4 584 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Dimensionera gemensam avloppskanal, räcker et 110 rör
Bästa svaret
Jag vet inte riktigt varför denna myt fortfarande lever kvar. Hur skulle man göra i VA-huvudmannens ledningsnät om man inte fick överstiga säg 5cm/m i fall? Det man ska undvika är kraftig fall som avslutas med en tvär böj, då riskerar man att skiten fastnar och inte följer med. Det kan finnas tillfällen då man behöver bygga stalp (fritt fall) men för en normal husägare kommer man i princip aldrig behöva göra det.
När vi bygger servisledningar till fastigheter lägger vi normalt 110 till spill och 160 till dag. Det går precis lika bra med 110 till dagvatten med, men vi skiljer på dimensionen för att de som kopplar på fastighetens sida ska veta vad som är vad. Det är inte helt ovanligt att fastighetsägarens entreprenör kopplar fel..
När vi bygger servisledningar till fastigheter lägger vi normalt 110 till spill och 160 till dag. Det går precis lika bra med 110 till dagvatten med, men vi skiljer på dimensionen för att de som kopplar på fastighetens sida ska veta vad som är vad. Det är inte helt ovanligt att fastighetsägarens entreprenör kopplar fel..
Ett tips, sätt spolbrunnar med jämna mellanrum så att det går att spola om det skulle bli stopp i framtiden. Bäst är att satsa på riktiga spolbrunnar med stigarrör som är 200mm, det kanske inte är möjligt om de ska sitta i en åker men lämpligt avstånd är 30-50m mellan brunnarna.
https://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/
https://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/
Gäller det bara avlopp kan ni vara helt lugna med 110 utlopp. Det kommer att räcka!
Tack för all respons. Hade jag fått gjort som jag velat hade jag följt era råd. Men Fan!
Var precis i telefon med grannen. Nyutblidad 2 årig yrkesutbildning inom vatten och avlopp. Han skall prompt ha 125 rör i bakken för säkerhetskull. Jag kan i och för sig förstå eftersom han har ändrat sträckningen. Han har nu en sträcka på 40m som är tänkt att gå i samma höjdlinje. kanske bara 30 cm fall på den sträckan.
Var precis i telefon med grannen. Nyutblidad 2 årig yrkesutbildning inom vatten och avlopp. Han skall prompt ha 125 rör i bakken för säkerhetskull. Jag kan i och för sig förstå eftersom han har ändrat sträckningen. Han har nu en sträcka på 40m som är tänkt att gå i samma höjdlinje. kanske bara 30 cm fall på den sträckan.
Finns lite regler angående att dela rör. Vi fick inte göra det utan allt skulle separeras ut till anslutningspunkt. Sen ska det skrivas servitut om det ligger på någon annans mark för framtida juridiska diskussioner. Dvs om ni säljer eller grannen säljer.
Sen drog vi dagvatten i en annan sträckning och där har vi idag fulla rör så fort det regnar så här åkte vi på bakläxa, det ska göras om längre fram. Detta la vi innan vi visste vi skulle stycka av tomterna och i all iver med grävare hemma så la vi bara ett 110 rör vilket var en miss. Minst 160 skulle vi haft. Totalt avvattnar vi 1100m2 tak och hårdgjorda ytor tillkommer nästa år med brunnar. Men åter till rören ni ska lägga, ring VA verket och hör vad de har att säga.
Sen drog vi dagvatten i en annan sträckning och där har vi idag fulla rör så fort det regnar så här åkte vi på bakläxa, det ska göras om längre fram. Detta la vi innan vi visste vi skulle stycka av tomterna och i all iver med grävare hemma så la vi bara ett 110 rör vilket var en miss. Minst 160 skulle vi haft. Totalt avvattnar vi 1100m2 tak och hårdgjorda ytor tillkommer nästa år med brunnar. Men åter till rören ni ska lägga, ring VA verket och hör vad de har att säga.
Då får nog din granne sätta sig lite till i skolbänken, standarddimension på markavlopp i plast är 110, 160, 200 osv. För betong är det 150 och 225.G Gamlehav skrev:Tack för all respons. Hade jag fått gjort som jag velat hade jag följt era råd. Men Fan!
Med för stora rör i marken är risken att det blir stopp på grund av att den inte uppstår självrensning.
Det är tyvärr i Norge det här. Men ja jag vet inte riktigt vad han pysslar med. 125 dubbelt så dyrt mot 110. Hehe tror det är för att nästan ingen använder det.N NoOne2k skrev:
Liknande trådar
-
Hur dimensionera stålbalk till garage?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionera stålbalk
Byggnadsfysik -
Hur utforma ett avtal för gemensamt avlopp inom samfällighet
Juridik -
Mättad och underdimensionerad infiltrationsbädd
Vatten & Avlopp -
Dimensionera balk för ersättning av vägg.
Byggmaterial & Byggteknik