Stickan56 Stickan56 skrev:
En momentstav kräver att man använder maskin.

Stickan
Du fällde mig som en fura. =) Tänkte inte mig för men vi kallade faktiskt den jäveln för stav i skolan med, inte rätt men ska man spänna med moment är en sådan här det enda korrekta verktyget. Den korrekta momenstaven kan fara åt fanders, minsta fel så har du skötit av gängorna innan du hinner blinka.
Med nyckeln kräver det att du har enorma armar :D

10-251_xl_2.jpg
 
A Avemo skrev:
Då vet du att du kan köra två mutterdragare i kontinuerlig drift. Det är alltid användbart.
Men en kolvkompressor gillar inte att gå i kontinuerlig drift, 50 % intermitens är vanligt så då räcker det precis till en mutterdragare i kontinuerlig drift. Vilket väl är omöjligt att uppnå av helt andra skäl :)
 
C
R Rkarlsson skrev:
Men skulle aldrig spänna ett hjul någonsin med mutterknack, luft eller batteri. De tar man för hand eller med momentstav (inte knack)
Instämmer. Monterar också alltid (maskingängad) skruv för hand, då känner man direkt om något är fel.

Sen vet jag inte om man kan skylla sönderdragna hjulskruvar på momentstaven. Gissar snarare på att det handlar om att bilverkstäderna använder fel momentstav eller ingen alls.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Instämmer. Monterar också alltid (maskingängad) skruv för hand, då känner man direkt om något är fel.

Sen vet jag inte om man kan skylla sönderdragna hjulskruvar på momentstaven. Gissar snarare på att det handlar om att bilverkstäderna använder fel momentstav eller ingen alls.
Har dessvärre sett vissa använda dessa momentstavar och matar på med full kraft, jag litar inte på det alls då man inte får någon känsla alls.
Har en gång lämnat in för bekvämlighetens skull till en runt hörnet, vad jag förstod använde han en stav. Men jag höll på att tappa hjulen inom 10 km från verkstan hem.
Handkraft känns alltid bäst när man spänner saker som inte får var varken för hårt eller för löst.
 
Stickan56
C cpalm skrev:
Instämmer. Monterar också alltid (maskingängad) skruv för hand, då känner man direkt om något är fel.

Sen vet jag inte om man kan skylla sönderdragna hjulskruvar på momentstaven. Gissar snarare på att det handlar om att bilverkstäderna använder fel momentstav eller ingen alls.
Vet inte om du kan dra sönder en skruv med de momentstavar som finns för hjulskruvar, 200 Nm har jag sett som störst. Däremot kan du med en kraftig maskin töja skruvarna.

Stickan
 
Stickan56
R Rkarlsson skrev:
Har dessvärre sett vissa använda dessa momentstavar och matar på med full kraft, jag litar inte på det alls då man inte får någon känsla alls.
Har en gång lämnat in för bekvämlighetens skull till en runt hörnet, vad jag förstod använde han en stav. Men jag höll på att tappa hjulen inom 10 km från verkstan hem.
Handkraft känns alltid bäst när man spänner saker som inte får var varken för hårt eller för löst.
Med en momentstav skall du mata på med full kraft. Då är det momentstaven som bestämmer åtdragningsmomentet och inte maskinen.

Stickan
 
C
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vet inte om du kan dra sönder en skruv med de momentstavar som finns för hjulskruvar, 200 Nm har jag sett som störst.
Nä inte på det sättet, även om det inte är bra att dra med 200 Nm när det skall dras med 130. Inte minst när man står vid vägkanten med den lilla fjösiga hjulnyckeln som ligger i bilens verktygssats.

Nej problemet är egentligen inte själva åtdragningen, utan att jag vill försäkra mig om att det inte kärvar och att skruven bottnar ordentligt innan man börjar applicera kraft. Mutterdragaren trycker på även om det kärvar eller om man kommer in snett i gängan.

Hände mig härom månaden att en skruv (ej hjul) troligen dragits med bara någon centimeters ingrepp. Då räcker 200 Nm bra för att göra skit av gängan. Var så klart dessutom en specialskruv med en udda fingänga... :mad:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Denna tråd handlar inte om vad man behöver ha. Möjligen handlar den om vad man villhöver ha.
Villhöver en billyft som kan stå utomhus.

Mutterdragare har jag några. Luft, batteri och sladdad. Den jag använt mest sedan köpet är den billigaste, tyngsta och troligen den i de flestas ögon sämsta - Biltemas 4500 Nm för 349 kr på någon REA. 4 kilo fitness när man har 4 bilar och hjälper andra en hel del.
 
För min del ser jag en saxlyft i garaget i kristallkulan.....:)
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nä, men töja hjulskruvarna. :rofl:

Stickan
Ha den till allmänt bilmek. Tro mig, när de e rostigt å jävlit så kan de va bra med lite moment. Kostade dessutom bara 1200 kr inkl. frakt. Sen att den endast drar i snitt 139l/min (jämfört med billigare dragare som ligger på drygt 200l/min) gör att jag kan använda den med min kompressor på 50 l utan att den behöver gå igång så ofta
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Med 230cm takhöjd i garaget så funkar det dåligt med en tvåpelare..

En Quick jack hade suttit som en fläskläpp, men inte för 15 lök..
[länk]

Håller på och bygger en egen istället.
Hydraulaggregat står en moddad vedklyv för. Ska beställa hydraulcylindrar nu på BF.
Hela bygget bör med råge landa söder om 4,000:-
Jag dagdrömmer lite om en låglyftande saxlyft som både hjälper till vid hjulbyte och oljeservice OCH kan funka som mekbord för tvåhjulingar och annat. Förutsättningen är dock att den är helt integrerad/försänkt i golvet, så det är rätt mycket jobb, utöver inköpet. Pelarlyftar kräver ju som du säger lite mer takhöjd.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
B konunge87 skrev:
Ha den till allmänt bilmek. Tro mig, när de e rostigt å jävlit så kan de va bra med lite moment. Kostade dessutom bara 1200 kr inkl. frakt. Sen att den endast drar i snitt 139l/min (jämfört med billigare dragare som ligger på drygt 200l/min) gör att jag kan använda den med min kompressor på 50 l utan att den behöver gå igång så ofta
Tror du ska sänka dina förväntningar lite.. Luftkravsangivelser brukar vara allt ifrån optimiska till lögn. 50 liter tank till mutterknack skulle jag säga är precis på gränsen..

Jag är inte helt insatt i förhållandet mellan vridmomentet en mutterknack levererar och luftförbrukningen, men det låter rimligt att mer vridmoment betyder högre luftförbrukning, annars hade vi ju gått emot en evighetsmaskin...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror du ska sänka dina förväntningar lite.. Luftkravsangivelser brukar vara allt ifrån optimiska till lögn. 50 liter tank till mutterknack skulle jag säga är precis på gränsen..

Jag är inte helt insatt i förhållandet mellan vridmomentet en mutterknack levererar och luftförbrukningen, men det låter rimligt att mer vridmoment betyder högre luftförbrukning, annars hade vi ju gått emot en evighetsmaskin...
Hej,
Där har du fel. Billigare svagare dragare har högre luftförbrukning. Då dyrare maskiner har tajtare tolerenser i luftmotorn/mellan lagrena så drar de dyrare mindre luft
 
B konunge87 skrev:
Hej,
Där har du fel. Billigare svagare dragare har högre luftförbrukning. Då dyrare maskiner har tajtare tolerenser i luftmotorn/mellan lagrena så drar de dyrare mindre luft
Tja, som jag sade, jag har inte doktorerat i sambandet mellan vridmoment och luftförbrukning i luftmotorer.

Du slänger ju dock in en till parameter, som jag inte sagt något om. Vid samma vridmoment är det säkert så att högre kvalitet betyder lägre luftförbrukning, men frågan är ju hur stor skillnad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.