Kan tillägga att jag signade det där avtalet för.. jag tror det är 5.5 år sedan, dom skulle komam igång inom 2 år om jag minns rätt, nu har dom börjat gräva och anser att avtalet fortfarande gäller trots 24mån-klausulen.

Spelar iofs inte så stor roll för mej, jag vill ha fibern oavsett, och ingen annan än IP-Only lär dra hit nån.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En fråga till er som har nämnt Rot- och Rutavdrag i samband med IP-onlys gräv- och installationsjobb:
Har ni några närmare, mer detaljerade upplysningar att nämna?

Vi har, som jag skrivit tidigare, en beställning på fiber sedan 4 år, och IP-Only säger att det snart skall bli klart.
Så vad kan jag vänta mig för avdrag på kostnaden, som är angiven till 19.900 kr?

Tillägg: IP-Onlys hemsida säger inte så mycket:
[länk]
 
Jag har äntligen fått fibern från ip-only installerad. När fakturan kom (19900 kr) var den utan rotavdrag. Efter en dryg halvtimme i telefonkö kom jag fram till kundtjänst som glatt meddelade att de krediterar den skickade fakturan och att det kommer att n ny med rotavdrag. Jag sparade närmare 4000 kronor. Märkligt att de skickar fakturan utan rot - ren bekvämlighet kanske.
 
  • Gilla
  • Wow
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Alla brukar skicka utan ROT om inte annat avtalats. Oftast har inte hantverkare/etc alla de uppgifter som behövs (t.ex. personnummer) på den eller de som ska ha avdraget. Bra att du fick avdraget iallafall.
 
S sjoelund skrev:
Alla brukar skicka utan ROT om inte annat avtalats. Oftast har inte hantverkare/etc alla de uppgifter som behövs (t.ex. personnummer) på den eller de som ska ha avdraget. Bra att du fick avdraget iallafall.
Ip-only har alla uppgifter de behöver för rot-avdrag och de har även kommunicerat att avtalet gäller med rot-avdrag som en del i sin marknadsföring. Ren slöhet att inte dra av rot i den första fakturan. Förmodligen är det många som betalar utan att veta att de får rotavdrag.
 
G Grisbergström skrev:
Jag har äntligen fått fibern från ip-only installerad. När fakturan kom (19900 kr) var den utan rotavdrag. Efter en dryg halvtimme i telefonkö kom jag fram till kundtjänst som glatt meddelade att de krediterar den skickade fakturan och att det kommer att n ny med rotavdrag. Jag sparade närmare 4000 kronor. Märkligt att de skickar fakturan utan rot - ren bekvämlighet kanske.
Tack, det skall jag försöka komma ihåg om de någon gång blir klara med fiberdragningen här.
(Väntar sedan 4 år, i våras sa de maj, juni, än har inget hänt och i morgon är det augusti)
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
IP-Only ägs av riskkapitalbolaget EQT, men att säga att företagets agerande beror på EQT och gangsterverksamhet är att ha noll koll. Utan pengarna från EQT så hade utbyggnaden av fiber på landsbygden aldrig kommit så långt som den har kommit idag.

Sen finns det kanske en hel del att önska mer kring IP-Onlys agerande mot flertal privatkunder men det finns flertal företag som gjort samma sak (Telia / zitius t.ex)

Jag tyckte väl jag kände igen ditt namn! Det var du som sålde fibern till oss sommaren 2017 och garanterade att den skulle vara indragen inom två år, förmodligen redan till vintern 2017-2018. Vi väntar fortfarande.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Mitchaloff skrev:
Jag tyckte väl jag kände igen ditt namn! Det var du som sålde fibern till oss sommaren 2017 och garanterade att den skulle vara indragen inom två år, förmodligen redan till vintern 2017-2018. Vi väntar fortfarande.
Tråkigt att höra.

Utifrån vad man kan läsa i massmedia och på olika forum så är ni långt ifrån ensamma att sitta i den sitsen.

Jag lämnade dock IP-Only tidig 2018 så lite svårt att säga något om vad som hänt i ert område...men om du har följt fibersituationen runt om i Sverige så bör du ha lite koll på att både Trafikverket och Länsstyrelsen ligger bakom en stor del av förseningarna för fler aktörer än IP-Only.

Tråkigt som sagt, har själv vänner och bekanta som sitter i samma sits som Ni. Bara att vänta och hoppas att fiber kommer någongång...
 
E
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Tråkigt att höra.

Utifrån vad man kan läsa i massmedia och på olika forum så är ni långt ifrån ensamma att sitta i den sitsen.

Jag lämnade dock IP-Only tidig 2018 så lite svårt att säga något om vad som hänt i ert område...men om du har följt fibersituationen runt om i Sverige så bör du ha lite koll på att både Trafikverket och Länsstyrelsen ligger bakom en stor del av förseningarna för fler aktörer än IP-Only.

Tråkigt som sagt, har själv vänner och bekanta som sitter i samma sits som Ni. Bara att vänta och hoppas att fiber kommer någongång...
Hej, jag har svårt att tro att Tragikverket och Länsstyrelsen skulle vara ute efter IP 0nlu, är det inte så att man av okunskap grovt underskattat svårigheten att hitta kompetens förr att göra de tillståndsansökningar som behövdes göra i rättan tid?

Och i vissa fall, av ännu större okunskap måhända, bara grävt fibern utan att ha tillstånden på plats.
 
  • Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej, jag har svårt att tro att Tragikverket och Länsstyrelsen skulle vara ute efter IP 0nlu, är det inte så att man av okunskap grovt underskattat svårigheten att hitta kompetens förr att göra de tillståndsansökningar som behövdes göra i rättan tid?

Och i vissa fall, av ännu större okunskap måhända, bara grävt fibern utan att ha tillstånden på plats.
Svårt för mig att svara på men handläggningstiden hos myndigheterna gick från ca 2-3 månader till 10-15 månader under senare delen av 2017. Och det var inte bara IP-Only som drabbades Telia m.fl. har också många projekt som dragit ut på tiden pga ovanstående....

Sen finns det säkerligen många fler anledningar till varför förseningar sker.
 
P
En stor del av problemet för ip only iallfall i norra västmanland är att man från ip onlys sida anlitat företag under sig som är totala klåpare som tex hade vi en som nog kört grävmaskin i 2 timmar innan fick börja gräva fiber i området vid vår sommarstuga... då ser det ut därefter.. Och utan kontroller och kunnig personal som styr och bestämmer och kontrollerar så blir det totalt kaos. Man kabelplöjde ute efter länsvägen I VÄGBANKEN med en 30 tons grävmaskin bland byar och belysningstolpar utan kabelvisning och tma bilar och vägskyltning existrade inte... 2 koner bakom motvikten så inte bilarna lyckades köra in under motvikten var det avstängningsmaterial som användes.. Andra jag känner var där och reparera elnätet i flera veckor då det inte fanns mycket helt i marken.

hos oss blev det såhär då vi har tur och bor i rätt ände av projektet..
18 januari 2016 påbörjade dom funderingarna om fiberutbyggnad i det här området..
Stormöte med info 7 April 2016
Beställt strax därefter..
Betällningbekräftelse på beställt bredband 15 juli 2016...
Fick 2 dosor inne på väggen 29 nov 2017
Sen några års avbrott med löften och mer löften men hände inte mycket.
Till slut ett möte med ip only och några representanter från kommun osv... bra jobbat att det ens dök upp folk från ip only var lynch stämning på mötet.. Byarna längre bort än oss har telia rivit kopparnätet och mobiltelefoner funkar knappt alls i området...minns inte exakt datum för det..

Men sen i somras så har ny underleverantör börjat jobba med fibern i det här området och mängden fel i dom bitar som redan var dragna oändligt många och fel draget på fel sidor om vägar osv men vi fick faktiskt till slut fiber.
Så nu 31 augusti 2020 så hade vi fungerande fiber hos oss i stugan..
Man har kommit till nästa by nu och har kanske avslutat 1 /4 av det totala projektet.

Självklart hade mycket av detta trams och krångel kunnat undvikas med ordentliga kontroller och kontrollanter som dyker upp från ip onlys sida och underkänner arbete som är felaktigt. amatörmässigt osv Så ip only som ju är den man beställt av har ju ett stort ansvar mot kunderna och är ju dom som ska se till att det inte går till såhär.

Man har även här från ip onlys håll försökt skylla på tillstånd men det fanns folk som kollade upp detta och det var lögner i tafatta försök att skylla på nån annan men man hade i några få fall några tillstånd från markägare som inte godkänt men dom låg senare i projektet dit man ännu inte kommit. tillstånden för till oss var sen länge klara däremot höll vissa på att gå ut och skulle bli tvunget att sökas om/förlängas men man har som vanligt lite svårt med sanningen på Ip only och skarvar gärna hej vilt med lögner för att skylla på allt man kan hitta på..
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Svårt för mig att svara på men handläggningstiden hos myndigheterna gick från ca 2-3 månader till 10-15 månader under senare delen av 2017. Och det var inte bara IP-Only som drabbades Telia m.fl. har också många projekt som dragit ut på tiden pga ovanstående....

Sen finns det säkerligen många fler anledningar till varför förseningar sker.
Nja, har väl lite insyn och deras problem var bristen på branschkunskap, se bl.a. inlägg #146, utifrån orimliga tidplaner som oftast lika okunniga/oerfarna entreprenörer nappade på. Entreprenörer blev stoppade av t.ex. Trafikverket då man agerade som i inlägg #146.
Visst kunde det vara väntetider på månader för gräv/schakttillstånd, men normalt inga problem då planeringen tar lång tid för ett stamnät och speciellt med alla markavtal i glesbygd vilket man helt blundade för och inte ville acceptera det skulle bara genomföras, men sedan blev det totalstopp pga arbeten gjordes utan tillstånd/markavtal, indirekt också entreprenörsfel. Så orsaken till alla problem var att IP Only inte kunde något om att rulla ut fiber till hemmet och absolut inget om landsbygdsförhållanden. Fanns väl orsak till att VD och ledande personer fick lämna och att IP Only idag Global Connect ändrade fokus och idag har VD i både Sverige och Norge från Telia.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det var väl vissa platser där "Trafikverket inte hunnit behandla ansökan" vilket inte var så konstigt eftersom IP-only inte ens skickat in den. Men visst, enklare att skylla på tredje part än att rakryggat yppa sanningen.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Kan tillägga att jag signade det där avtalet för.. jag tror det är 5.5 år sedan, dom skulle komam igång inom 2 år om jag minns rätt, nu har dom börjat gräva och anser att avtalet fortfarande gäller trots 24mån-klausulen.
..Lite sent svar, eller uppdatering, men fibern kom igång januari 2021, fakturan kom i mars och var på 19,9k, och nu vid deklarationen stod det att dom gjort avdrag för ROT.

Fibern fungerar iaf bra även om det tog tid, och min 250/100-anslutning med IP-tele hos banhof är billigare än min tidigare telia ADSL 10/1Mbit (max jag kunde få) och IP-tele.

(Kan ju få gigabit men anser inte att det är värt merkostnaden, kunde också valt billigare operatör men valde medvetet att stötta banhof som är den ENDA operatören som står upp för integritet.)

Kommer att gå break even sommaren 2026, alltså då har besparingen mellan gamla och nya uppkopplingen betalt anslutningen.

Fastighetens ökade värde och bekvämligheten med mycket snabbare förbindelse är då bonus :)


..Det som stör mej mest är att dom sabbade plattläggningen när dom drog fibern, jag påpekade det redan när dom var här och planerade, men killen lovade att "det där kan grabbarna, du kommer inte att se nån skillnad", pfft, dom bara lyfte plattorna, grävde och sen öste dom ner allt och la på plattorna..

Jaja, plattorna borde ändå läggas om men...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Se det positivt, inte vanligt att "hårdyta" återställs utan det ansvarar fastighetsägaren för på egen fastighet;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.