14 136 läst · 100 svar
14k läst
100 svar
Batteri bilnyckel slut + dra åt hjulbultar hårt
1) Pappas nya Skoda Kodiaqs bilnyckel fick batteritorsk idag, bilen är 1 år gammal. Enligt verkstaden ska displayen i bilen varna att batteriet är lågt - vilket inte skett. Ska tilläggas att pappa redan bytt batteri, som köptes på Skoda/VW. Pappas 8 år gamla Golf höll batteriet i 6år. Kommentarer?
2) Jag har bytt mina hjul i över 20 år, själv. Jag vill inte lämna in dem för detta för att de brukar dra åt bultarna för hårt har jag hört. Och detta leder till att bultarna kommer gå av förr eller senare. I somras köpte jag nya däck på VW anläggning, och de konteramonterade de även hjulen på min bil. Idag skulle jag byta hjul och fick inte loss bultarna på framhjulen, varken med mutterdragare (400Nm) eller fälgkors. Jag skadade säkert ryggen i mina försök, o pappa hjälpte till att med foten pressa ner andra sidan på fälgkorset. Ett rent helvette var det.
Jag gick hem och hämtade värmepistolen, men det hjälpte ej. Några gick upp, men bultarna med "special-skalle" / "stöldskyddsbulten" gick inte upp, eftersom den är så grund i sitt mönster, så fäster inte bultnyckeln ordentligt, och fälgkorset för inte grepp utan "vickar" lätt fram o tillbaka på bultskallen. Det resluterade i att vi drog sönder mönstret i specialbulten, inte helt, men tillräckligt att man inte kan dra upp den med fälgkors längre. Det kommer dock gå dra runt med en kraftigare mutterdragare - som jag inte har.
Jag kommer kontakta VW imorgon och be om :
a) Få framdäcken bytta.
2) En ny uppsättning bultar, inkl. dessa specialbultar.
Kommentarer?
2) Jag har bytt mina hjul i över 20 år, själv. Jag vill inte lämna in dem för detta för att de brukar dra åt bultarna för hårt har jag hört. Och detta leder till att bultarna kommer gå av förr eller senare. I somras köpte jag nya däck på VW anläggning, och de konteramonterade de även hjulen på min bil. Idag skulle jag byta hjul och fick inte loss bultarna på framhjulen, varken med mutterdragare (400Nm) eller fälgkors. Jag skadade säkert ryggen i mina försök, o pappa hjälpte till att med foten pressa ner andra sidan på fälgkorset. Ett rent helvette var det.
Jag gick hem och hämtade värmepistolen, men det hjälpte ej. Några gick upp, men bultarna med "special-skalle" / "stöldskyddsbulten" gick inte upp, eftersom den är så grund i sitt mönster, så fäster inte bultnyckeln ordentligt, och fälgkorset för inte grepp utan "vickar" lätt fram o tillbaka på bultskallen. Det resluterade i att vi drog sönder mönstret i specialbulten, inte helt, men tillräckligt att man inte kan dra upp den med fälgkors längre. Det kommer dock gå dra runt med en kraftigare mutterdragare - som jag inte har.
Jag kommer kontakta VW imorgon och be om :
a) Få framdäcken bytta.
2) En ny uppsättning bultar, inkl. dessa specialbultar.
Kommentarer?
Låsbultarna slits. Jag fick köpa nya i våras. När hjulen väl var av så bytte jag till vanliga bultar för att slippa problem igen.
Om du tänker att WV ska stå för kostnaden tror jag inte du har framgång.
Batteri i nyckeln borde räcka längre tid än så. Är det keyless som ständigt kommunicerar med bilen? Som du säger borde en varning komma långt innan batteriet är helt dött.
Om du tänker att WV ska stå för kostnaden tror jag inte du har framgång.
Batteri i nyckeln borde räcka längre tid än så. Är det keyless som ständigt kommunicerar med bilen? Som du säger borde en varning komma långt innan batteriet är helt dött.
Är bilen utrustad med Keyless så brukar nycklar förbruka mer batteri. Batterierna som sitter i ifrån fabriken brukar dessutom inte vara dom bästa. Angående hjulbultarna så får dom väl helt enkelt se till att lossa dom om dom dragit åt dom för hårt. Många kör på med knacken rejält istället för att dra med momentstaven och sedan känna på bultarna för hand eller med momentnyckel. Enligt mig så är det omöjligt att få någon vidare känsla av hur hårt man drar med en mutterknack. Låsbultar är jävulens påfund. Ställer bara till med problem. Och dom som vill stjäla hjulen gör det ändå. Finns både specialhylsor och hela sortimentet att köpa för den som vill och behöver. VW hjulbultar är dock inte värst. BMW,s bultar med finare gängstigning brukar kunna sätta sig rejält. Deras låshylsor gör saken dessutom inte bättre.
Låsmuttrar från VW är i princip endast gjorda för mutterdragare. Mönstret är för grunt för att du med fälgkors ska kunna få tillräcklig stabilitet för att lossa dessa om dessa dragits hårt innan. I för att dra/lossa sådana manuellt måste man i princip köra fälgkors med förläggare och medhjälpare där den sistnämnda trycker in och ser till att man inte vobblar. Några gånger kan man lossa och dra åt själv men minsta vingel sliter på mönstret
Dra aldrig bultarna mer än rek. I instruktionsboken, oftast 120-140Nm. Låsbulten behöver du ej dra mer än 100-110Nm Max. Använd inte fälgkors, köp rätt hylsa och ledhandtag, kan du sätta ett rör som förlänga för att få mer kraft om det skulle behövas. En vettig däckfirma drar ej åt bultarna/muttrarna mer än nödvändigt.
Jag bytte batteri i min bilnyckel förra veckan. Bilen varnade. Det är 2:a bytet sedan bilen var ny. VW Golf 2016 med c:a 6500 mil på mätaren.
Auktoriserad VAG/Audi verkstad rekommenderade mig att slänga låsmuttrarna, jo tack jag vet... de lossade de som gick med långt skaft och manuell kraft. De tål inte mutterknack! De som de inte fick loss så fick jg betala en timmes verkstadstid för att få loss, tack för den.
Långt ledhandtag är mitt knep, brukar låta verkstad byta däck på hösten om de har tid. Till och med lättviktardottern brukar kunna lossa bultarna när hon ställer sig på handtaget. Fälgkors enbart för att få bultarna iskruvade en bit/bortskruvade när jag lossat dem.
2. Jag växlar också hjul själv och använder momentnyckel. Bultförband har sin maximala hållfasthet vid en viss punkt. Översträcker man materialet blir både infästningen sämre och bultar/fälg kan skadas om de går till den plastiska deformationszonen.
Byt ut stöldskyddsbulten förresten. Det är väl sällsynt att man parkerar undanskymt i kriminella kvarter för jämnan.
Byt ut stöldskyddsbulten förresten. Det är väl sällsynt att man parkerar undanskymt i kriminella kvarter för jämnan.