Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Blev du hjälpt av energideklarationen vid köpet? D v s beräknade du före husköpet den energiåtgång som din användning av huset senare skulle komma att ge och kunde uppskatta din kostnad för att värma huset?
Nja, jag hade väl mina föraningar om att två snåla pensionärer kanske har lägre kostnader och att den angivna förbrukningen var lite väl optimistisk. Jag hade fortfarande köpt huset dock.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daniel_021 skrev:
Nja, jag hade väl mina föraningar om att två snåla pensionärer kanske har lägre kostnader och att den angivna förbrukningen var lite väl optimistisk. Jag hade fortfarande köpt huset dock.
Tänkte att vi äntligen hade hittat någon som faktiskt blivit hjälpt av energideklarationen. Det är ju just i ett sådant här fall som den beskrivs vara av värde för en husspekulant. Men jag är lite tveksam till att någon spekulant faktiskt omsätter energideklarationen till några användbara siffror inför ett köp.

Nu har väl statens statistiker fått tillräckligt med material gällande småhus energiförbrukning för att kunna jobba med i årtionden och kan därför sluta kräva småhusägare på onödiga utgifter.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
I Iza340 skrev:
Jag tittade på ett hus och frågade efter en energideklaration, då påstod mäklaren att det inte behövdes. Stämmer det? Jag trodde att alla småhus som ska säljas måste ha det!
När jag sålde min pappas hus i somras sa mäklaren att om en energideklaration var gjord inom de senaste 10 åren så behövde man inte göra en ny! Vet inte om detta gäller, men då det inte fanns gjorde vi en. Kostnaden för detta är försumlig!

A A-C54 skrev:
När jag sålde min pappas hus i somras sa mäklaren att om en energideklaration var gjord inom de senaste 10 åren så behövde man inte göra en ny! Vet inte om detta gäller, men då det inte fanns gjorde vi en. Kostnaden för detta är försumlig!
Vad menar du med försumlig?
Vi fick betala 2300 kr för vår :(

Tror jag betalade 1500 kr. I det stora hela är det väl försumligt/lågt belopp. Om man tänker köpeskilling kontra avgifter!

Når någonting är totalt onödigt är det väl inte försumbart. Tycker man att man kan slänga tusenlappar åt höger och vänster för att det kvittar är det dock försumlig skötsel av sin ekonomi.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
A A-C54 skrev:
Tror jag betalade 1500 kr. I det stora hela är det väl försumligt/lågt belopp. Om man tänker köpeskilling kontra avgifter!
Då skulle du kanske också gladeligen betala 1500 Kr till någon som kom och tittade vilken färg du har på husfasaden?
Är till lika stor nytta som energideklarationen, för den som köper huset.

• Haha
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
thomas33 thomas33 skrev:
Då skulle du kanske också gladeligen betala 1500 Kr till någon som kom och tittade vilken färg du har på husfasaden?
Är till lika stor nytta som energideklarationen, för den som köper huset.
Ge inte lagstiftarna några idéer nu.

• Haha
thomas33
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.