7 798 480 läst · 38 174 svar
7798k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
G GargamelSE skrev:
Hep skrev:
JanneJanne123 skrev:
Eller dubbelsjälvmål?Hep skrev:Ingen hemlighet var jag bor som sagt och det skäms jag inte för. Däremot talar jag väldigt tyst om att halva släkten kommer från Falun, för det är ju inget man kan skryta med direkt.
Jag tycker bara att det är roligt när man misslyckas med att nedvärdera andra. Som att stava fel till profesi... proffi... proffess... äh ni fattar.
SAOB (visserligen pl. dock sg. i bet. 5, dock föråldrad (svärdsymbolen)):
4) ss. bestämning till ett sbst. i pl., numera nästan bl. i pl. best., utan kollektiv bet.: som utgöra lägsta antalet. Han fick de minsta rösterna vid valet. Weste (1807). Auerbach (1911).
Kolla även bet. 1:
1) som till storlek l. omfattning l. myckenhet l. mängd l. grad o. d. intager lägsta rummet l. är obetydligast l. ringast av två l. flera storheter; ofta i best. form, dels attributivt (ofta utan föregående artikel),
1a: obetydligaste mängden l. delen (av ngt som uttryckligen angives...I vilka länder dricker man minst kaffe?...
och bet. 6:
6) som till värde l. vikt l. betydelse l. anseende står lägst l. är obetydligast l. ringast.
Om man ska hårdra det, utifrån ordets betydelse och tillkomst, funkar inte "minst IQ"? Som "var dricker man minst kaffe?/var dricker man den oansenligaste mängden kaffe?", så "vem har minst IQ?/vem har den oansenligaste mängden IQ?
Snacka om meta-humor...
Redigerat:
Nä, nu blommor löken. Bara män! Och tomtens döttrar då? Skall de vara hemma i köket och hjälpa hemmafrun tomtemor med att lappa kläder och laga mat till den fete patriarken ända tills de blir bortgifta,Per Eskilsson skrev:
medans den förstfödde lillprinsen far land och rike runt för att skapa ett kontaktnät inför den kommande karriären.
Tänk på barnen. Mansgris!
Staffan Wachenfeldt
Att läsa SAOB med alla dess förkortningar är ungefär som att lyssna på en pratglad akademiker med dålig mobiltäckning. Säkert egentligen både intressant och lärorikt, men i praktiken rätt osammanhängande och svårtytt.
Har du inte hört ungdomarna? Det är därifrån deras uttryck kommer, men då också uppblandat med engelska. Så det är kört för en annan likefanHep skrev:
I praktiken väldigt sammanhängande och lättytt, se https://www.saob.se/hjalp/forkortning/Hep skrev:
Handlar om en enkel ctrl - f och att söka efter förkortningen du letar efter.
Förenklat: jag tror du har fel angående att "minst" inte kan användas så. Enkelt exempel: "spelaren hade minst poäng i målligan" och på samma sätt "göteborgaren hade minst IQ i staden". Om man vill förstå resonemanget utan att kolla ordboken, kan man byta ut "minst IQ" mot "minst mängd IQ" eller "obetydligaste myckenheten/mängden av IQ".
Nu åter till humor!!
Lägst poäng och lägst IQ, inte minst.
Ursprungligen tror jag historien går såhär (Ursäkta mig alla inblandade )
- Vad händer om en skåning flyttar till Norge?
- Medelintelligensen stiger i både Sverige och Norge.
Ursprungligen tror jag historien går såhär (Ursäkta mig alla inblandade )
- Vad händer om en skåning flyttar till Norge?
- Medelintelligensen stiger i både Sverige och Norge.
G gaidin skrev:
Efter lite tänkande får jag som Skåning säga att detta var väldigt elakt mot Norrmännen!