1 410 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Efterklok med golvvärme
Hej alla, har helrenoverat huset och som det är i livet så var man både trött och fattig mot slutet . Vi har 1.5 plans villa där vi lagt klinkers mot betonggolvet. Tänkte med lite mattor så blir det ok. Vilket det är men hur många mattor ska man ha ?
Så givetvis är de svinkallt om fötterna.
I efterhand borde vi försökt ordna de sista kronorna till golvvärme ;( men man övertalade sig själv att elektrisk golvvärme blir ändå jättedyr , ca 68m2 tänkte jag blir en tusenlapp i el per månad. Men kanske hade varit värt det nu i efterhand för att att slippa frysa.
Vi har luft luft idag som ger ok med värme men golvet är ju alltid kallt.
Var ska vi göra tycker ni?
Investera i bra tofflor?
Golvmonterad extra luft luft värme ?
Bryta upp delar av golvet där man går mest för att installera golvvärme. ?
Lägga nytt golv ?
Är det någon som har något förslag på vad som är bäst att göra för under 100.000kr
Huset har som sjuttiotalhus el element och en luft luft .
Försökte ha en lite fläkt som blåste värme på ett ställe som ofta är kallt men det var ju klart ingen bra idé.
Så är det när hjärnan sakta smälter efter 5 månaders renovering och man bara vill bli klar med eländet.
Så givetvis är de svinkallt om fötterna.
I efterhand borde vi försökt ordna de sista kronorna till golvvärme ;( men man övertalade sig själv att elektrisk golvvärme blir ändå jättedyr , ca 68m2 tänkte jag blir en tusenlapp i el per månad. Men kanske hade varit värt det nu i efterhand för att att slippa frysa.
Vi har luft luft idag som ger ok med värme men golvet är ju alltid kallt.
Var ska vi göra tycker ni?
Investera i bra tofflor?
Golvmonterad extra luft luft värme ?
Bryta upp delar av golvet där man går mest för att installera golvvärme. ?
Lägga nytt golv ?
Är det någon som har något förslag på vad som är bäst att göra för under 100.000kr
Huset har som sjuttiotalhus el element och en luft luft .
Försökte ha en lite fläkt som blåste värme på ett ställe som ofta är kallt men det var ju klart ingen bra idé.
Så är det när hjärnan sakta smälter efter 5 månaders renovering och man bara vill bli klar med eländet.
Tidigare generationer hade ju inte golvvärme men överlevde tydligen eftersom vi finns!
Vid mitt bygge misslyckades elgolvvärmen i betongplattan. Klantig elektriker. Jag blev väl kompenserad av byggaren för att komplettera med nya elslingor och klinkning av hela bottenplattan. Detta har jag inte gjort. Jag har pelletskamim som ger behaglig värme och mattor på golvet och det har fungerat ypperligt. Avser lägga ny värme då jag säljer huset eftersom jag trivs med de glättade betonggolven. Men nu är fastigheten i Skåne dvs i milt klimat.
Kan du fixa någon form av varm eldstad upplevs detta som varmare än en LLVP. Min pelletskamin värmer hela huset, står i vardagsrummet och är riktigt mysig. Jag förbrukar 4000 kr/år i pellets. En effektiv sådan lösning - om du inte sätter in en braskamin - får du under 50' och får en varmare upplevelse.
Att riva upp golven tycks mig over-kill. LLVP kan du fortsätta att använda som stödvärme.
Vid mitt bygge misslyckades elgolvvärmen i betongplattan. Klantig elektriker. Jag blev väl kompenserad av byggaren för att komplettera med nya elslingor och klinkning av hela bottenplattan. Detta har jag inte gjort. Jag har pelletskamim som ger behaglig värme och mattor på golvet och det har fungerat ypperligt. Avser lägga ny värme då jag säljer huset eftersom jag trivs med de glättade betonggolven. Men nu är fastigheten i Skåne dvs i milt klimat.
Kan du fixa någon form av varm eldstad upplevs detta som varmare än en LLVP. Min pelletskamin värmer hela huset, står i vardagsrummet och är riktigt mysig. Jag förbrukar 4000 kr/år i pellets. En effektiv sådan lösning - om du inte sätter in en braskamin - får du under 50' och får en varmare upplevelse.
Att riva upp golven tycks mig over-kill. LLVP kan du fortsätta att använda som stödvärme.
Redigerat:
yonna skrev:Tidigare generationer hade ju inte golvvärme men överlevde tydligen eftersom vi finns!
Hej tack for svaret , bor själv i Skåne . Köpte en contura som vi är rätt missnöjda med. Ger väldigt bra värme men då den har glas på tre sidor samt den är för liten blir det sotigt så man får tvätta den redan efter 2-3 dagar vid användning. Önskar vi gjort som dig och kört en pelletskamin. Det är egentligen inte så illa men när man jämför med toan som har golvvärme blir de stor skillnad. Den är ju väldigt behagligt att gå på. Att gå barfota bör man ju undvika.
tråkigt med eran golvvärme , att göra det och sen klanta bort det så tråkigt ! Vi har ju omvärderat vårt hus och de täckte knappt renovering så man får väl va glad att det är fint och nytt i allafall
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En intressant fråga med många dimensioner!
Så korkade var inte våra förfäder att de göt betongplattor direkt på marken utan underliggande isolering, för jag antar att så är fallet med @Danins hus. Det är en rätt omöjlig uppgift att få ett varmt golv utan att först bila upp och isolera, vilket jag inte rekommenderar. Bästa lösningen är nog någon form av flytande golv med isolering ovanpå betongen.
Betongplattor utgör enorma värmemagasin om de är isolerade. I annat fall suger de värmen från fotsulorna direkt, så det känns kallt. Då är det bättre med material med lägre värmkapacitet, t.ex. trä. Problemet med många kaminer, oberoende av vad man eldar med, är enligt min erfarenhet att de har för hög effekt för att man ska kunna vistas i rummet. Kaminer är bra för att strålningsvärmen är effektiv, men är golven inte tillräckligt varma försvinner nyttan.
Så korkade var inte våra förfäder att de göt betongplattor direkt på marken utan underliggande isolering, för jag antar att så är fallet med @Danins hus. Det är en rätt omöjlig uppgift att få ett varmt golv utan att först bila upp och isolera, vilket jag inte rekommenderar. Bästa lösningen är nog någon form av flytande golv med isolering ovanpå betongen.
Betongplattor utgör enorma värmemagasin om de är isolerade. I annat fall suger de värmen från fotsulorna direkt, så det känns kallt. Då är det bättre med material med lägre värmkapacitet, t.ex. trä. Problemet med många kaminer, oberoende av vad man eldar med, är enligt min erfarenhet att de har för hög effekt för att man ska kunna vistas i rummet. Kaminer är bra för att strålningsvärmen är effektiv, men är golven inte tillräckligt varma försvinner nyttan.
Detta har vi i åtanke, att lägga nytt golv ovanpå de gamla. Undrar vad är ca höjd på allt då ? Om man ska isolera på det befintliga samt ha slingor och nytt golv ? Golvet vi har nu bygger ju kanske 2-3 cm max, skulle jag tro.J justusandersson skrev:En intressant fråga med många dimensioner!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad det bygger med någon form av golvvärme vågar jag inte svara på. Utan golvvärme är väl ca 35 mm min. Har ni ont om plats på höjden tror jag inte på golvvärme.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag får erkänna att jag tvättar glaset (endast ett glas i luckan) dagligen då jag stänger av kaminen ett par timmar mitt på dagen. Det blir ju en hel del sot/aska när man kör med glasvägg och eld och det kommer man inte ifrån när man har glas. För din del återstår väl i så fall en äldre typ kamin utan att man ser elden. Jag tycker inte arbetet är betungande - någon minut med vått tidningspapper och så klart!Danin skrev: