Vad kan det kosta att installera en värmepump luft/luft typ Panasonic?
Kan man anlita vem som helst. Eller ska installatören vara auktoriserat?
 
Runt 5000 kr.
 
Snailman
Behörig har väl med hur mycket garantier som ska gälla på pumpen.

Om du köper pumpen själv kan det vara svårt att få någon som vill installera den.
Så funderar du på det, är det nog bäst att ha en installatör på lut först.
 
Hur kan ett 2 max 3 timmars jobb kosta 5000 spänn? Värsta överpriset jag sett på länge.
 
  • Gilla
HanssonMorales
  • Laddar…
Svärfar har i förra veckan haft en installatör hemma och monterat en luft/luft-värmepump och det tog en hel arbetsdag.
Det var en Panasonicpump som skulle ersätta en trasig gammal pump som suttit på samma ställe.

Han hade också STORA problem att få tag i någon som ens ville montera en pump som han inköpt själv från Onzza.com (tror jag det var).
 
lofjon tycker du 5000 kr är dyrt? nja inte med tanke på vad det innebär rent garanti mässigt att instalera en luft/luft pump inte direkt någon guldgruva.
Men visst kan du få det att gå ihop billigare så vissa gärna en litenkalkyl på hur!!!
 
Snailman
Hos mej tog det två gubbar 3 timmar att montera.
 
Till Overlander och dr.frost.

Jag är ej installatör av värmepumpar och har inte heller utgett mej för att vara det. Var har jag utgett mej för att vara det? Snälla, visa det är ni sjyssta.

Jag fick min Panasonic E9 installerad av en montör för 2000 kr. Tog honom 2,5 timme.
Jag köpte pumpen från samma firma och han sa då inget om några problem med garantierna. Därför tycker jag att 5000 kr är hutlöst i jämförelse med vad jag betalade.

Självklart var jag med och hjälpte till att hålla i och hantlanga för smidigare installation för montören.
 
Snailman
Det beror ju lite på vad de tar för pumpen, en E9DKE går att få för ca 8500 inkl moms och monteringsmaterielet säg 1500 med plastkanaler, 5m rör och stativ inkl moms

Om du jämför med detta pris, betalade du då fortfarande 2000kr för installationen?
 
hej
ni har rätt en komplett install kostar runt 5000kr
monterar man upp innerdel + ytter del på egenhand
så bör det gå fixa bort några kr

fast el montaget och vacumsug slipper man ju inte i från
så 3000kr går det säkert på
 
Jag gav en tusenlapp, men det var enbart för montering(koning) av rören, vakumsugning, och utfärdande av nån sorts protokoll. Jobbet tog ca 1 timme. Pumpen köpte jag från Nettopump och det skulle inte vara några problem med garantin ifall jag hade protokollet (kan det ha hetat kylprotokoll?)
 
dr.frost skrev:
Du måste vara en hejare på montage av värmepumpar lofjon ! Kanske skulle starta eget.
Har en bekant som nyligen monterade en Sanyo L/L värmepump. Han monterade innedelen själv på väggen, resten gjorde VVS-firman. 2 timmar för en gubbe. Så 2-3 timmar för en komplett installation under "normala" förhållanden låter helt rimligt.
 
tjenare
här(blekinge)ligger installatioskostnaden på ca 2500kr + instkostnad för elen
 
ab-cd skrev:
Har en bekant som nyligen monterade en Sanyo L/L värmepump. Han monterade innedelen själv på väggen, resten gjorde VVS-firman. 2 timmar för en gubbe. Så 2-3 timmar för en komplett installation under "normala" förhållanden låter helt rimligt.
håller med !!! har en svåger som installerar såna det tar inte lång stund att instalera dom
 
Dr Frost: det verkar vara många här inne som enligt dej skulle kvalificera sej som ypperliga installatörer och starta eget, själv då?

Snailman: 12 500 gav jag för klabbet (ink moms och installation). Det gör iofs enligt ditt räkneexempel att min installationskostnad stiger till 2 500 kr. Ändå hälften av 5000 kr som jag fortfarande tycker är ett rövarpris. Man kan lägga dom pengarna på andra välbehövliga pryttlar än att "skänka" dom till ett företag som säkert täljer ordentligt med pengar ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.