Hej, läst lite i forumet ang byta av radiatorer att det inte är lönt om det inte är något fel på dom,då dom ger samma "effekt". Men stämmer det helt oavsett vad man har innan och vad man tänkt byta till? Jag har dessa nu Tunna enpanelsradiator fastsatt på vägg bredvid trägolv och en elsladd som hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och funderar på att byta till dessa Vit dubbelpanelradiator med grövre design, visad i hel- och närbild, med produktlister som alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande är ju ganska tunna och bara en panel. Borde inte den andra modellen vara väldigt mycket effektivare när den har 2 paneler + att panelerna ser grövre ut.

Sen tänkte jag kolla om det gör stor skillnad om man skulle dra om rören så dom är utanpåliggande istället för i vägg, golv och platta? Är ju kallare på dessa ställen (framförallt plattan) så rören borde väl kylas lite och förlora värme? Samt har man dom utanpåliggande bör väl rören ge en liten värme effekt med?

En radiator som består av två paneler avger närmare dubbel effekt jämfört med en med en panel under förutsättning att det är samma in/ut-temperatur. En radiator med lameller på panelen avger mer effekt än en slät panel

Här har Purmo en effekttabell, Purmo Compact, C, effektberäkning i xls-format.

https://www.purmo.com/public/prod/b...c5/sv-se-files-se_eng_c_heatoutputs_2007.xlsx

Det bör vara rätt dimensionering på originalelementet om inte värmekällan har bytts från högtemperatursystem (tex olja) till lågtemperatursystem (tex värmepump).

Demmpa Demmpa skrev:
En radiator som består av två paneler avger närmare dubbel effekt jämfört med en med en panel under förutsättning att det är samma in/ut-temperatur. En radiator med lameller på panelen avger mer effekt än en slät panel

Här har Purmo en effekttabell, Purmo Compact, C, effektberäkning i xls-format.

[länk]

Det bör vara rätt dimensionering på originalelementet om inte värmekällan har bytts från högtemperatursystem (tex olja) till lågtemperatursystem (tex värmepump).
Jag tror huset har gått från vanlig elpanna till nuvarande bergvärme. Men båda borde väl gå som lågtemp system? Om det är rätt dimension nu och man byter till större radiatorer finns det risk att pumpen inte klarar av det då?

Så länge som du inte höjer totala energiförbrukningen genom att höja innetemperaturen och/eller vädrar mer så kommer huset att behöva samma mängd tillförd effekt oberoende om det är enkelpanel eller trippelpanel med trippla lameller.

Så det som kan hända om du tex byter ut alla element till att kunna avge tex tre gånger mer effekt är att du kan sänka framledningstemperaturen.
Om du däremot bara byter ut något enstaka elementet så kommer du att behöva strypa flödet genom dom större elementen så delta-T ökar markanta så att total avgiven energi blir samma som innan bytet.

Elpanna kördes nog oftast/alltid som högtemperatursystem (80°-60° (fram-retur)), medan värmepump är lågtemperatursystem (55°-45°, eller lägre). Lågtemperatursystem kom någon gång på 80-talet (vad jag fått fram när jag sökt på nätet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.