Blaxtar skrev:
Är föreningen liten ska man också vara medveten om att det delade ansvaret för vattenskador i badrum etc inte kan utnyttjas på samma sätt - eftersom medlen kanske inte alls finns där - eller att det är oskrivna regler som gäller. Sådant bör man ha koll på, så att man inte hamnar på kant med varandra.
Annars tycker inte jag att små föreningar är något att vara rädd för. Förutom att det är mer arbete - men inte lika mycket som jag har märkt att det är om man äger en villa.
Det man ska tänka på är ju att bostadsrätt oavsett hur liten den är INTE är att äga en fastighet
Man äger en del av en förening som ger en rätt att bo. Vilket innebär att man framförallt i en liten förening måste samsas med sina grannar.
Det finns en drös med nackdelar med småhus som bostadsrätt. Och väldigt få fördelar.
Man äger en del av en förening som ger en rätt att bo. Vilket innebär att man framförallt i en liten förening måste samsas med sina grannar.
Det finns en drös med nackdelar med småhus som bostadsrätt. Och väldigt få fördelar.
Jo, har tänkt den tanken också men det är ju bara att be en bön och hoppas att så blir fallet ;-)M merbanan skrev:
Hela marken har varit uppgrävd och de verkar även ha sprängt en del i marken. Den del som rör gamla villan har varit strippad in till teglet utvändigt och invändigt var det bara bärande bjälkar kvar på golvet. Väggarna vet jag tyvärr inte hur de har sett ut.
Jag hoppas på att det inte ska vara så mycket att göra i och med att villan skall vara totalrenoverad. De har verkligen haft ut allt, putsat om fasaden, lagt nytt tak och säkert bytt även de mesta invändigt. Alla ytskikt är definitivt nya, fönster är bytta, nytt kök, vitvaror, badrum etc. Lite mer arbete än det är i nuvarande förening är jag beredd på men vill helst slippa allt som krävs med ett hus just nuFamiljenL skrev:Nu såg jag att det var Mälarhöjden. Jättebra att det är friköpt! Jag bodde i en liten förening när jag pluggade i Uppsala 10 lägenheter. Bor i Stockholms innerstad nu. Just nu i ett 20-talshus men vi flyttar snart till 1910. Det är mycket att göra i ett äldre bostadsrättshus. Mycket som händer och man bör ha koll på det mesta, ungefär på samma sätt som en person som äger sitt hus måste ha koll på. Att taket ska skottas, tvättmaskiner som går sönder, värme/vatten. Ansvar att ingen halkar och bryter sig etc.
Är föreningen liten ska man också vara medveten om att det delade ansvaret för vattenskador i badrum etc inte kan utnyttjas på samma sätt - eftersom medlen kanske inte alls finns där - eller att det är oskrivna regler som gäller. Sådant bör man ha koll på, så att man inte hamnar på kant med varandra.
Annars tycker inte jag att små föreningar är något att vara rädd för. Förutom att det är mer arbete - men inte lika mycket som jag har märkt att det är om man äger en villa.
Det är ju främst föreningar under 5 medlemmar som ses som små och där bankerna många gånger inte lånar ut. just för att kollektivet som ska bära föreningsbördan är så litet.FamiljenL skrev:
Oftast är ju ett flerfamiljshus en annan sak än en "villa-bostadsrättsförening".
Är medveten om att det inte är att äga hus men jag vill gärna göra det jag kan för att säkerställa att renoveringen har gått rätt till. Har du några tips?Appendix skrev:Det man ska tänka på är ju att bostadsrätt oavsett hur liten den är INTE är att äga en fastighet
För oss överväger fördelarna de nackdelar som vi ser. Att vi inte kommer äga fastigheten är vi medvetna om. Likaså att vi inte kommer kunna påverka allt runt fastigheten heller, att vi behöver engagera oss i en styrelse och att vi kommer behöva förhålla oss till grannarna. Fördelarna för oss är att vi skulle få ett husliknande boende till en bråkdel av priset för motsvarande antal kvadratmeter i området. Ser du några andra nackdelar tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få men jag är främst intresserad av vilka frågor jag bör ställa till byggherren för att säkerställa att renoveringen sköts rätt och riktigt :-D
Byggherren är så klart den sista som kommer att erkänna eventuellt byggfusk. Ger nog inte så mycket att ställa frågor där.B Blaxtar skrev:
Samtidigt misstänker jag att de inte är så jättesugna på en besiktning, utan då hellre säljer till någon mindre krånglig köpare. Knepig sits det där med att köpa en nyupplåten bostadsrätt, finns ju föreningar som råkat illa ut.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Tydligen ägs fastigheten redan av Bostadsrättsföreningen Virginia 1 (orgnr: 769635-3098).
I styrelsen till föreningen hittar man några herrar som har haft dylik exploatering som affärsidé under en längre tid.
De verkar spela med hårda bollar:
http://sourze.se/2010/10/26/bulvan-koper-villor-i-aspudden__70194
https://anneskaner.wordpress.com/2010/10/
Kanske värt att kontakta ägarna till några av de små bostadsrätter som de tidigare har upplåtit för referenser?
I styrelsen till föreningen hittar man några herrar som har haft dylik exploatering som affärsidé under en längre tid.
De verkar spela med hårda bollar:
http://sourze.se/2010/10/26/bulvan-koper-villor-i-aspudden__70194
https://anneskaner.wordpress.com/2010/10/
Kanske värt att kontakta ägarna till några av de små bostadsrätter som de tidigare har upplåtit för referenser?
Redigerat: