A Argastesnickaren skrev:
Jag vill iallafall att mina hus håller tätt alltid under takets livslängd dvs ca 30-40 år för vanliga pannor.
Vi menar nog samma sak. Pannorna på taket skall vara hyfsat tätt och det lilla som kommer igenom eller att en panna spricker så finns undertaket med plast, papp, bord eller vad det kan vara skall ta och rädda huset från läckage.

S
S SophK skrev:
Hej!
Idag på kvällen såg jag en vattenfläck på golvet som jag antog att nån i familjen bara spillt ut. Ett par timmar senare ser vi att det kommer från taket.

Min pappa nämnde nu i höstas att en panna gått sönder och att jag måste byta den. Jag har trott att min pappa har åtgärdat problemet och här står jag nu. Jag är fullt medveten om att försäkringen inte täcker vatten utifrån. Men vad gör jag härnäst? Blir det här skitdyrt? Det droppar alltså en droppe var femte minut ungefär så det rinner ju inte. Jag är väldigt säker på att det är taket men förstår ju att den även kan vara något rör.

Hur roddar jag i det här nu? En familjemedlem är redo att kolla taket imorgon, jag tänkte även be min snälla granne om hjälp. Men utöver det, hur gör jag en lista av det här och bockar av allt eftersom?

Hade behövt en bok "allt om att vara husägare, för idioter" för jag är verkligen totalt grön!

Med vänliga hälsningar Sophie.

Bild på taket.

[bild]

[bild]
Glöm inte att byta den trasiga pannan. Om drt slurar läcka då så borde det kunna torka ut. Kolka isoleringen i taket hur läget är där. Byt ut om det är illa.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Hej allihopa!
Det var falsk alarm, vattnet kom ifrån värmeväxlaren och är kondensvatten. Så det blev gratis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.