Vad ska man läsa för att förstå elinstallation bättre?

Länktipsen för litteratur om El är från 2012, och är egentligen enbart länkar till några regler samt någon forumpost

Jag är alltså ute efter att vi ska uppdatera litteraturlistan om el är på forumet som är låst i toppen av detta delforum. Då menar jag att jag vill ha boktips för läsning om hur elanläggning fungerar, och vad man ska göra.
Finns denna på olika nivåer är det utmärkt. Men jag skulle bli väldigt nöjd om vi bara kunde få in en litteraturlista på elprogrammets ellitteratur. Finns annan bra mer lekmannalitteratur tar jag gärna sådana förslag också. Men min känsla av hemmafixarlitteraturen jag hittat i bokhandel är att de nämner väldigt lite el (exempel 1, exempel 2).

Som akademiker är jag van vid att all kurslitteratur alltid är offentlig, men i sökningar efter vad som ingår i elprogrammet som litteratur kommer jag till "information ges av kursledaren vid kursstart" och det var ju inte direkt hjälp för att uppdatera denna lista. Så den som har mer kunskap får gärna bidra.

Litteraturlistan är inte tänkt som en uppmuntran till hemmapulande. Utan mer än hjälp att förstå vad som kan göras av någon, hur det görs och förståelse. Vissa av oss här är ju liksom mig akademiker som läser rätt många sidor rätt snabbt, och att läsa vettig litteratur känns då som en bra förberedelse innan man betalar en elektriker för att utföra saker.

Tacksam för svar för egen del och hoppas det kan bli ett vettigt bidrag till forumet.

uppdaterar en gång själv.
Den första boken på bilden hittade jag nämnd i forumet och den andra var "i samma serie" enligt biblioteket. Båda är beställda av mig för lån eftersom jag antar att de är vettig läsning
Två böcker om elinstallation, "yrkesmannaskap Montörshandbok" och "yrkesmannaskap Faktabok" med röd respektive blå omslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte hört talas om några bättre böcker än dessa, så det har nog inte hänt så mycket mer på 8 år. De böckerna kommer att ge dig en god start.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Det är dessa böcker som gäller
Vi använder dom som kurslitteratur i vår utbildning
De är väl värda att investera i
Köp dom i bokform och inte den digitala versionen så kommer du att bli nöjd

Redigerat:
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
SEK HB 444 u3 är inte helt fel att ha tittat lite i. Finns ett gäng till SEK böcker som är bra om man vill djupdyka i något. 457 är den jag jobbar mest med, det är den om solceller.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Och sedan är EL-AMA inte helt fel att ha och kika i.

E
SS4370102 är super för att ta reda på var allt ska monteras. Den går igenom allt från kabelgenomföringar och placering av uttag och brytare till hur serviser ska utföras och dritrums utformning.

Nackdelen med standarder är dock att de är skrivna på kommittésvenska (men det ska väl inte vara något hinder för en akademiker) och ibland inte så förklarande i hur saker och ting fungerar.

E Emil_K skrev:
Nackdelen med standarder är dock att de är skrivna på kommittésvenska (men det ska väl inte vara något hinder för en akademiker)
Kommittésvenska brukar vara varierande beroende på ämnesområde. Har inga större svårigheter att läsa i mina områden. Men med el saknar nog jag några begrepp för att förstå standarder på ett meningsfullt sätt (än så länge).
får ta lite annat först.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.