Hur står stubbarna? Är det på en tomt som skall bebyggas är det nog enklast om du betalar schaktaren för att ta bort allihopa. De gräver upp stubbar i ett nafs. Ett annat problem kan det bli att bli av med dem rent fysiskt om man inte behöver fylla upp tomten någonstans, då kan man ju gräva ner dem där.

Karl skrev:
hur lång tid tar det för stubben att försvinna ??
Det blir mer ekonomiskt att gräva upp rötterna. Eco-pluggen blir alltför dyr för så många stubbar som du har.

Däremot är din fråga om hur lång tid det tar med Eco-plugg väldigt intressant och jag har nu surfat på nätet för att få svaret på detta. Utan resultat. Jag själv har ett antal stubbar och sly som växer i/helt invid skyddad gammal stenmur där eco-pluggen är det enda möjliga för att inte skada muren.

Återkommer med svar senare - såvida ngn är intresserad ;).

Jo, det lär vara riktigt att eco-pluggen endast tar livet av rötterna; inte upplöser dessa 'i intet'. Det lär ta mycket lång tid för stubben att ruttna. Man får såga stubben så nära marken som möjligt och därefter bida sin tid.

vad kostar en eco-plugg?har ett päronträd på tomten som jag tänkte fälla och spara stubben..då kanske eco-plugg kan vara något?

yuphin skrev:
vad kostar en eco-plugg?har ett päronträd på tomten som jag tänkte fälla och spara stubben..då kanske eco-plugg kan vara något?
JULA tar 69:-/10 st och 149:-/25 st
finns under Trädgård/Redskap/Ogräsbekämpning  på  http://www.jula.se/butik/default.asp
Antalet pluggar/stubbe beror på diametern ;)

Sophia skrev:
Hur står stubbarna? Är det på en tomt som skall bebyggas är det nog enklast om du betalar schaktaren för att ta bort allihopa. De gräver upp stubbar i ett nafs. Ett annat problem kan det bli att bli av med dem rent fysiskt om man inte behöver fylla upp tomten någonstans, då kan man ju gräva ner dem där.
Det är inte så bra att gräva ner de på tomten för när de sedan ruttnar bort kommer tomten att sjunka och det blir fult. Bättre att få bort de på annat sätt.

Majbrasan :)

LinaoMarkus skrev:
Majbrasan :)
100 stubbar... majbrasa in i april? :cool:

mvh kibba

Elda upp skiten på tomten ;D Eldningsförbud lär ju knappast råda i december..

Lättast är att slå upp en telefonkatalog och leta efter företag som hyr ut stubbfräsar, alternativ utför hela jobbet.

jag skulle tro att rester av en stubbe skulle finnas kvar i marken ett tiotal år. Några stubbar jag har kvar efter fällning, stack jag ned sågkedjan i och lät den såga sig ned i stubben så långt det gick...kan väl påskynda något.

Vi har grävt upp några stora stubbar på tomten vi ska bygga på.

Nu ligger de i en salig röra och vi fick till svar av det kostar ca1000 kr/ton att bli av med dem på tippen  :(

Dehär stubbarna är jättestora och inget man bara eldar upp. Det är heller inget alternativ att gräva ner dem eftersom de är så stora.

Vad göra ???

/Milli

Aero
Milli:

I min kommun är det gratis att lämna avfall på soptippen. Jag var där säkert 20 ggr med brännbart trädgårdsavfall i somras.
Fast då får man ju köra med egen bil och släpkärra, kanske inte funkar i ditt fall.
/H

Låt dem ligga ett tag och skaka av all jord du kan . Ta sedan en motorsåg och gör mindre bitar av dem. Räkna med att behöva slipa kedjan någon/några gånger

Milli skrev:
Vi har grävt upp några stora stubbar på tomten vi ska bygga på.
Nu ligger de i en salig röra och vi fick till svar av det kostar ca1000 kr/ton att bli av med dem på tippen  :(
/Milli
1000kr/tonet på tippen? Är det inte så i alla kommuner att det är gratis att slänga sorterat avfall på deras miljöstationer som verkar finnas vid varje soptipp.. stubbar skulle ju isåfall gå under "trä" avdelningen och borde såfall vara gratis.
Ja du får ju köra dit dom själva på nått sätt och slänga dom i containern. Gör som Mats skriver så blir det lättare att hantera.
Dom 1000 kronorna du fått till svar är kanske just för att gubbar ska komma med lastbil och en kran/grävare och ta hand om dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.