3 128 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Badkarsblandare som inte ger varmt vatten
Vi har en snygg badkarsblandare som ger ifrån sig vatten som är max 39,5 grader. Har demonterat vredet och tagit bort plastspärren som justerar temperaturen och fick på så sätt upp temperaturen från 38 grader till 39,5 grader, men tycker fortfarande att det är för kallt (jag antar att själva badkaret kyler ner vattnet något). Handfatsblandare och duschblandare i samma badrum ger ifrån sig hett vatten så jag misstänker starkt att problemet ligger i själva blandaren. Kan inte hitta något märke på den, men den är lik något som säljs misstänkt billigt på bauhaus så reservdelar är mer eller mindre uteslutet (kan ju inte köpa på måfå). Hittar inte blandaren på bauhaus längre, men har kollat upp för något år sedan och jämfört bilder på varenda blandare på internet...
Min fråga är nu, hur säkerställer jag att nästa blandare är bättre? 160 cc, vill ha något snyggt och inte svindyrt. Badkaret används bara till bad då vi har separat dusch, men ibland vill man ju duscha rent någon pryl så det är bra med duschhandtag också. Har kollat lite på Oras optima.
Egentligen skulle jag vilja ha en med två vred, men jag tycker inte att det är så snyggt... Badrummet i sig är rätt så modernt inrett så klassikern från FMM som sitter i gamla hyresrätter skulle se lite udda ut.
Min fråga är nu, hur säkerställer jag att nästa blandare är bättre? 160 cc, vill ha något snyggt och inte svindyrt. Badkaret används bara till bad då vi har separat dusch, men ibland vill man ju duscha rent någon pryl så det är bra med duschhandtag också. Har kollat lite på Oras optima.
Egentligen skulle jag vilja ha en med två vred, men jag tycker inte att det är så snyggt... Badrummet i sig är rätt så modernt inrett så klassikern från FMM som sitter i gamla hyresrätter skulle se lite udda ut.
Har du en termostatblandare så kan det hjälpa att rengöra filtern inuti. Det hände att kalk lagringar bildas inuti som kan förhindra varmvatten flödet.S Sackaros skrev:Vi har en snygg badkarsblandare som ger ifrån sig vatten som är max 39,5 grader. Har demonterat vredet och tagit bort plastspärren som justerar temperaturen och fick på så sätt upp temperaturen från 38 grader till 39,5 grader, men tycker fortfarande att det är för kallt (jag antar att själva badkaret kyler ner vattnet något). Handfatsblandare och duschblandare i samma badrum ger ifrån sig hett vatten så jag misstänker starkt att problemet ligger i själva blandaren. Kan inte hitta något märke på den, men den är lik något som säljs misstänkt billigt på bauhaus så reservdelar är mer eller mindre uteslutet (kan ju inte köpa på måfå). Hittar inte blandaren på bauhaus längre, men har kollat upp för något år sedan och jämfört bilder på varenda blandare på internet...
Det är förmodligen ett tips för många, men enligt förra ägaren har den aldrig blivit varm och i och med att värdena är exakt 38,0 respektive max 39,5 grader så misstänker jag att det är blandaren som är designad så... Typ att den är tänkt att sitta på dagis eller nåt.
Uppdaterar eftersom jag tycker att det hör till. Jag monterade ner blandaren, rengjorde allt som går att rengöra och fick upp temperaturen ett par grader. Fortfarande inte tillräckligt så jag beställde en ny av märket Grohe. Nu är det varmt.
Lite krånglig installation för att vi hade 160 cc blandarfäste och blandaren var för 150 cc (visste detta vid beställning men var kräsen gällande design). Jula har jättebra kopplingar ifall någon annan åker på detta problem. Grohen har som extra funktion att man kan stoppa vid 43 grader, något vi valde att inte installera.
Om någon undrar huruvida de ska installera blandarfäste för 150 cc eller 160 cc kan jag varmt rekommendera att titta på utbudet av blandare för 160 cc. Det är minimalt och det är ganska trist design på de flesta och/eller högt pris. Himla synd att vi har en gammal svensk unken standard i ett relativt nytt badrum.
Lite krånglig installation för att vi hade 160 cc blandarfäste och blandaren var för 150 cc (visste detta vid beställning men var kräsen gällande design). Jula har jättebra kopplingar ifall någon annan åker på detta problem. Grohen har som extra funktion att man kan stoppa vid 43 grader, något vi valde att inte installera.
Om någon undrar huruvida de ska installera blandarfäste för 150 cc eller 160 cc kan jag varmt rekommendera att titta på utbudet av blandare för 160 cc. Det är minimalt och det är ganska trist design på de flesta och/eller högt pris. Himla synd att vi har en gammal svensk unken standard i ett relativt nytt badrum.
Vet inte vad du gjort mer än byta blandare, men det går att lossa skruven på termostatvredet, drar det lite rakt ut , vrida det i luften mot minus, sätta tillbaka och vrida mot varmare, då blir det varmare när stoppet kommer senare för VV.
Absolut, tog loss hela paketet och tog till och med bort plastskivan inuti som begränsar vridningen. Jag tror inte att den där blandaren var riktigt ok, förmodligen något billigt skräp som såg bra ut. Ärligt talat kanske det var varmt nog efter sista demonteringen och rengöringen, men jag vill ha en blandare som ger hett vatten så att man får ställa ner ltie. Vill inte känna att blandaren begränsar tillgången på varmvatten.J jonaserik skrev:
Lite lustigt också att temperaturvredet var på andra sidan jämfört med groheblandaren, men en röd prick för varmvatten var markerad på baksidan på vänstra sidan precis som groheblandaren vill ha och som det kommer ut ur väggen.
Tror Camargue Som är Bauhaus (billiga märke) har nu oxå 160cc direkt på blandaren i svart samt krom kolla på dom. Det är ju billigare än svensk standard Mora fmmattson. Jobbar som röris och tycker faktiskt dom här billiga märkena har kommit upp sig väldigt mkt
Liknande trådar
-
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U ?
El -
Förändring i vattenverksamhet. Avrinningen från tomten fungerar inte
Juridik -
Täcksida ligger inte i linje med överskåpet, råd!
Kök -
Varför fungerar inte högra induktionshällarna?
Vitvaror -
Gustavsberg Nautic badkarsblandare, omkastare fungerar inte?
Badrum