19 992 läst · 56 svar
20k läst
56 svar
Inte alla hantverkare men...
Som det är olika mellan byggare och byggare är det mellan A-ritare. En del inte upp till klass i min mening. Större finare kontor har oftast sämre jordnära kontakt. Som kuriosa, Sveriges ledande A-byrå jobbar i CAD mjukvara jag övergav 7 år sedanK KA Berg skrev:
Byggprojekt är till sin natur en komplicerad och oöverskådlig produkt. ABS lägger hela ansvaret för att gissa sig till vad beställaren vill ha på entrepenören. Inga projekt går att avgränsa på ett så tydligt sätt att det är helt säkert att båda parter är överens om vad som är beställt. Konsekvensen av assymetrin i ansvar är att hantverkare med kunskaper i entreprenadjuridik förstår att det är idioti att ta jobb åt en privatperson till fast pris.
Med det sagt så kan det vara en trolig orsak till svårigheten att hitta bra hantverkare. Eftersom det rådande paradigmet är att alltid ta in en massa offerter och sedan anlita den med det mest fördelaktiga erbjudandet. Då betyder det att det alltid är en entreprenör som är okunnig om entreprenadjuridik som kommer vilja ha jobbet. Risken för oseriös debitering och annat blir förstås större ju djupare okunnigheten är.
De duktiga hantverkare som dessutom lagt ner tid på att lära sig reglerna kommer ni aldrig i kontakt med. De jobbar åt andra företag eller, möjligen, åt klienter som de känner sedan gammalt.
Mvh Findus
Med det sagt så kan det vara en trolig orsak till svårigheten att hitta bra hantverkare. Eftersom det rådande paradigmet är att alltid ta in en massa offerter och sedan anlita den med det mest fördelaktiga erbjudandet. Då betyder det att det alltid är en entreprenör som är okunnig om entreprenadjuridik som kommer vilja ha jobbet. Risken för oseriös debitering och annat blir förstås större ju djupare okunnigheten är.
De duktiga hantverkare som dessutom lagt ner tid på att lära sig reglerna kommer ni aldrig i kontakt med. De jobbar åt andra företag eller, möjligen, åt klienter som de känner sedan gammalt.
Mvh Findus
Halloj Var haft lite olika hantverkare ek. Ingentingörer som fixat lite
Värst var väl firman som monterade min
Luft/värmepump dom fick kom tillbaka några ggr det var mycket vibrationer i huset o flödet i värmeväxlaren var 100% fel
Det vart åtgärdat efter att chefen kom på besök o skulle lyssna o titta problemet var att dom satt pumpen i egen ovanför garaget o han ville inte gå upp men då lyfter jag väl upp dig då så han kom upp iallafall pumpen flyttades senare till markstativ o det vart oj
Efter 2 år havererade pumpen o skulle bytas
Dag bestämdes men dom ringer att pappa har gått bort får o sonen var teknikerna. Bokade ny tid för bytet
Döm om min förvåning när jordgubben dyker upp 3 veckor senare¿¿¿
Värst var väl firman som monterade min
Luft/värmepump dom fick kom tillbaka några ggr det var mycket vibrationer i huset o flödet i värmeväxlaren var 100% fel
Det vart åtgärdat efter att chefen kom på besök o skulle lyssna o titta problemet var att dom satt pumpen i egen ovanför garaget o han ville inte gå upp men då lyfter jag väl upp dig då så han kom upp iallafall pumpen flyttades senare till markstativ o det vart oj
Efter 2 år havererade pumpen o skulle bytas
Dag bestämdes men dom ringer att pappa har gått bort får o sonen var teknikerna. Bokade ny tid för bytet
Döm om min förvåning när jordgubben dyker upp 3 veckor senare¿¿¿
Kul läsning fast allt där och då säkert inte var så kul för er som varit på min sida av turen. Men vad skall man göra? Nu i efterhand så kan vi ju tillåta oss att skratta åt det så blir det en liten glitterkant på det hela till slut.
Finns absolut bra hantverkare och så finns det faktiskt "bra" hantverkare. Vad menar jag med det? Jo han brunnsgubben till exempel. Hur fan han än gjorde så var det ett konstaterat faktum. Ser man till resultat och inte till tillvägagångssätt så var han faktiskt bäst. Har ett exempel till.
När jag satt och läste igenom allt här så poppar ett minne upp från min ungdom. Det innehåller öl, uteservering, restaurangbåt och knubbig elektrikerfarbror som med livet som insats (?) övertygade kund att det var "kräm i tutan".
Uppvuxen i Nynäshamn och 1984 så invigdes en restaurangbåt, M/S Freja vid Frejas Holme. Vid invigningen var det väl inte 100 % klart och uppenbarligen så en tid efter invigningen fans där lite el-jobb som behövdes slutföras. Jag och några kompisar satt på uteserveringen precis vid entrén. En elektriker som jag kommit i kontakt med flertalet gånger genom jobbet men som jag inte mins namnet på hukade vid elskåpet som då stod på motsatta sidan av entrén från där vi satt. Han skruvade och pillade på elektrikers vis i skåpet.Han verkade bli klar, började plocka ihop sina mejslar etc. Nisse Skogmyr som var den första ägaren kommer ut och frågar elektrikern om kan hade "kräm" till skutan. Elektrikern sneglade på Nisse med ett skevt leende medan han skruvade ur en propp och spottade på tummen. Petade in tummen i den tomma sockeln så det sprakade till ordentligt. Totalt oväntat och det var som om alla runt omkring vart elektrifierade. Elektrikern torkade av tummen på byxorna och med ett flin svarade han Nisse att "Jo för fan. Det är kräm i tutan!".
Ja det var ett trick. Han visste vad han gjorde. Han hade full koll (hoppas jag). Men ändå. Vet inte om jag med all kunskap om el i världen skulle drista mig till att göra som han gjorde. Någonstans måste det ha gjort ont. Nu finns det säkert andra elektriker som med livet som insats kör detta partytrick titt som tätt och inte tycker det är en så stor grej men fan vilket trick.
Finns absolut bra hantverkare och så finns det faktiskt "bra" hantverkare. Vad menar jag med det? Jo han brunnsgubben till exempel. Hur fan han än gjorde så var det ett konstaterat faktum. Ser man till resultat och inte till tillvägagångssätt så var han faktiskt bäst. Har ett exempel till.
När jag satt och läste igenom allt här så poppar ett minne upp från min ungdom. Det innehåller öl, uteservering, restaurangbåt och knubbig elektrikerfarbror som med livet som insats (?) övertygade kund att det var "kräm i tutan".
Uppvuxen i Nynäshamn och 1984 så invigdes en restaurangbåt, M/S Freja vid Frejas Holme. Vid invigningen var det väl inte 100 % klart och uppenbarligen så en tid efter invigningen fans där lite el-jobb som behövdes slutföras. Jag och några kompisar satt på uteserveringen precis vid entrén. En elektriker som jag kommit i kontakt med flertalet gånger genom jobbet men som jag inte mins namnet på hukade vid elskåpet som då stod på motsatta sidan av entrén från där vi satt. Han skruvade och pillade på elektrikers vis i skåpet.Han verkade bli klar, började plocka ihop sina mejslar etc. Nisse Skogmyr som var den första ägaren kommer ut och frågar elektrikern om kan hade "kräm" till skutan. Elektrikern sneglade på Nisse med ett skevt leende medan han skruvade ur en propp och spottade på tummen. Petade in tummen i den tomma sockeln så det sprakade till ordentligt. Totalt oväntat och det var som om alla runt omkring vart elektrifierade. Elektrikern torkade av tummen på byxorna och med ett flin svarade han Nisse att "Jo för fan. Det är kräm i tutan!".
Ja det var ett trick. Han visste vad han gjorde. Han hade full koll (hoppas jag). Men ändå. Vet inte om jag med all kunskap om el i världen skulle drista mig till att göra som han gjorde. Någonstans måste det ha gjort ont. Nu finns det säkert andra elektriker som med livet som insats kör detta partytrick titt som tätt och inte tycker det är en så stor grej men fan vilket trick.
Den gubben har jobbat mycket med starkström skulle jag tro! Gamla ställverks arbetare och andra tjockströms gubbar byggde upp en impedans likt en svål på tummen och kunde bjuda på sådana förbeställningar!MacAver skrev:Kul läsning fast allt där och då säkert inte var så kul för er som varit på min sida av turen. Men vad skall man göra? Nu i efterhand så kan vi ju tillåta oss att skratta åt det så blir det en liten glitterkant på det hela till slut.
Finns absolut bra hantverkare och så finns det faktiskt "bra" hantverkare. Vad menar jag med det? Jo han brunnsgubben till exempel. Hur fan han än gjorde så var det ett konstaterat faktum. Ser man till resultat och inte till tillvägagångssätt så var han faktiskt bäst. Har ett exempel till.
När jag satt och läste igenom allt här så poppar ett minne upp från min ungdom. Det innehåller öl, uteservering, restaurangbåt och knubbig elektrikerfarbror som med livet som insats (?) övertygade kund att det var "kräm i tutan".
Uppvuxen i Nynäshamn och 1984 så invigdes en restaurangbåt, M/S Freja vid Frejas Holme. Vid invigningen var det väl inte 100 % klart och uppenbarligen så en tid efter invigningen fans där lite el-jobb som behövdes slutföras. Jag och några kompisar satt på uteserveringen precis vid entrén. En elektriker som jag kommit i kontakt med flertalet gånger genom jobbet men som jag inte mins namnet på hukade vid elskåpet som då stod på motsatta sidan av entrén från där vi satt. Han skruvade och pillade på elektrikers vis i skåpet.Han verkade bli klar, började plocka ihop sina mejslar etc. Nisse Skogmyr som var den första ägaren kommer ut och frågar elektrikern om kan hade "kräm" till skutan. Elektrikern sneglade på Nisse med ett skevt leende medan han skruvade ur en propp och spottade på tummen. Petade in tummen i den tomma sockeln så det sprakade till ordentligt. Totalt oväntat och det var som om alla runt omkring vart elektrifierade. Elektrikern torkade av tummen på byxorna och med ett flin svarade han Nisse att "Jo för fan. Det är kräm i tutan!".
Ja det var ett trick. Han visste vad han gjorde. Han hade full koll (hoppas jag). Men ändå. Vet inte om jag med all kunskap om el i världen skulle drista mig till att göra som han gjorde. Någonstans måste det ha gjort ont. Nu finns det säkert andra elektriker som med livet som insats kör detta partytrick titt som tätt och inte tycker det är en så stor grej men fan vilket trick.
Det finns sannolikt varierande kunskap och kompetens inom alla yrkesområden.
Tänker man då hjärnkirurg, eller service av flygplansmotorer, så blir det genast ännu kusligare än lite sneda vindskivor.
Tänker man då hjärnkirurg, eller service av flygplansmotorer, så blir det genast ännu kusligare än lite sneda vindskivor.
För visso... men hur börjar man bygga upp utan att dö??? De har ju ingen svål i början. Antar att de i början som lärlingar biter ihop, sväljer gråten och tömmer brallorna på kakka när ingen ser.P Plattsättning&Sånt skrev:
Har jobbat med flygplansmotorer större delen av livet, förvisso nytillverkning och inte service men det finns inom samma arbetsplats så känner man någon som jobbar där får man höra en hel del historier. Det är många motorer som kommit in för service efter många år på fältet som har förträffliga lagningar av silvertejp överallt...M MagHam skrev:
Min bästa proffsreparation är gjord på min Toyota Aygo -07. Köpte den för att ha en bensinsnål andrabil när jag bodde i Tokholmen 2014. Straxt efter köpet lossnade fästet längst bak på avgasröret. Det gick inte hål eller så men iom att röret gör en krok över bakaxeln (bilen är framhjulsdriven så mest bara en liten stålpinne mellan hjulen bak) la sig röret fint där och skallrade glatt med en lustig audioeffekt liknande den i Crazy Frog/Axel F låten.Dalbotös skrev:
Riktigt svängigt faktiskt.
Första reparationen vart på ett säkert yrkesmannamässigt vis matningskabel till digitalt varularmsystem jag arbetade med för tillfället. Enda jag hade i bilen. Dag tre efter reparation skulle jag åka till Sigges Cykel å köpa lite reservekrar till min ler-racer cykel efter jag just tagit min sista i lådan. Åker dit, köper 10 st och när jag svänger ut på Bergslagsvägen faller avgasröret ner på bakaxeln igen. Vad göra? Slut på larmsystemkabel så tog en eker.
Den ekern håller än idag, 12.300 mil senare, röret på plats. Hade jag köpt nytt rör hade det kostat mig 600 kr på Biltema. Ekern kostade nog en tia.
Är inte auktoriserad Toyota service-nisse men kan ändå.
Redigerat:
Har också haft tur i jämförelse. Det enda jag kan komma på var en gubbe som skulle glidgjuta min skorstenspipa. Men när han dök upp var han så full att jag vägrade släppa upp honom på taket, tur att han inte körde bilen iaf. Valde annan nyktrare firma.
Annars är det väl mest tidsuppfattningen som retar. Inbokade möten som aldrig blir av. Plötsliga stopp i i veckor på projekt utan någon förklaring etc. Men kvaliteten har än så länge varit bra.
Annars är det väl mest tidsuppfattningen som retar. Inbokade möten som aldrig blir av. Plötsliga stopp i i veckor på projekt utan någon förklaring etc. Men kvaliteten har än så länge varit bra.
Min erfarenhet av full brunsborrargubbe får mig att tro att du begick ett misstag. Må hända viss förödelse ägt rum och gubben troligen varit nära döden (nära träffar ingen haren) men du hade nog haft den bästa slammade pipan i riket.G Galten skrev:
Har inte tid för lång utläggning men har fått både himmel och helvete med hantverkare.
Bäst:
1. elfirma som gjorde allt prydligt och tog rimligt betalt mm. Trevliga på alla sätt.
2. Badrumsfirma (UE till TE) vars VD ringde för att säkerställa att vi var helt nöjda innan de ens faktuterade vår TE. Och de hade gjort ett kanonjobb.
3. Dräneringsfirma, stabila
4. Byggfirma som gjorde vårt utbygge. Hela tiden känsla för detaljer, uppdaterad budget vid ändringar och när de jobbat upp mer än budget till slut så drog de av från fakturan utan att vi ens behövde påtala det.
Sämst (kortversion):
1. Badrumshantverkare som gjorde så dåligt jobb att allt fick rivas.
2. Badrumshantverkare nr 2 som slarvade med allt och skrek att jag var en vidrig människa när jag ville att de skulle följa branschregler.
3. Elektriker som pratade aggressivt med sig själv, med olika röster
4. Rörmokare där den ena skrek "vad faan har han gjort?!" när han kom och skulle fortsätta på det hans kollega gjort dagen innan.
Bäst:
1. elfirma som gjorde allt prydligt och tog rimligt betalt mm. Trevliga på alla sätt.
2. Badrumsfirma (UE till TE) vars VD ringde för att säkerställa att vi var helt nöjda innan de ens faktuterade vår TE. Och de hade gjort ett kanonjobb.
3. Dräneringsfirma, stabila
4. Byggfirma som gjorde vårt utbygge. Hela tiden känsla för detaljer, uppdaterad budget vid ändringar och när de jobbat upp mer än budget till slut så drog de av från fakturan utan att vi ens behövde påtala det.
Sämst (kortversion):
1. Badrumshantverkare som gjorde så dåligt jobb att allt fick rivas.
2. Badrumshantverkare nr 2 som slarvade med allt och skrek att jag var en vidrig människa när jag ville att de skulle följa branschregler.
3. Elektriker som pratade aggressivt med sig själv, med olika röster
4. Rörmokare där den ena skrek "vad faan har han gjort?!" när han kom och skulle fortsätta på det hans kollega gjort dagen innan.
Har också bra och dåliga erfarenheter av hantverkare. Den senaste var av det positiva slaget. En relativt ung kille, lågmäld och nästan lite försiktig framtoning som inte pratade i onödan. Överraskade hela tiden genom att ligga före tidsschmat och den enda gång han inte kom på utsatt tid så meddelade han det två dagar innan att han behövde byta dag och tid. Han skulle bla byta ut två fönster till nya i ett större format, Jag har satt in en del fönster själv men valde bort att gör det denna gång bla då jag tyckte det såg krångligare ut än vad jag ville ge mig på. En dag när jag kom till huset hade han redan bytt fönstren och då jag frågade om det hade varit besvärligt var svaret lite av Ingemar Stenmark - "nja, som förväntat".
Kul läsning. Tyvärr så har hantverkare idag väldigt låg yrkesheder. Man får uppfattningen att många knappt vet vad dom sysslar med. Det är väl så att dom kan leva på att många fastighetsägare har tummen mitt i näven. Sedan är det så att stora bostadsbolag som anlitar hantverkare inte ställer så stora krav på kvlitet. Jag har bott i en nybyggd lägenhet med hur mycket byggfel som helst. Felmonterad ytterdörr som inte tätade ordentligt i överkant, alla dörrfoder på innerdörrarna satt ej i rät vinkel samt gick inte ner till golvet överallt, vågiga väggar pga dålig spackling, sprickor i väggarna, dåligt fall på avloppen i diskhon, dåligt fall i badrum, felmonterade element där man pga av okunskap låtet dessa sticka ut ca 10 cm utanför fönsterbänken m.m. När hag påtalade detta för en av projektledarba, en relativt nybakad byggnadsingenjör från KTH blev svaret goddag yxskaft. Han hade inga som helst begrepp om hur det borde sett ut. Bostadsbolaget var nöjda med undermålig kvalitet då dom ändå kunde ta ut full hyra. Så det är kanske inte så konstigt att det ser ut som det gör. Sedan tror jag att många inte vågar klaga. Dock har jag goda erfarenheter av " min" rörkrökare. Han var här och bytte huvudventilen på vattnet. Ett par dagar efteråt började det läcka i kopplingen på röret. Det visade sig att det var en liten buvkla på röret (järn) precis där kopplingen hamnat. Ringde och påpekade detta. Dagen efter var det fixat, givetvis utan kostnad. Så det finns bra hantverkare men dom är väldigt sällsynta. Slarvpellar är betydligt vanligare. Jag tror att man för bekväma sig att göra mer själv så att man själv åtminstone har lite kontroll på resultatet. Ofta har man någon vän som har det kunskaper man inte har själv.MacAver skrev:Ibland går man igång. Inte alltid man skall ta ut svängarna i en tråd på ett forum för att nå ut med sina för stunden svallande känslor. OT är ett otyg. Rätt plats är inte alltid där man är så därför flyttar jag in mina funderingar i ämnet hantverkare hit.
Vill även säga att jag inte alls hatar hantverkare men mina erfarenheter har gjort mig aningen luttrad. Det är jag och inte alla. Är du hantverkare, ta inte åt dig. Det var inte du som kom hem till mig och ställde till det (eller?). Se det som tragikomiska anekdoter som kanske inspirerar dig till att fortsätta göra ett bra jobb och var glad att det här inte handlar om dig utan om avarter i din yrkeskår. Avarter finns i alla yrkeskårer.
I en annan tråd berättade jag om min ordeal när jag anlitade en rörmokare. Redan det lite OT men ett svar på en kommentar. Rörfarbror 1 gjorde flera fel som resulterade i att jag kontaktade en annan rörfarbror som fick komma och kolla de korrigeringar jag gjort efter den första rörfarbrorn. Rörfarbror 2 var ner i krypgrunden en god stund och kom upp och sa att allt såg fin-fint ut men han hade korrigerat ett fel som jag då tydligen inte hade upptäckt men nu skulle det funka bra.
Rörfarbror 2 hade tagit på sig att koppla in allt avlopp på samma utgående avlopp, vi har två. Ett för gråvatten och ett svartvattenutlopp som går ut i vår svartvattentank. Det här resulterade i att vi två dagar senare hade full svartvattentank och fick ringa Relita typ en månad tidigare än vi räknat med.
Som svar i tråden fick jag veta att det nog inte var riktiga rörmokare vi anlitat. Dessutom var det konstigt att alla hantverkare på forumet utmålas som värdelösa.
Rörisarna hade uppskattningsvis minst mellan 10-20 års erfarenhet var för sig och representerade auktoriserade rörfirmor. Om inte de är rörmokare så vetefan hur man skall hitta en sådan.
Har varit fastighetsägare i över 30 år. Äger idag 4 småfastigheter och har genom åren varit ägare till lite över tiotalet småhus. Första 15 åren har jag inte haft speciellt stora problem med de hantverkare jag anlitat (förutom en brunnsborrare). De senaste 15 åren har inte bara priserna ökat oheligt mycket utan även kvalitén har saggat ihop totalt på de hantverkare vi har anlitat. För att inte tala om deras tidsuppfattning. Åter igen - min personliga erfarenhet helt utan empiriska belägg för att min uppfattning är förankrad i allmän sanning.
Skall lista några, för mig, minnesvärda hantverkar-fail's förutom de ovannämnda rörgubbarnas för att illustrera min måhända orättvist dystra syn på hantverkare.
Håltagning i vägg för dörr där hålet blev 30% större än karmen men de lyckades ändå spräcka sprillans ny dyr karm som de bara målade över med vit tretton-steg-bort-på-nyansskalan färg och bara över den 5 mm breda sprickan (?!?). Hur jobbet totalt sett såg ut när de ansåg att det var klart var som om två treåringar kommit över lite av varje ur DeWalt's och Jotun's sortiment. 2.000 kr dyrare faktura än offererat. Vägrade betala och det gick så småningom till ARN. Företaget erbjöd sig att korrigera alla fel men dök aldrig upp. Vi har inte efter det heller fått nya uppmaningar om att betala de fakturor som företaget skickat. Företaget upphörde att existera knappa året efter.
Kakling av badrum där man missat med 9 mm mätt över en meter i våglinjen vid brösthöjd på en tremetersvägg. En gnutta sjösjukekänsla infann sig vid tandborstning och rakning vilket hade funkat på ett ångfartyg men inte i ett landfast hus i Bromma. Utfört av en av Stockholms då iaf större kakelfirmor med säte i Solna. Faktura ca 4.000 kr över offererat. ARN igen och den väggen kaklades om på kakelfirmans bekostnad.
Uppsättning av vägg som inte slutfördes (ena sidan blev aldrig skivklädd) samt att väggen lutade så att dörren inte gick att öppna. Medelålders enmanssnickare som jag fått varmt rekommenderad. Fick aldrig någon faktura och fick aldrig tag i gubben. Gjorde jobbet själv. Sett han några gånger på bolaget men han pinar iväg så fort han ser mig. Han blev från annat håll varmt rekommenderad när jag letade snickare för ett annat jobb i våras. Avrekommenderade å det bestämdaste.
Installation av frostsäkert utkast som visade sig inte vara den frostsäkra varianten utförd av rörfirma representerad i några av våra större orter i Mälardalen. Fakturan iofs "spot on" priset på offerten men fel ändå. Kontaktade firman som skickade nytt frostsäkert utkast med faktura motsvarande Ahlsells orabatterade pris plus frakt och fakturaavgift. På fakturan stod "Installationsmaterial. Kunden installerar själv". Åkte dit och lämnade utkastet på kundtjänstdisken och rev fakturan. Mottog samtal senare samma dag från platschefen. Fick tillbaka det frostsäkra utkastet med post men ingen faktura. Bytte själv och slängde skräpet de satt dit.
Byte av 6 kvm solskadad ytterpanel på ena sidan av min tidigare bostad (2004 tror jag det var) kostade 16.000:- utan rot. Perfekt jobb och tog två man två halvdagar (på fakturan 2 man 2 heldagar). Supernöjd. Fick in typ 7-9 offerter 2015 för exakt samma jobb fast andra sidan av huset. 52.000 kr ROT avdraget från samma firma som tidigare och de kom in med lägsta offerten. Jag gjorde jobbet själv för 9.000 kr inkl. hyra av byggställning och tog tre dagar med inkl städning mm.
Roslagens bästa om än lite excentrisk certifierade brunnsborrare, enligt allt och alla inklusive största rörfirman i Norrtälje, borrade brunn vid vår sommarstuga. Vi var inte själva med (som tur var). Torpetgrannen ringer mig på jobbet förskräckt och andfådd. Full som en gås blåste brunsgubben igång en tisdagseftermiddag och självklart gick det käpprätt åt pipan (på sätt och vis). Fick spola av hela stugan för den var helt täckt med bergsslam. En sprucken borrkrona hittades några veckor senare ca 250 meter bort på grannens tomt. Vad som egentligen hände vet nog ingen men det såg ut som ur en krigsfilm när jag skyndsamt tog mig till torpet. Att ingen dog (gubben var nog fan nära att stryka med) är ett under. Det bästa var att han i alla fall hade mage att erkänna och halverade priset på det 60 meter djupa hålet som ger 3000 timliter kristallklart helrent bergsvatten. Så det blev ett hål som bara kostade 4.000 kr plus hela familjen engagerad i katastrofröjning iklädda helgalon i några dagar. Tyvärr fick en granne också fiffa till på sin tomt.
Fönsterfirma har fått i uppdrag av Trafikverket att på deras bekostnad byta ut våra fönster. Beslutet togs i juli 2016. Ett år senare kontaktade jag Trafikverket och fick veta att något nog blivit fel och att inom 4 veckor skulle fönsterfirman komma och byta fönstren. Sommaren 2020 kom Trafikverket och hälsade på i ett annat ärende (cykelbana på en bit av tomten). Frågade om de kunde kolla upp vad som hände med mina fönster. Får beskedet några dagar senare att i mitten av nästa vecka hade firman lovat. Trafikverket är bundna av något slags avtal som omfattar "i mån av tid" och lite andra formuleringar så någon annan firma har de inte möjlighet att ge uppdraget innan avtalet går ut antar jag. Har ju välfungerande fönster så jag bryr mig inte så mycket, inte heller min idé att byta dem, men man undrar ju om inte träden till fönsterkarmarna hinner växa klart innan avtalet går ut?
Behövde fixa till en inte allt för akut abrovinkel på stuprör. Större firmorna i krokarna var inte bara galet dyra utan skulle inte ha tid de närmsta månaderna (maj 2018). Fick tag i en lokal takplåtslagare veckan efter som gjort mycket jobb åt bönder runt ikring. Han kom och mätte och sa att det gör han på ett par timmar. Supertrevlig kille. Han skulle komma 07:30 dagen efter. Han har klart missuppfattat betydelsen av "dagen efter" eller blandat ihop den med den alternativa innebörden på något holistiskt vis. Jag utnyttjade dock hans stege som fortfarande står kvar och fixade det själv juni 2020 efter jag sprang på en superdammig stuprörsdel som passade perfekt på byggvaruhuset i storstan.
Sen tidigt 2017 har vi försökt att komma i kontakt med elektriker för att hjälpa oss vid diverse rätt omfattande ombyggnationer. Ett letande som fördröjt allt vi planerat med år. Av 20+ firmor har bara en elektriker kikat förbi. Han var hos grannen och bytte proppskåp så jag högg honom där och då. Det var i juni 2020. Han sa att de hör av sig i augusti efter semestrarna eftersom det krävdes några dagar och två man för första etappen i vår renovering eller så får jag höra av mig. Fine! Han hörde inte av sig. Jag orkar inte jaga folk med ljus och lykta. Som tur är har jag fått fatt i en ung kille med egen firma som är väldigt arbetsvillig och oerhört lyhörd som hjälpt oss sista tiden. Tyvärr har kärleken fått honom på flyttankar så jag kommer peppra honom med jobb så länge han bor på orten. När nästa rara exemplar av lysmask dyker upp vet man ju inte.
Det här var pärlorna från mina 30+ år som fastighetsägare som tillsammans med andra erfarenheter fått mig att mer känna misstro än tillit till hantverkare. Har större tillit till min tandhygienist, de som sitter i kassan på ICA, distriktssköterskan och han som kommer och tömmer slam hos oss. De gör sitt jobb.
Som sagt är det här 100% min personliga erfarenhet de senaste åren och hoppas att jag är relativt ensam om att uppleva dessa misstag som begåtts. Sorgligt nog så säger Konsumentverkets statistik något annat. Bilmekaniker och hantverkare ligger i toppskiktet på listan över anmälningar. Är inte förvånad.
Bara vi som haft extrem otur?
Hur fasen överlever dom? Dom måste ju svälta ihjäl.Workingclasshero skrev:Workingclasshero här.
Gör mycket själv, men när grunden till mitt hus skulle göras så slog insikten att jag inte kunde själv, rätt så hårt.
Fick tag på en snickare som hjälpte mig med grunden och jag hjälpte till.
Fick inte 3 veckor ledigt av chefen, men 14 dagar ;-) Han var rätt sur efteråt.........
Elektrikern eldade upp jordefelsbrytaren, men bytte snabbt.
Huset timrade jag upp själv.
Nämnde för en målare på vårkanten att jag behövde måla huset med järnvitrol, och vi bestämde löst en helg 3 månade senare, kommer hem efter den helgen och han är där och målar själv...... jag målar färdigt veckan efter och faktura på färg och arbete kommer aldrig.....
Efter 4 år i huset råkar jag nämna för en grävmaskinist att jag kanske ska bygga ut, och en kväll när jag ramlar in i huset ringer telefonen: "Hej, det är Alfons, har du sett gropen?"
Faktura på den gropen kom inte den heller, och där står nu mitt torn.
Plåtslagarjäveln som gjorde kröningen på tornet gjorde fel, jag var sjuk när han utförde arbetet så jag orkade inte klaga, felet kvarstår nu 20 år senare.
Sprängde för avloppet, och när grävmaskinen efter väl utfört värv skulle lastas försvann mitt internet........ ekipaget var lite för högt för min luftledning....... Men jag frågade om han kunde backa av och hjälpa mig att gräva ner min luftledning, vilket han då gjorde, jag skarvade och han grävde och drog av 2000 på fakturan för besväret.
Elektrikern i garaget fick jag tjata dit 4 gånger innan det blev klart, faktura kom aldrig....
Jag kan hålla på mer, men stannar här.
Hantverkare, sug i er, ni är fantastiska och dåliga och vissa slappa på fakturering ;-)