Ska göra nästa steg i totalrenovering av vatten och avlopp och nu är det dags för pannrumstaket och härvan där som ska redas ut.

Vad är "the shit" när det gäller rörupphängning/förläggning i tak och längs väggar idag?

Förutsättningar är i princip 22mm (ev en liten bit 28mm) hård koppar från vattenmätare upp längs vägg och som kallvatten längs källartak. Från VVB senare ytterligare ett 22mm hårt kopparrör som varmvatten vid sidan av kallvattnet. Från båda avstick ett par 15mm avstick både uppåt till tappställen på övervåning (mest troligt pex) och nedåt till tappställen (mest troligt hård koppar) och sen även 15 alt 18mm matning till två tappvattenfördelare.

Lättbetongvägg med rätt mycket utanpåliggande el och ojämnt betongtak, måste pendlas ner från tak gissningsvis 10cm och även vara mekvänligt för matningarna uppåt. Måste kunna pressa/alt löda på plats likaså. Måste gissningsvis måste få färdigisolerat rör vara 2-3cm från vägg för att unvika el och lite ojämhet.

Takjärn + rörklammer/svep?
Konsol på vägg med rörklammer/svep?
De vanliga rörhållarna känns som de går bort även med distansbrickor.
 
Det finns Skruvstift (M8 x längd) som man skruvar in i väggen/ taket och finns i olika längder och dem kan man gänga i ett gummi svep (M8x dim på röret) Funkar bra och ger ett slimat intryck ifall man behöver förlänga dem så kan man ta en långmutter och gänga i en bit gängstång och svep i änden. Men är man inte petig kan man använda takjärn + gummisvep med gängstång och muttrar men de ser lite industriaktig ut men de håller bra. Det förutsätter att man isolerar för att de ska bli snyggt. Annars ska man inte isolera kan man ha pendelhylsor med kopparsvep (finns i olika längder) . Pex rören finns det speciella klammer till man som man skruva fast rören i, likt el klammer 25 mm.
 
Krilleman
Takjärn är enkelt. Lätt att ändra höjden. Men lite fult.

Skruvstift blir mycket snyggare. Dock kan det vara pyssligt med alla olika längder man måste köpa. Alternativet till skruvstift, men ser precis lika ut utseendemässigt, är slagankare med klippt gängstång. Då kan du få exakt längd, alltid! Detta har jag själv i min källare, men det klassas av många som "rörmokar-erotik". Inte ett öga är torrt ;)

Ska du isolera rören själv så är det lättare om du monterar M8 bladhylsa med klassiskt svep med M6 mutter och skruv. Detta förfarande fungerar inget bra i vertikala installationer.

Tar du hjälp av en riktig rörisolerare så kan du köra med gummiklammer. Dessa klammer sitter stenhårt mot rören och allt blir stabilt. Även i vertikala installationer! Men kräver mer pyssel vid isoleringen.

Isolera med rörskål typ Isover!

Och ja, jag tycker verkligen man ska lägga en slant på teknisk isolering!
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Slagankare var en ny variant, inte tänkt på den. Upplevelsen jag vill uppnå är så långt från hempul som möjligt, mer modell kopparporr som tyvärr ska döljas lite med isolering. Uppvärmd källare dock så det behövs inte tokisoleras

Har hittills kört svart armaflex och tanken var att fortsätta med det. Väldigt lättarbetat. Blir förmodligen "bullar" med gummiklammer men svep borde sväljas lätt
 
Okay, normala svep får det bli. Funderar fortfarande på skruvstift eller slagankare och jag måste nog mäta lite för att se vad som passar. Slagankare i lättbetongväggar måste undersökas likväl. Efter att ha kollat lite kommer placeringen bli i tak/väggvinkel med ungefär 100mm från överkant varmvattenrör till underkant tak

Några uppföljningsfrågor på detta:
- Finns det rekommenderade avstånd mellan svepen?
- Sätter man extra svep kring avstick?
- Om vi förutsätter 22mm rör som grövst med armaflex för ytterdiameter 44mm hur vad kan vara lämpligt cc-mått
mellan kv och vv rör?

Kommer säkert på fler frågeställningar var det lider
 
Krilleman
myrstack skrev:
Okay, normala svep får det bli. Funderar fortfarande på skruvstift eller slagankare och jag måste nog mäta lite för att se vad som passar. Slagankare i lättbetongväggar måste undersökas likväl. Efter att ha kollat lite kommer placeringen bli i tak/väggvinkel med ungefär 100mm från överkant varmvattenrör till underkant tak

Några uppföljningsfrågor på detta:
- Finns det rekommenderade avstånd mellan svepen?
- Sätter man extra svep kring avstick?
- Om vi förutsätter 22mm rör som grövst med armaflex för ytterdiameter 44mm hur vad kan vara lämpligt cc-mått
mellan kv och vv rör?

Kommer säkert på fler frågeställningar var det lider
Slagankare fungerar inget bra i lättbetongväggar. Använd då hellre lättbetongskruv eller GB10 plugg med vanlig konsolskruv i ett Z-gärn med M8 mutter + M8 gängstång + gummisvep för stabil vertikal konstruktion.

Kopparrör klammas enligt tabell:
http://www.koppar.com/files/2009-04_Faktablad_Klamring_av_kopparrör_Svenska.pdf

Avståndet mellan rören i taket bör vara ca 5cm mellan färdigisolerade rör.

Upphängning sätts alltid direkt på avstick från stam. Inga extra svep för själva T-röret på raksträcka med 22mm kopparrör.
 
En hög med koppardelar för lödning just uthämtat.

Hade även styrt in mig helt på svep monterade på cc-60 med syskonklämmor då en del med orginalinstallationen är gjord så men när jag fick hem s-böjarna nu så inser jag att de är gjorda för cc-40 eller max cc-50.

Antingen skippa färdiga s-böjar eller kompromissa med den tänkta isoleringen verkar det sluta med....
 
Krilleman
Vad har du för RSK på dina S-rör?
 
Rsk?! Har ju snålat mig och köpt från Rinkaby rör igen så det är den vanliga tillverkarbingon, hittade inte så mycket löddelar för oss vanliga dödliga utan konton på resten av ställens jag kollade på :p image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T-röret på undre bilden mest att symbolisera ett annat 22mm rör. Känns som cc-40 till cc-50 skulle funka utan isolering och cc-50 med 10mm isolering även om det blir tight
 
Sorry för gammalt trådlyft. Försökt hitta nyare trådar i detta ämne, men har inte hittat vare sig bra trådar eller svar, så istället för att skapa ny tråd så hoppas jag få ett klarare svar på nedan frågor (har frågat liknande i en annan tråd, men denna var ännu mera rätt på vad jag undrar).

Krilleman Krilleman skrev:
Skruvstift blir mycket snyggare. Dock kan det vara pyssligt med alla olika längder man måste köpa. Alternativet till skruvstift, men ser precis lika ut utseendemässigt, är slagankare med klippt gängstång. Då kan du få exakt längd, alltid! Detta har jag själv i min källare, men det klassas av många som "rörmokar-erotik". Inte ett öga är torrt ;)

Ska du isolera rören själv så är det lättare om du monterar M8 bladhylsa med klassiskt svep med M6 mutter och skruv. Detta förfarande fungerar inget bra i vertikala installationer.

Tar du hjälp av en riktig rörisolerare så kan du köra med gummiklammer. Dessa klammer sitter stenhårt mot rören och allt blir stabilt. Även i vertikala installationer! Men kräver mer pyssel vid isoleringen.

Isolera med rörskål typ Isover!

Och ja, jag tycker verkligen man ska lägga en slant på teknisk isolering!
Jag har putsat tak med trä under. Så skruvstift borde funka?

Vad innebär "riktig rörisolerare"?

Krilleman Krilleman skrev:
Avståndet mellan rören i taket bör vara ca 5cm mellan färdigisolerade rör.
Kan man "nöja sig" med 3cm tak<->isolering? Lågt till tak i källaren i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.