5 206 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Energideklaration småhus
Nja, jag hade väl mina föraningar om att två snåla pensionärer kanske har lägre kostnader och att den angivna förbrukningen var lite väl optimistisk. Jag hade fortfarande köpt huset dock.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 901 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 901 inlägg
Tänkte att vi äntligen hade hittat någon som faktiskt blivit hjälpt av energideklarationen. Det är ju just i ett sådant här fall som den beskrivs vara av värde för en husspekulant. Men jag är lite tveksam till att någon spekulant faktiskt omsätter energideklarationen till några användbara siffror inför ett köp.D daniel_021 skrev:
När jag sålde min pappas hus i somras sa mäklaren att om en energideklaration var gjord inom de senaste 10 åren så behövde man inte göra en ny! Vet inte om detta gäller, men då det inte fanns gjorde vi en. Kostnaden för detta är försumlig!I Iza340 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad menar du med försumlig?A A-C54 skrev:
Vi fick betala 2300 kr för vår
Då skulle du kanske också gladeligen betala 1500 Kr till någon som kom och tittade vilken färg du har på husfasaden?A A-C54 skrev:
Är till lika stor nytta som energideklarationen, för den som köper huset.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 901 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 901 inlägg
Vid en försäljning, av ett hus i detta fallet, så vill man naturligtvis ha så lite kostnader som möjligt. Men enligt Boverket ska energibesiktning göras om det inte finns någon som är gjord inom 10 år. Vilket inte fanns i vårt fall!
Sedan är det olika vad man som person tycker om kostnaden för en energideklaration, alltså om det är dyrt eller billigt!
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/
Sedan är det olika vad man som person tycker om kostnaden för en energideklaration, alltså om det är dyrt eller billigt!
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Solceller och energideklaration
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Energideklaration- tänker jag rätt
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byte värmesystem, småhus
Värmepumpar -
Energieffektivisering av småhus - vilken bergvärmepump har ni fått beviljat stöd för?
Värmepumpar -
Energideklaration för småhus
Värme allmänt